Sida 1 av 1

Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 23:56:39, 13-04-2019
av wildeside
Har problem med min lastväxlare!
Kan kör alla funktioner förutom att ställa av flaket dvs.
Jag kan manövrera tipp upp och ner, hydrallåsen och köra krokarmen fram och tillbaks.
Men jag kan inte köra lyftarms kolvarna för att ställa av flaket.
Lysdioderna och reläet i manöverboxen visar att krokarmen är körd i bakreläget.
Manuella tipparmslåsningen är i öppet läge.
Nån som har någon ide eller kunskap?
Länk till manöverbox.
https://www.hiab.com/globalassets/local ... 0--v15.pdf
Tänkte om någon kan hjälpa mig vilka lysdioder/reläer som ska lysa/vara dragna. eller några andra ideer.
Är det klokt/farligt att tvångs köra via ventilpaketet för att ställa av flaket, på flaket står det en 5 tons grävare.

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 07:49:41, 14-04-2019
av Janson1
Först: jag kan inget om detta... men jag kollade i schemat som följde med, det sitter ett antal givare som känner olika lägen lite här och var. Jag tror dom ev. kan ha en liten indikeringslampa/lysdiod som visar att dom är aktiverade. Börja med att kolla detta. Om givarna saknar lysdiodsvisning så blir det nog till att mäta sig fram vad som funkar/funkar inte. Sen, finns det någon tiltgivare som ser till att det inte går att lasta av om bilen lutar för mycket åt något håll? Står bilen helt rakt så bör det inte vara farligt att tvångsköra men det kräver att den som gör det vet vad den gör...

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 09:20:43, 14-04-2019
av wildeside
Janson1 skrev:Först: jag kan inget om detta... men jag kollade i schemat som följde med, det sitter ett antal givare som känner olika lägen lite här och var. Jag tror dom ev. kan ha en liten indikeringslampa/lysdiod som visar att dom är aktiverade. Börja med att kolla detta. Om givarna saknar lysdiodsvisning så blir det nog till att mäta sig fram vad som funkar/funkar inte. Sen, finns det någon tiltgivare som ser till att det inte går att lasta av om bilen lutar för mycket åt något håll? Står bilen helt rakt så bör det inte vara farligt att tvångsköra men det kräver att den som gör det vet vad den gör...


jag har kollat på lysdioderna och reläer och vet inte riktigt vilka lysdioder och reläer som ska lysa/vara dragna för att det ska gå att ställ av flaket.
Bilen står på plan mark och det finns ingen tilltgivare.
Inte för att jag vet vad jag gör, men idag får jag ge mej på att tvångsköra kroken, sen är det lättare att komma åt att titta på vad det kan vara för fel.

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 09:36:13, 14-04-2019
av wildeside
Följande lysdioder lyser och reläer är dragna när kroken är i läge för att ställa av flaket
Lysdiod
31
35
49
52
53
54
Relä
K2
K9

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 09:40:19, 14-04-2019
av QV_
wildeside skrev:Men jag kan inte köra lyftarms kolvarna för att ställa av flaket.


Om jag viste vad det heter på engelska så hade jag kunnat läsa schemat.
Kan det vara main cylinder II.
Men jag hittar inget "naturligt" i schemats beteckningar som jag kan härleda till funktionen....

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 09:44:04, 14-04-2019
av QV_
wildeside skrev:Följande lysdioder lyser och reläer är dragna när kroken är i läge för att ställa av flaket
Lysdiod
31
35
49
52
53
54
Relä
K2
K9


Det viktiga här är att kolla vilka dioder som lyser fast sken eller aldrig tänds.
Om man kör en funktion och får en diod att tända/släcka så fungerar ju givaren. (reläet kan ju fortfarande vara kass)
Då får man ett mindre antal dioder att fundera på i första läget.

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 09:47:23, 14-04-2019
av wildeside
QV_ skrev:
wildeside skrev:Men jag kan inte köra lyftarms kolvarna för att ställa av flaket.


