Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

När börjades Saftblandare / Varningsljus användas på Lastbilar ?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

bm1113 (trådstartaren)

#1 » 02:50:28, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej satt och tittade på lite äldre bilder och kom då att tänka på min fråga
När började varningsljus att komma på lastbilar vore även kul veta vilka kategorier som kom först osv
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Åsa-Nisse

#2 » 20:08:12, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill påstå att saftblandare började lite försiktigt i mitten på 60-talet. Dessförinnan var det bilnkande trianglar typ skylten annan fara i miniatyr. De var ca 20cm i höjd och satt en på var sida på taket på lastbilarna. Vid körning med bred transport blinkade de parvis och när du knäppte på blinkers (körriktningsvisare) så övergick dom automatiskt till fast sken. Det var 50-talets takramper.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Åsa-Nisse

#3 » 20:19:56, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Du må betänka att "långtradare" på den tiden 40-50 talet hade bara ett bakljus. Det var inte så höga krav på julgranar då. Min far hade ett åkeri som körde mycket på Skåne med tegel ner och socker, mjöl hem. När man blev trött stannade man på vägkanten på grusvägen och lade sig ner för att sova en stund. Ett bakljus och inget mer. Inte heller några gods- eller dieseltjuvar. Fullt lass bil och släp var ca 8 ton, med max tillåten hastighet 50 km/tim. Bara bil 60 km/tim. :back_to: Grävmaskinstrailern var utrustad med två lösa lampor med magnetfot för att sätta på utskjutande last. Ofta lastades grävmaskiner bara tvärs trailern för det fanns ingen delbar trailer då. Larva upp från sidan och lås banden och sen åk. Surra var det inte heller tal om. En lampa på var larvänden 4m brett. Det var resan från Åkerman i Eslöv och hem till småland. Shit vad jag blev nostalgisk nu. :???:
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Ivar Risslén

#4 » 20:30:30, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: När Åsa-Nisse skriver om lång last så kommer jag att tänka på bilarna som skjutsade armeringsjärn till kraftverksbygget i Stalon.
De hade bara lastat ena änden på flaket och lät den andra släpa på vägen. Vilket fint tomtebloss med gnistor. Det var på 1959 -60. Det var andra tider då. :back_to:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se