Sida 2 av 3

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 01:40:21, 30-11-2013
av Jevlar
Det som avgör bygget är avstånd mellan första o sista axel, även om man kör med en tridembil måste trailern vara skitlång eller ha skjutbar sista axel för att man ska nå 60ton.
Och för att få upp axeltrycken även på trailerns sista med jämnlast som en tank är så är främre överhäng en nackdel, tanken måste bakåt för att få vikterna fördelade över axlarna.

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 02:06:50, 30-11-2013
av scaniabest
blir inte ett specialbygge väldigt dyrt när ni inte kör substrat hela tiden? Hogstads supertrailer kostar runt miljonen nya så de behövs ju en hel del körning för de

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 11:10:31, 30-11-2013
av LeifAndersson
Och ett ytterligare problem med en trailer i det aktuella fallet är att den inte skulle köras full, då måste den ändå delas upp i ett antal slutna tankar och inte bara förses med "skvalpdämpare". En trailer med ett fack som av nöden kommer att luta bakåt skulle bli lustig med dellast. :sad:

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 15:37:55, 30-11-2013
av Robert T
Hur smart är det att bygga special för 60 ton idag när finland har höjt totalvikten markant? Det känns som att Sverige kan vara på väg att följa efter?

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 19:51:36, 30-11-2013
av Stoffes
dimorep skrev:Om man utgår från den Hogstad tanktrailern som jevlar länkade till så borde tankplaceringen bli mycket ofördelaktig om den skulle optimeras till en tridemdragare.

En tidig modell av 4-axlad trailer anpassad för 60-tons ekipage. Tror den har fast axelplacering och styrning på första och sista axel.
http://s176.photobucket.com/user/CANON_ ... 8383918222



Ja, det är ju tyvärr så att sista axeln på 3-axl trailer efter 4-axl dragbil hamnar långt bakom tanken för vi ska få rätt tryck på kingpin.

Om man har 4-axl trailer och 3-axl bil så måste väl sista axeln ut ännu mer? Vad väger Hogstads utskjutbara axel extra? Alltså själva skjutfunktionen?

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 19:53:56, 30-11-2013
av Stoffes
Fredrik_ skrev:Som Leif beskriver problemet, menade även jag..

Kör mest 'andras' fordon vid verkstadsbesök!



Jobbar du på verkstad? Har du erfarenhet av styrsystem som Tritec och VSE?

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 19:57:13, 30-11-2013
av Stoffes
scaniabest skrev:blir inte ett specialbygge väldigt dyrt när ni inte kör substrat hela tiden? Hogstads supertrailer kostar runt miljonen nya så de behövs ju en hel del körning för de


Men det är inkl spannmålsflak/asfaltsflak eller är det bara ram och axlar?

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 19:58:52, 30-11-2013
av Stoffes
Robert T skrev:Hur smart är det att bygga special för 60 ton idag när finland har höjt totalvikten markant? Det känns som att Sverige kan vara på väg att följa efter?

Vad kör Finland för totalvikt och vilken längd/antal axlar talar vi då om?

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 20:04:07, 30-11-2013
av Domppi
76 ton och nio axlar,sen ska ett visst antal axlar ha dubbelmontage på däcken exakt antal vet jag inte.Längden har jag inte heller koll på.

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 20:13:24, 30-11-2013
av Fredrik_
Inte mycket släpstyrningar över huvud taget.....

Re: Sv: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 20:24:32, 30-11-2013
av Domppi
Det behövs väl ingen släpstyring/styrbara axlar på släpet för med endast trailer är totalvikten 48 ton och längden 16,5m,ska man ha 76 ton ska det vara bil+släp eller trailer+kärra.

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 20:25:31, 30-11-2013
av dimorep
Stoffes skrev:Om man har 4-axl trailer och 3-axl bil så måste väl sista axeln ut ännu mer?

Nä, anl. till att den är skjutbar är bara för att få tillr. axelavstånd (18 m) mellan ekipagets första och sista axel. Så det blir sak samma oavs om den 4:de axeln sitter på dragbilen eller bak på trailern.

Borde väl inte vara några problem att satsa "några extar kronor" på att få ett optimalt ekipage om ni nu har last (betalt) på båda hållen..? :grin:

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 21:15:44, 30-11-2013
av scaniabest
Stoffes skrev:
scaniabest skrev:blir inte ett specialbygge väldigt dyrt när ni inte kör substrat hela tiden? Hogstads supertrailer kostar runt miljonen nya så de behövs ju en hel del körning för de


Men det är inkl spannmålsflak/asfaltsflak eller är det bara ram och axlar?


De ska väl vara med byggnation de.

Hogstads supertrailer har en tjänstevikt runt 12-14 ton beroende på utrustning så med en riktigt dragbil på 10 ton blir de riktigt bra lastvikt på ekipaget. Har kört en del med sånna trailers och dem är väldigt smidiga

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 22:34:23, 30-11-2013
av Stoffes
dimorep skrev:
Stoffes skrev:Om man har 4-axl trailer och 3-axl bil så måste väl sista axeln ut ännu mer?

Nä, anl. till att den är skjutbar är bara för att få tillr. axelavstånd (18 m) mellan ekipagets första och sista axel. Så det blir sak samma oavs om den 4:de axeln sitter på dragbilen eller bak på trailern.

Borde väl inte vara några problem att satsa "några extar kronor" på att få ett optimalt ekipage om ni nu har last (betalt) på båda hållen..? :grin:



Ja, nu när vi ska bygga så vill vi ha något riktigt optimalt, men det är en svår ekvation att få ihop det. Vad tror du, måste sista axeln vara skjutbar eller är det möjligt att manövrera ett 18 meters traileralternativ? :driver:

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 22:40:12, 30-11-2013
av Stoffes
scaniabest skrev:
Stoffes skrev:
scaniabest skrev:blir inte ett specialbygge väldigt dyrt när ni inte kör substrat hela tiden? Hogstads supertrailer kostar runt miljonen nya så de behövs ju en hel del körning för de


Men det är inkl spannmålsflak/asfaltsflak eller är det bara ram och axlar?


De ska väl vara med byggnation de.

Hogstads supertrailer har en tjänstevikt runt 12-14 ton beroende på utrustning så med en riktigt dragbil på 10 ton blir de riktigt bra lastvikt på ekipaget. Har kört en del med sånna trailers och dem är väldigt smidiga



Hur fungerar de vid backning, är de medstyrande då också?

Vet du som kört dessa om det var 2" kingpin och kardanlagrad vändskiva?

Vi fick tipset att välja 3,5" för då är det aldrig några som helst bekymmer om det spänner eller blir snedbelastning. :!: