Sida 1 av 3

Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 13:05:55, 27-11-2013
av Stoffes
Roligt att vara ny på forumet! Jag har läst massor men aldrig skrivit något.

Vi ska bygga en specialtrailer och jag skulle vilja ha lite kommentarer från Er som sitter på värdefull erfarenhet.

I dagsläget har vi bara 4-axlade lastbilar med 3-axlade släp och kommer upp på en längd om 18 meter och 60 ton. Våra bilar är utrustade med Laxå snabblås och vi har rostfria tankar på dem för transport av flytande substrat.

Vi kör mycket på industrier och gårdar där det kan vara ojämt så vi ska ha en kardanlagrad vändskiva.

Nu arbetar vi med de sista detaljerna på en trailer för att få större lastvolym och även enklare rengöring invändigt då vi bara får en tank att diska. Vi tänkte såhär :

Köper kardanlagrad vändskiva på snabblås till våra 4-axlade 32 tons bilar som har sista axeln styrbar. Vikt med vändskiva 12 ton.

Bygger trailern med tre axlar för att få 30 tons trailer, har maximalt svep på överhäng över kingpin för att få 18 ton på kingpin. Dragbil 12 ton + 18 ton kingpin + 30 ton på trippelboggien = 60 ton. Trailern planerar vi att ha Tritec styrning på axl 3 som ska sitta på en vändskiva och vara tvångsstyrd även när vi backar. Eftersom vi alltid har lass åt båda håll så vill vi ligga på 60 ton.

Ni som har erfarenhet, hur kommer detta att fungera?

Blir lite frågor från mig :

Hur fungerar kardanlagrad vändskiva?

Räcker 2" kingpin?

Kommer trailern bli klumpig?

Behövs styrning på mer än en axel?

Har överhäng över kingpin någon betydelse?

Erfarenhet av Tritecstyrning även vid backning?

Finns det andra smarta hjul-styrningar?

Anledningen till att vi inte vill ha 3-axl dragare är att vi vill ha flexibiliteten att använda våra befintliga 4-axl bilar. För att nå 18 meter och 60 ton med 3-axl dragare måste ju trailern vara 4-axlig med fjärde axeln utskjutbar annars blir ju trailern jättelång.


Tacksam för alla sorters tips!

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 22:59:31, 27-11-2013
av dimorep
Väldigt ovanligt med 4-axlade dragare (förutom tillhörande de riktiga tungtransporterna), borde vara någon anl. till varför de flesta som vill uppnå 60 tons trailerekipage väljer 4-axlad trailer och (en lite längre) boggiedragare.

Axelavståndet borde bli det samma då det krävs minst 18 m mellan första och sista axel för att komma upp i de 60 tonnen. Antalet styrande axlar och dess placering på trailern borde vara mera avgörande för smidigheten än dess längd.

Har ni räknat på hur trailerns lastbäraren måste se ut för att det ska bli 18 ton på kingpin och 30 på axlarna? Hur stämmer det med minsta axelavstånd?

Vilken hjulbas har ni på era tridembilar och var hamnar N-värdet med dragplatta?
Hur mycket traileröverhäng är där plats till framåt?

Blev visst fler frågor än svar... :mrgreen:

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 00:39:31, 28-11-2013
av Fredrik_
Mycket överhäng framför kingpin är ju spännande när man svänger runt på trång gårdsplan eller ska in genom porthål.. (Mest så JAG kör)
Kanske går att få tanken vettigt placerad ändå? Framgår inget om volym/utrymmesbehov för lasten!

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 11:51:20, 28-11-2013
av Stoffes
dimorep skrev:Väldigt ovanligt med 4-axlade dragare (förutom tillhörande de riktiga tungtransporterna), borde vara någon anl. till varför de flesta som vill uppnå 60 tons trailerekipage väljer 4-axlad trailer och (en lite längre) boggiedragare.

Axelavståndet borde bli det samma då det krävs minst 18 m mellan första och sista axel för att komma upp i de 60 tonnen. Antalet styrande axlar och dess placering på trailern borde vara mera avgörande för smidigheten än dess längd.