Om jag viste vad det heter på engelska så hade jag kunnat läsa schemat.
Kan det vara main cylinder II.
Men jag hittar inget "naturligt" i schemats beteckningar som jag kan härleda till funktionen....


Det är höghastighet på huvudcylindrarna, dom går att köra i två hastigheter.
Lysdiod långsamt
33 och 34
Lysdiod hög hastighet
45 och 46
Vad jag förstått iaf

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 09:57:42, 14-04-2019
av wildeside
Det viktiga här är att kolla vilka dioder som lyser fast sken eller aldrig tänds.
Om man kör en funktion och får en diod att tända/släcka så fungerar ju givaren. (reläet kan ju fortfarande vara kass)
Då får man ett mindre antal dioder att fundera på i första läget.[/quote]

Alla reläer fungerar har provat dom och alla lysdioder är hela.
För att kunna köra funktionen för att ställa av flaket så måste vissa lysdioder och reläer indikera att det är ok för att köra huvudcylindrarna och det är där problemet kommer att jag inte vet vilka lysdioder/reläer som ska lysa/vara dragna.
Jag tycker att det som ska Lysa/vara draget är det men är inte säker.

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 10:51:36, 14-04-2019
av QV_
wildeside skrev:Alla reläer fungerar har provat dom och alla lysdioder är hela..


Men då fungerar ju det.... vilket det alltså inte gör.
Så då finns inte felet som en indikering via lysdioder....

Det jag vill i slutänden komma fram till är':
Kör man låset, får man då en indikering av LED och i så fall vilken.
Kör man kroken fram och åter Vilka LED tänder och släcker i ändlägen och "mitt på".
OSV

Med den informationen så kan man i schemat utesluta vad som fungerar. För oavsett vad de kallar funktionen för i schemat så kan man spåra deras beteckning bakvägen via vilken LED som aktiveras. Vet man namnet på funktionen så fungerar ju även deras felsökningsschema som fanns med.

Om du tycker jag är omständlig (vilket en del då gör) så felsöker jag genom att utesluta saker som faktiskt fungerar. När man är färdig med det som fungerar så tenderar det att inte vara så mycket kvar att felsöka på.

För mig som inte sett produkten så kan jag inte avgöra vad är rätt med att bara veta vilka LED som är tända i ditt önskade läge. Jag måste förstå hela schemat och då behöver man veta vad som är tänt i "hemma" läget och i "rörelse" läget.
För att det desutom skall bli "effektivt" så behöver jag veta det per funktion och inte i klumpsumma.
Har du tur och det finns en person med motsvarande utrustning så skulle din LED tabell fungera som felsökning.

Så typ
Dessa är tända i "hemma" läget
Kör man låset så blinkar denna
Kör man ut kroken så slocknar denna och i ändläget tänds denna
OSV
Då kan personer som klarar av att läsa scheman lista ut både det ena och det andra utan att någonsin ha kört en växlare

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 22:28:36, 14-04-2019
av Janson1
På sidan 12 i schemat så står det vilka avstånd dom olika beröringsfria givarna skall vara monterade på. Kolla att dom ligger inom sina intervall och kolla att dom verkligen "slår till". Det skulle jag börjat med.

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 21:45:23, 16-04-2019
av wildeside
QV_
Ja att fippla fram och tillbaks för att förstå hur 23 lysdioder och 7 reläer ska lysa/vara dragna känns som ett projekt som inte kommer att hjälpa mej att att förstå.
Men hur som så är problemet löst.
Det va kabel brott i en givare.

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 21:47:27, 16-04-2019
av wildeside
Janson1 skrev:På sidan 12 i schemat så står det vilka avstånd dom olika beröringsfria givarna skall vara monterade på. Kolla att dom ligger inom sina intervall och kolla att dom verkligen "slår till". Det skulle jag börjat med.


Svår att tro att dom skulle ändra sig ur läget som dom är fastskruvade i, men det va en ide iaf.

Re: Multilift LHS2505 Problem -99

InläggPostat: 21:48:17, 16-04-2019
av wildeside
Tack till alla för idéer och förslag!!