Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Personkorg till scania brandbil 70-80 tal , Metz

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

marcus_h (trådstartaren)

#1 » 18:54:54, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har tyvärr lyckats förstöra en personkorg på en scania stegbil från -82. Märket är Carl Metz och modellen är DL 30.
Problemet är att det är ju stört omöjligt att hitta en begagnad personkorg, så ända utvägen verkar vara att skaffa en ny (beg) stegbil, vilket såklart är rätt dyrt.

Någon som har koll på om det står någon stegbil på skrotarna i Sverige/Europa? Har ringt ca 10st men finns ingenting.
Verkar som det är samma korg oavett årsmodell på 70-80 tal, kanske längre.

Försäkringen hjälper mig inte, måste lösa det själv.
Korgen har blivit så tillböjd att den inte går att laga. En nytillverkad kostar över 100'000...


EDIT:
Bild tillagd (inte den bästa men den jag hade)
Bild
Senast redigerad av marcus_h 09:53:16, 28-12-2019, redigerad totalt 2 gånger.
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare



stefansmark

#2 » 03:03:12, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metz har säkert monterats på flera olika lastbilsmärken världen över. Det går inte att hitta någon korg utomlands?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

johan.eriksson

#3 » 07:11:32, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med ALP maskin i Lessebo, dom har hållt på ett tag med att renovera och flytta över skylifts.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

texas5020

#4 » 08:38:59, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg gärna in en bild så vi vet hur en sån ser ut, det står ju mycket gammalt här och där i ett avlångt land. :photograph:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

marcus_h (trådstartaren)

#5 » 09:55:31, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Tack för alla svar.

Jag har försökt leta lite via google i Tyskland, men det är svårt med språket, och jag tror det blir ännu värre att ringa då tyskarna kan ha svårt med engelskan. Men jag får kanske försöka få tag på en tysktalande vän.
Men om någon känner till bra lastbilsskrotar i Tyskland får ni gärna tipsa!

Ska definitivt ringa ALP i Lessebo, de ligger ju bara ett stenkast bort med. De kanske kan ta på sig att laga korgen annars, vem vet.

Bild, bra ide! Nu upplagd i första inlägget,

Mvh Marcus

1 person gillar det här inlägget.
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Stridis2

#6 » 10:32:14, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som gått itu? Är det bara smide i själva korgen kan många laga detta, är det mekanik för tipp så är det lite värre. Sedan är problemet att om någon mer än du själv ska åka i korgen så får man inte laga hur som helst.
Så gärna lite bilder och förklaringar på vad som är skadat. Kanske också en förklaring till vad bilen används till. Privat som hobbyfordon, musealt eller yrkesmässigt?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

marcus_h (trådstartaren)

#7 » 11:14:33, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Vad är det som gått itu? Är det bara smide i själva korgen kan många laga detta, är det mekanik för tipp så är det lite värre. Sedan är problemet att om någon mer än du själv ska åka i korgen så får man inte laga hur som helst.
Så gärna lite bilder och förklaringar på vad som är skadat. Kanske också en förklaring till vad bilen används till. Privat som hobbyfordon, musealt eller yrkesmässigt?


Stegbilen kördes in i en stolpe så hela korgen är riktigt sned och vind, visa delar knäckta. Själva stegen på stegbilen är ok, ganska säker på att infästningen är ok med. Likaså själva reglagen för att köra korgen är ok.

Man skulle såklart kunna ta den till en verkstad och få en prisuppgift. Hur hittar man cerifierade firmor nära Kalmar som får laga personkorgar?

Vi har väl gjort bedömningen att det inte kommer gå att laga den, men jag kan ta lite bilder på den. Står på annan ort så tar några veckor.

Används yrkesmässigt så måste vara 100% och besiktigad.
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

Stridis2

#8 » 12:46:02, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med de som besiktigar liften vad de säger. Är det yrkesmässigt så kan det vara problem. Jag vet när jag köpte min teleskoplastare så sa företaget som sålde den att de inte fick sälja en lös personlyftkorg. Ingick den med en maskin så var det OK, men inte lös. Kan vara samma sak gällande stegbilen, att allt måste var godkänt ihop. Jag vet inte, men det bör besiktningsföretaget veta. De bör också kunna berätta vilka företag som är godkända att bygga om och reparera.
Rent spontant känns det inte som något speciellt svårt att bygga en sådan korg. En annan fråga är om en nybyggd måste uppfylla dagens säkerhetskrav eller om det räcker med de som gällde när bilen byggdes. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

marcus_h (trådstartaren)

#9 » 10:04:33, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är bilder på korgen. Som ni ser är det mesta snett och vint med många knäckta profiler så att laga känns lönslöst

Bild
Bild
Bild
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

marcus_h (trådstartaren)

#10 » 18:42:24, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade via en europeisk fordonsajt en skrotlastbil i Uddevalla som jag skulle hämta dagen efter. Annonsen var 4 år gammal. Samma kväll ringer en köpare från Afrika och köper hela bilen. Maximal otur?!

Så vet ni någon gammal stegbil eller korg från metz som står hör gärna av er!
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se