Har ni räknat på hur trailerns lastbäraren måste se ut för att det ska bli 18 ton på kingpin och 30 på axlarna? Hur stämmer det med minsta axelavstånd?

Vilken hjulbas har ni på era tridembilar och var hamnar N-värdet med dragplatta?
Hur mycket traileröverhäng är där plats till framåt?

Blev visst fler frågor än svar... :mrgreen:


Bra med frågor, skapar diskussion och nya ideer! :idee3:

Lastbärarens diameter kan anpassas efter hur vi vill ha lasten och vi hoppas att sista axeln på trailern hamnar straxt bakom tanken (lastbärarens) bakgavel. Lastbäraren kommer också att rymma ca 44m3 men vi hoppas att laglig last kommer att vara ca 37-38 ton. Den extra volymen måste vi ha med anledning av att vissa substrat jäser och har en volymvikt som är lägre än 1000 kg/m3.

Hjulbasen är 3750 mm så det är inga problem alls med att eventuellt överhäng tar i hytten. Max överhäng får ju ändå bli max 1600 mm rakt fram sett från kingpin. Vår avsikt är att ha dragplattan mitt över axl 2 och 3.

Vilka axlar tror du det är mest effektivt med styrning på ? :driver:

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 11:54:20, 28-11-2013
av Stoffes
Fredrik_ skrev:Mycket överhäng framför kingpin är ju spännande när man svänger runt på trång gårdsplan eller ska in genom porthål.. (Mest så JAG kör)
Kanske går att få tanken vettigt placerad ändå? Framgår inget om volym/utrymmesbehov för lasten!

Enda anledningen till att få fram lasten är väl att få upp vikt på kingpin. Vad har du för överhäng och hur upplever du det? :ohnej:

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 13:34:30, 28-11-2013
av LeifAndersson
En trailer med för stort överhäng framåt är för jäklig i trafiken. Ska du hålla ut för att få med dig "bakänden" så krokar främre hörnet i något på andra sidan fram. En "felvaggad" trailer är något av det mest jäkliga man kan råka ut för i fordonsväg. Med ett "normalt" ekipage är det inte problem att hålla ut max bara fronten på bilen smiter förbi, men sticker det då ut en illvillig trailer bakom hytten och river trafikljus och dylikt blir det onödigt jobbigt i trafiken. Ska man hålla koll på både ett långt ekipage åt ena hållet och ett utstickande hörn på det andra så blir det riktigt "obra" i komplicerade trafiksituationer, då riktigt drömmer man om en traditionell bil/släp kombination. :sad:
Men påbyggarna har bestämda uppfattningar om främre överhäng så det kan vara ett skäl till att det byggs 3+4 axliga ekipage i regel.
Körde själv en maskintrailer ibland där ägaren tyckte att det var onödigt att inte kunna lasta på svanhalsen, så det byggdes ett ordentligt flak som fick ta resevhjulens plats. Flaket finns kvar idag men inte på trailern utan som uppläggningsyta för diverse mök vid hans verkstad. På plats på trailern var det fullständigt idiotiskt och försvann tämligen så omgående sedan det tacklat en buss som låg i innerfil i en skarp kurva. Det var "husse" som satt bakom ratten vid busskontakten så då försvann flaket även om han aldrig erkände att det var några problem med fordonet. :grin:

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 14:29:59, 28-11-2013
av Stoffes
LeifAndersson skrev:En trailer med för stort överhäng framåt är för jäklig i trafiken. Ska du hålla ut för att få med dig "bakänden" så krokar främre hörnet i något på andra sidan fram. En "felvaggad" trailer är något av det mest jäkliga man kan råka ut för i fordonsväg. Med ett "normalt" ekipage är det inte problem att hålla ut max bara fronten på bilen smiter förbi, men sticker det då ut en illvillig trailer bakom hytten och river trafikljus och dylikt blir det onödigt jobbigt i trafiken. Ska man hålla koll på både ett långt ekipage åt ena hållet och ett utstickande hörn på det andra så blir det riktigt "obra" i komplicerade trafiksituationer, då riktigt drömmer man om en traditionell bil/släp kombination. :sad:
Men påbyggarna har bestämda uppfattningar om främre överhäng så det kan vara ett skäl till att det byggs 3+4 axliga ekipage i regel.
Körde själv en maskintrailer ibland där ägaren tyckte att det var onödigt att inte kunna lasta på svanhalsen, så det byggdes ett ordentligt flak som fick ta resevhjulens plats. Flaket finns kvar idag men inte på trailern utan som uppläggningsyta för diverse mök vid hans verkstad. På plats på trailern var det fullständigt idiotiskt och försvann tämligen så omgående sedan det tacklat en buss som låg i innerfil i en skarp kurva. Det var "husse" som satt bakom ratten vid busskontakten så då försvann flaket även om han aldrig erkände att det var några problem med fordonet. :grin:


