Så länge man inte behöver trycka eller dra så funkar en lastbilskran, dvs att skopan äter ned sig själv samt att det bara är att lyfta när skopan är full. Finns vissa som åtar sig att rycka bort rötter och sånt med lastbilskran men det är att förkorta kranens liv betydligt, det är mest kranfotslagringen (bussningen) som tar stryk.
Vanliga styckegodskranar på lastbilar är egentligen byggda för att förflytta gods (skopa/stroppar/pallyft osv) från A till B, och inte belastas med
tryck och bryt, så sunt förnuft bör råda, som nämnts är det oerhört lätt att slita ut en lastbilskran i förtid, stora belastningar med redan tung
kran och långa utligg.
Det finns extraförstärkta kranar som man kan göra lättare grävning med, men då brukar det stå tydligt någonstans på kranen, tex en sån kran som jag har "Hiab 120" har tilläggsnamnet "Simson" i grävutförande...hmm, tror att det var simson i alla fall.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...