Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Tips för unik specialtrailer

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Jevlar

#16 » 01:40:21, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som avgör bygget är avstånd mellan första o sista axel, även om man kör med en tridembil måste trailern vara skitlång eller ha skjutbar sista axel för att man ska nå 60ton.
Och för att få upp axeltrycken även på trailerns sista med jämnlast som en tank är så är främre överhäng en nackdel, tanken måste bakåt för att få vikterna fördelade över axlarna.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



scaniabest

#17 » 02:06:50, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir inte ett specialbygge väldigt dyrt när ni inte kör substrat hela tiden? Hogstads supertrailer kostar runt miljonen nya så de behövs ju en hel del körning för de

1 person gillar det här inlägget.
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#18 » 11:10:31, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ett ytterligare problem med en trailer i det aktuella fallet är att den inte skulle köras full, då måste den ändå delas upp i ett antal slutna tankar och inte bara förses med "skvalpdämpare". En trailer med ett fack som av nöden kommer att luta bakåt skulle bli lustig med dellast. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robert T

#19 » 15:37:55, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur smart är det att bygga special för 60 ton idag när finland har höjt totalvikten markant? Det känns som att Sverige kan vara på väg att följa efter?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stoffes (trådstartaren)

#20 » 19:51:36, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Om man utgår från den Hogstad tanktrailern som jevlar länkade till så borde tankplaceringen bli mycket ofördelaktig om den skulle optimeras till en tridemdragare.

En tidig modell av 4-axlad trailer anpassad för 60-tons ekipage. Tror den har fast axelplacering och styrning på första och sista axel.
http://s176.photobucket.com/user/CANON_ ... 8383918222



Ja, det är ju tyvärr så att sista axeln på 3-axl trailer efter 4-axl dragbil hamnar långt bakom tanken för vi ska få rätt tryck på kingpin.

Om man har 4-axl trailer och 3-axl bil så måste väl sista axeln ut ännu mer? Vad väger Hogstads utskjutbara axel extra? Alltså själva skjutfunktionen?
Stoffes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:32, 27-11-2013
Maskintyp: Lastbil

Stoffes (trådstartaren)

#21 » 19:53:56, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Som Leif beskriver problemet, menade även jag..

Kör mest 'andras' fordon vid verkstadsbesök!



Jobbar du på verkstad? Har du erfarenhet av styrsystem som Tritec och VSE?
Stoffes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:32, 27-11-2013
Maskintyp: Lastbil

Stoffes (trådstartaren)

#22 » 19:57:13, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

scaniabest skrev:blir inte ett specialbygge väldigt dyrt när ni inte kör substrat hela tiden? Hogstads supertrailer kostar runt miljonen nya så de behövs ju en hel del körning för de


Men det är inkl spannmålsflak/asfaltsflak eller är det bara ram och axlar?
Stoffes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:32, 27-11-2013
Maskintyp: Lastbil

Stoffes (trådstartaren)

#23 » 19:58:52, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Hur smart är det att bygga special för 60 ton idag när finland har höjt totalvikten markant? Det känns som att Sverige kan vara på väg att följa efter?

Vad kör Finland för totalvikt och vilken längd/antal axlar talar vi då om?
Stoffes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:32, 27-11-2013
Maskintyp: Lastbil

Domppi

#24 » 20:04:07, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

76 ton och nio axlar,sen ska ett visst antal axlar ha dubbelmontage på däcken exakt antal vet jag inte.Längden har jag inte heller koll på.
Användarvisningsbild
Domppi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:30, 20-01-2011
Ort: Purmo Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 500 Valmet 605 Valmet 359 Allis chalmer B Bröyt X21

Fredrik_

#25 » 20:13:24, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket släpstyrningar över huvud taget.....
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Domppi

#26 » 20:24:32, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behövs väl ingen släpstyring/styrbara axlar på släpet för med endast trailer är totalvikten 48 ton och längden 16,5m,ska man ha 76 ton ska det vara bil+släp eller trailer+kärra.
Användarvisningsbild
Domppi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:30, 20-01-2011
Ort: Purmo Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 500 Valmet 605 Valmet 359 Allis chalmer B Bröyt X21

dimorep

#27 » 20:25:31, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoffes skrev:Om man har 4-axl trailer och 3-axl bil så måste väl sista axeln ut ännu mer?

Nä, anl. till att den är skjutbar är bara för att få tillr. axelavstånd (18 m) mellan ekipagets första och sista axel. Så det blir sak samma oavs om den 4:de axeln sitter på dragbilen eller bak på trailern.

Borde väl inte vara några problem att satsa "några extar kronor" på att få ett optimalt ekipage om ni nu har last (betalt) på båda hållen..? :grin:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

scaniabest

#28 » 21:15:44, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoffes skrev:
scaniabest skrev:blir inte ett specialbygge väldigt dyrt när ni inte kör substrat hela tiden? Hogstads supertrailer kostar runt miljonen nya så de behövs ju en hel del körning för de


Men det är inkl spannmålsflak/asfaltsflak eller är det bara ram och axlar?


De ska väl vara med byggnation de.

Hogstads supertrailer har en tjänstevikt runt 12-14 ton beroende på utrustning så med en riktigt dragbil på 10 ton blir de riktigt bra lastvikt på ekipaget. Har kört en del med sånna trailers och dem är väldigt smidiga
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

Stoffes (trådstartaren)

#29 » 22:34:23, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Stoffes skrev:Om man har 4-axl trailer och 3-axl bil så måste väl sista axeln ut ännu mer?

Nä, anl. till att den är skjutbar är bara för att få tillr. axelavstånd (18 m) mellan ekipagets första och sista axel. Så det blir sak samma oavs om den 4:de axeln sitter på dragbilen eller bak på trailern.

Borde väl inte vara några problem att satsa "några extar kronor" på att få ett optimalt ekipage om ni nu har last (betalt) på båda hållen..? :grin:



Ja, nu när vi ska bygga så vill vi ha något riktigt optimalt, men det är en svår ekvation att få ihop det. Vad tror du, måste sista axeln vara skjutbar eller är det möjligt att manövrera ett 18 meters traileralternativ? :driver:
Stoffes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:32, 27-11-2013
Maskintyp: Lastbil

Stoffes (trådstartaren)

#30 » 22:40:12, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

scaniabest skrev:
Stoffes skrev:
scaniabest skrev:blir inte ett specialbygge väldigt dyrt när ni inte kör substrat hela tiden? Hogstads supertrailer kostar runt miljonen nya så de behövs ju en hel del körning för de


Men det är inkl spannmålsflak/asfaltsflak eller är det bara ram och axlar?


De ska väl vara med byggnation de.

Hogstads supertrailer har en tjänstevikt runt 12-14 ton beroende på utrustning så med en riktigt dragbil på 10 ton blir de riktigt bra lastvikt på ekipaget. Har kört en del med sånna trailers och dem är väldigt smidiga



Hur fungerar de vid backning, är de medstyrande då också?

Vet du som kört dessa om det var 2" kingpin och kardanlagrad vändskiva?

Vi fick tipset att välja 3,5" för då är det aldrig några som helst bekymmer om det spänner eller blir snedbelastning. :!:
Stoffes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:32, 27-11-2013
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se