Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Länk: Visa medtrafikanter TV under färd

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

BD (trådstartaren)

#1 » 13:40:25, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamera i fronten, skärm baktill.

https://www.instagram.com/p/Bo6mxq1B9MK/
BD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:27, 18-03-2010
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Holger

#2 » 13:46:12, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen är ju att du ser vad som händer framför lastbilen. Vet inte hur ofta det kan komma till användning om man håller vanligt säkerhetsavstånd.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Burträskarn

#3 » 14:18:18, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt! Om man dels har förstånd att hålla ett vettigt avstånd (som chaufför hatar man jävlarna som ligger fem meter bakom släpen), dels accepterar att man kanske kan få vänta några minuter innan man köra om, då är den här tekniken aningens överflödig. Sunt förnuft är en rödlistad egenskap i trafiken numera.
Sen kan man ju fråga sig hur mycket man ser av skärmen efter tjugo mil av tveksamt plogad, men ack så välsaltad väg...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1

Bygert

#4 » 16:06:16, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, ibland kanske det där är en bra hjälp. Men anta att något laggar så visningen blir lite fördröjd, det kan ju gå riktigt illa då. Kan man verkligen garantera att det inte kan hända?
Bygert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#5 » 16:25:12, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Tja, ibland kanske det där är en bra hjälp. Men anta att något laggar så visningen blir lite fördröjd, det kan ju gå riktigt illa då. Kan man verkligen garantera att det inte kan hända?


Om man har en rent analog överföring mellan en rörkamera och tjock-skärm, så kan man garantera att ingenting laggar. Blir det krångel i överföringen, så försvinner bilden omedelbart. Men så snart digitalteknik och diverse buffertminnen blir inblandade, så finns det åtminstone en teoretisk sannolikhet att ett fel eller programbugg någonstans kan få bilden att "frysa", även om det inte laggar nämnvärt när allt fungerar normalt.
Vill man ha digital överföring som i normal drift är fri från fördröjningar, så går det inte att använda någon av de vanliga videokomprimeringsmetoderna eftersom de bygger på medelvärdesbildning av flera frames efter varandra. Och ska man köra okomprimerat så krävs en rätt kopiös bandbredd i överföringen, om man ska få någon upplösning att tala om.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Holger

#6 » 16:32:47, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande blir det om överföringen fryser.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Martin.Eriksson

#7 » 19:01:18, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig backkamera fast med jättestor skärm lär ju funka. Dom har ju inte fördröjning. Vore ju lite synd med de å så backar man över nån..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
http://volvobm2654.bilddagboken.se/
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jag kör Åkerman H7C
Och diverse jordbrukare.

Skru'are

#8 » 19:15:04, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem bär ansvaret för det som förmedlas?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#9 » 19:18:27, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom man tenderar att ha låg hastighet när man backar så märker man inte av fördröjningen som finns där.

Vissa NVR som jag har testat har ett antal sekunder i fördröjning.
Men skall man bara visa 1 bild från 1 kamera på 1 skärm så ligger nog fördröjningen en bra bit under 1 sekund (när allt fungerar som det skall och man undviker det värsta lågprissegmentet)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W

QV_

#10 » 19:19:39, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Vem bär ansvaret för det som förmedlas?


Man skall anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W

88ecr

#11 » 19:50:20, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ju på dom här kursserna man måste gå på för att få köra lastbil. Där förevisade volvo i-see. I Finland har vi ju 78tons ekipagen lagliga nuförtiden, för bränsle besparing så släpper systemet -20kmh från farten i uppförbackor och +15kmh frirullning i nedförbacken. Vi funderade alla från vårt företag att de måste förträta alla, ni vet streotyperna. Först krypa i oppförbacken, sen försvåra i nerförbacken där förmodligen sikten bätre för omkörning och då försvårar man med ovewrhastighet. Dvs. typisk 80kmh allmän fart, farthållaren på 83 så faller farten till 63 och frirullar 97kmh.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Holger

#12 » 08:34:56, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart är detta inget som kommer att finnas på lastbilarna, inte ens i framtiden. Det är bara lek med mottot "för att vi kan".
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates