Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Nya lastväxlare.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 12:37:52, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som kan svara på varför nya lv. påbyggnader inte har rullarna längst bak på ramen. Våra gamla bilar har alltid haft rullarna så att de stöder flaket om man ska dra på något med kroken. På nyare bilar är det underkörningsskyddet eller draganordningen som får stöda flaket när man drar på någon tung och motvillig last. Fårstår inte vitsen med att dra ut ramen bakom rullarna. Det var ju inte några problem tidigare att få dit dragbalk och övrig utrustning.
Eller används en lv. bil till att bara tömma soplådor med idag?

Bild
Senast redigerad av LeifAndersson 12:39:13, 20-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



lennartostman

#2 » 14:04:38, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftar du på de två plåtar som sticker ut bakåt.
Är dom inte som skydd för draget?
Jag har alrig sett det tidigare.
Är det inget som har med det totala ekipaget. Fordonslängd eller så.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

LeifAndersson (trådstartaren)

#3 » 14:35:54, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även rullarna sitter innanför underkörningsskyddet. Så tar flaket stöd mot underkörningsskyddet vid lastning, så är det ett f.d. underkörningsskydd sedan, och även om det håller är det inte roligt att repa nya prylar.
De förlängda ramändarna kunde funka som stöd, men bara om flaket är anpassat med en motsvarande stödbalk. Men när krokbågen fick stöd mot rullarna var det ett rejält mothåll som dessutom var enkelt att överblicka. Saknar verkligen den funktionen. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Rille

#4 » 14:53:55, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Så tar flaket stöd mot underkörningsskyddet vid lastning

Du tänker på att balken går ner i backen då antar jag? Framdäcken reser sig vid tyngre laster.
Flaket i sig kan då omöjligt ta i balken där bak normalt sett när ett flak dras på.
Så nära kan det inte komma att det skulle ske. Rullarna i sig ser då ut att ha samma position som alltid.
Däremot finns det bilar som är utan skyddet, kanske just av den orsak att det inte ska bli haveri vid pådragning av tyngre containrar eller annat.

Bild
Senast redigerad av Rille 14:57:10, 20-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#5 » 15:20:44, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är altså inte vid pådragning av flaket det är problem, utan när man t.ex ska dra på en havererad maskin på maskinflaket med hjälp av kroken. Då måste flaket ha ordentligt stöd bak i bilen, och då i något som inte skadas. Man får lätt 20 tons dragkraft i kroken och då gäller det att flaket inte skadar bilens bakparti. Med rullarna som bakersta punkt på bilen var risken för skador närmast obefintlig.
Många lastväxlarbilar används faktiskt för ren bärgning och inte som flak/lastbytare. Och till det var de äldre konstruktionerna mycket bättre. Och det är därför jag undrar varför de byggs annorlunda i dag.

Tillägg: om man tittar på bilden ovan så är det bara draget som får stöd i flaket. Och i krokbågen är det bara en ganska tunn plåt som får försöka hålla emot hela dragkraften i kroken. Och draganordningar är dyra som buffertar. :sad:
Senast redigerad av LeifAndersson 15:27:34, 20-02-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johan Josefsson

#6 » 15:28:12, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig utan att veta, att man kanske vill ha en kort växlare för att kunna köra kortare flak med mindre överhäng bak beroende på vad man har kopplat i draget?
Borde bli jobbigt med draget när det sticker ut om man kör mycket med grusflak tex.
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

Rille

#7 » 15:33:18, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är altså inte vid pådragning av flaket det är problem, utan när man t.ex ska dra på en havererad maskin på maskinflaket med hjälp av kroken. Då måste flaket ha ordentligt stöd bak i bilen, och då i något som inte skadas.

Ah ja då är jag med vad du tänkte på. Helt annan grej det. Fatta att det var vid pådragning utav flak som problemet är.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#8 » 15:47:40, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det dessa triangelformade ramdelarn du menar Leif?

Bild

De är till för att kunna "docka" bilen mot släpet vid överdragning av baljor. Används mest på tridembilar (med 1-baljesläp bakom) för att släpet ska stå kvar även när 20+ ton balja dras fram/över till bilen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson (trådstartaren)

#9 » 16:37:17, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där är nog bra till det de är tänkta till. Men vad jag vill ha för mina behov är rullarna som den bakersta punkten på bilen, för att som på gammelbilarna ha något att stöda flaket i när man ska "vålda" på något på ett maskinflak med kroken när flaket står bakom bilen. Vill helt enkelt korta ramen 3dm eller flytta bak växlaren lika mycket.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#10 » 16:58:07, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns tyvärr många "felbyggda" lvx-bilar sett till (komb. av) agg.längd, hjulbas och överhäng... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson (trådstartaren)

#11 » 17:13:21, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett Mail i min mailbox från en säljare av lastväxlare. Han meddelar att det går alldeles utmärkt att få en växlare monterad med rullarna längst bak. Används främst på maskinbilar och bilar som kör mycket grus och vill tippa över dragstången utan att flaket vinklar ned så mycket. Enligt honom mår ram och stödaxel lite bättre med framflyttade rullar vid upprepade pådragningar, därför är det ofta så monterat på "vanliga" montage i dag.
Där ser man, många håller koll på vad vi diskuterar här. :mrgreen:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#12 » 20:22:02, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
De är till för att kunna "docka" bilen mot släpet vid överdragning av baljor. Används mest på tridembilar (med 1-baljesläp bakom) för att släpet ska stå kvar även när 20+ ton balja dras fram/över till bilen.


En annan variant är att svetsa på ett vgb drag på släpen som man kopplar när man växlar. Då står släpen kvar även när man skjuter över flaket när det är halt
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

LeifAndersson (trådstartaren)

#13 » 20:33:24, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen ny idé. En kompis svetsade en hel lördag för att få en dragtunga på maskinflaket. På söndag morgon stod han och skar bort "eländet". Det visade sig att den krockade med tornet när krokarman veks ned. :mrgreen: När han nu har nya vilda planer han vill ventilera brukar vi bara säga: Det blir nog bra bara du inte svetsar dit en bit av en dragstång. Missar av den kalibern glöms inte så fort! :razz:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se