Tack för bra feedback, vad tror du kan vara ett rimligt överhäng framåt och vilka axlar skulle du välja styrning på?

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 00:42:29, 29-11-2013
av Fredrik_
Som Leif beskriver problemet, menade även jag..

Kör mest 'andras' fordon vid verkstadsbesök!

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 17:44:31, 29-11-2013
av Stoffes
Om vi tänker såhär i stället att vi använder våra befintliga 4-axliga tankbilar och våra 3-axliga släp så kommer vi upp i 18 meter och 60 ton. Tror Ni denna byggnation som vi redan har skulle vara lättare att manövrera än en trailer, så är det i så fall bättre med en sådan byggnation till??!?

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 21:53:40, 29-11-2013
av dimorep
En 8x4*4 lb med ett 3-axlat släp i "rätt längd" är oslagbart det smidigaste 60-tons ekipaget.

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 22:33:01, 29-11-2013
av LeifAndersson
Det är det där med att du ville ha en lastbärare som talar för en trailer, men med en 4 axlad dragare blir det svårt att utnyttja axeltrycken på den maximalt. En 4 axlad bil med ett treaxlat släp låter mycket mer sympatiskt om du ska ut på bystan och snurra. Eller varför inte lyxa till det med en boggiframvagn på släpet också för stabiliteten om ni ska ut och böka mycket på landet, och det kan vara bra att kunna lasta lite till på vagnen om bilen av någon anledning inte är fullastad.

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 22:51:24, 29-11-2013
av Jevlar
Det krävs minst 18m från första till sista axel för att uppnå 60ton, De trailerbyggen som vill komma upp i 60ton är i förkrossande majoritet boggibil och 4 axlad trailer med styrning på axel 1 och 4 skulle jag vilja påstå, ger inga stora överhäng framåt och trailern sveper så lite som möjligt med bakpartiet, kan kombineras med släde för sista axeln så man kan korta ner vid rangering och körning utanför allmän väg.

Typ såhär http://www.gotenekyl.se/image/213BD464E ... E/xxxl.jpg eller med släde http://www.hogstadsvets.se/bilder/sl%C3 ... gnad-3.jpg

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 23:00:52, 29-11-2013
av dimorep
Om man utgår från den Hogstad tanktrailern som jevlar länkade till så borde tankplaceringen bli mycket ofördelaktig om den skulle optimeras till en tridemdragare.

En tidig modell av 4-axlad trailer anpassad för 60-tons ekipage. Tror den har fast axelplacering och styrning på första och sista axel.
http://s176.photobucket.com/user/CANON_ ... 8383918222

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 23:35:07, 29-11-2013
av bm1113
Hej ingen aning om detta alls kan hjälpa er något men här har jag en film från 2010 på en FH16 8x4 med samma byggnation Snabblås+trailerskiva men en asfaltstrailer :) se 2 minuter in i filmen dock skulle jag tro att detta bara är en vanlig trailer och är ju inget över häng mm och har inga uppgifter alls om kapaciteten på denna tyvärr
https://www.youtube.com/watch?v=je9_sBnLtx4

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 00:14:25, 30-11-2013
av LeifAndersson
Nä det där var inget optimalt bygge, den trailern såg nästan ut som den var optimerad för en tvåaxlad dragare om inte bakaxlarna var utdragbara 4-5m. :grin: Men han behövde inte fundera på något främre överhäng i varje fall. :thumme: