Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Bilduppladdningen fungerar igen! :hurra:

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

C1E

14 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

BigBengt (trådstartaren)

#1 » 23:10:00, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är sugen att ta C1 och E.

Har sen tidigare BE. Frågan är det samma E till C1 som C? Har två 3,5 tons släp som gärna skulle kunna ha en rejälare dragbil.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet



Robert T

#2 » 23:20:02, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig förstått mig på varför man tar C1 och C1E... Jag körde upp CE med en ganska kort FH12 och en kort tvåaxlig vagn. Mycket smidigt ekipage och lätt att backa med (inte rakbackning dock).
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#3 » 09:44:49, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med C1E blir det begränsning både på dragbilens och hela kombinationens totalvikt. Fördelen kan ju vara att man kan köra upp med en enaxlig kärra och slippa lägga energi på komplicerad backning med vagn som man får med CE. Som jag minns det la jag mer tid på att backa än att köra framåt när jag tog CE.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Robert T

#4 » 12:20:42, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev: Som jag minns det la jag mer tid på att backa än att köra framåt när jag tog CE.


Jag tyckte inte det var sååå svårt. Körläraren gav ju alla exakta ställen där man ska vrida om ratten, vilket annars är sådant som kommer av erfarenhet. På uppkörningen fick jag paralellförflyttningen och jag satte den direkt i princip men valde att dra fram en gång bra för att hamna perfekt i "garaget". Kan inte säga att jag är bra på att backa med släp, alls faktiskt. :lmao:
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BigBengt (trådstartaren)

#5 » 18:08:02, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man upp med vagn eller kärra?
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

Robert T

#6 » 18:53:06, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BigBengt skrev:Kör man upp med vagn eller kärra?


Bara läsa kraven här: https://www.trafikverket.se/korkort/ta- ... orighet_ce

Släpvagnen ska:
ha en totalvikt av minst 18000 kg
ha ett axelavstånd av minst 4 meter
vara minst 7,5 meter lång
Är släpvagnen utrustad med boggi, ska avståndet mellan framaxeln och främre boggiaxeln vara minst 3,5 meter.


Man får även köra upp med påhängsvagn (trailer).
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BigBengt (trådstartaren)

#7 » 21:19:40, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som ett C1 borde vara lätt att fixa. Har ju BE och ett militärt körkort på PB8 som jag tog 2020. Får börja där.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

Robert T

#8 » 22:01:29, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BigBengt skrev:Känns som ett C1 borde vara lätt att fixa. Har ju BE och ett militärt körkort på PB8 som jag tog 2020. Får börja där.


Varför är du så fokuserad på C1?
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BigBengt (trådstartaren)

#9 » 01:58:30, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt behov sträcker sig inte längre än så. Vore smidigt med en mindre kran, typ 4 tonmeter i min verksamhet och då hamnar vikten på dragbil över 3500kg.
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

hydrolift

#10 » 10:45:31, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gällande backning för CE så kan man öva hemma på gården. Ta en styck ATV-kärra, flytta bak boggin så långt det går och sätt dit en dragkula. Kroka på en båttrailer. Vips har du ett ekipage och kan öva hur mycket som helst parallellförflyttning och inbackning. Blir sedan en barnlek när du väl sitter i den stora lastbilen!

3 personer gillar det här inlägget.
hydrolift
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:39, 02-08-2013
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 7710
MF 240

Robert T

#11 » 12:01:50, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BigBengt skrev:Mitt behov sträcker sig inte längre än så. Vore smidigt med en mindre kran, typ 4 tonmeter i min verksamhet och då hamnar vikten på dragbil över 3500kg.


Det är ju inte svårare att köra en riktigt lastbil än en C1 och det är svårare att hitta körskolor som har C1... Fast du kanske har egen tillgång till C1 bil?
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#12 » 13:05:27, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man också ska tänka på är att var gång man visar sig för att komplettera med bokstäver i körkortet (ok, det kan finns nog nåt undantag) så åker man på ett teoriprov också. Med hela grundteorin också. Även om man egentligen kan det mesta får man räkna med att plugga in det och jobba med testfrågor. Det hjälper inte om man kan det om man inte är med på hur de vill att man ska svara.

Jag vet inte hur det ser ut nu men ofta har de krånglat till det. När jag skrev teori för högre behörighet gällde att det fanns fyra svarsalternativ och flera kunde vara som de såg det rätt. Hade man då kryssat för två alternativ och de tyckte att tre var rätt fick man fel på frågan. Jag lyckades också köra på teorin två gånger. Grundteorin som ska krångla till det var inte problemet. I Stället var det tre teknikfrågor (som jag ju egentligen kunde bra) där man fick ha ett fel och jag lyckades peta dit två. Var bland annat en fråga om en bil som tappade luft där beroende på hur man tolkade frågan kunde man hamna i helt olika svar. Körläraren hade inte heller nån aning om vad som egentligen var rätt svar.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

BigBengt (trådstartaren)

#13 » 09:17:10, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hydrolift skrev:Gällande backning för CE så kan man öva hemma på gården. Ta en styck ATV-kärra, flytta bak boggin så långt det går och sätt dit en dragkula. Kroka på en båttrailer. Vips har du ett ekipage och kan öva hur mycket som helst parallellförflyttning och inbackning. Blir sedan en barnlek när du väl sitter i den stora lastbilen!



Smart
BigBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#14 » 15:49:16, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev: .... Även om man egentligen kan det mesta får man räkna med att plugga in det och jobba med testfrågor. Det hjälper inte om man kan det om man inte är med på hur de vill att man ska svara .... /




+ 10 :cool:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

Köphuset