Sida 3 av 3

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 23:00:49, 30-11-2013
av dimorep
Tror inte att en skjutbar sista axel eller inte påverkar smidigheten något nämnvärt OM den är styrbar. De trailers som har skjutbar sista axel är för få axeln "ur vägen" i samband med lossning bakåt. Blir så när lastutrymmet är kortare / har annan placering (för att få rätt viktfördelning) än vad hjulbasen måste vara för att ekipaget ska få rätt längd.

Kontakta någon trailer/släpvagns -byggare som har erfarenhet av kundanpassning / specialbyggen (tex Hogstad) och beskriv era önskemål. Då kan de skissa upp hur det kommer att se ut och direkt se om det är rimligt, samt ge råd om ev ändringar. Vi som inte kan göra "dataanimeringar" kan mest bara gissa hur det ev. kommer att bli / ska vara, baserat utifrån egna erfarenheter och ideer.

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 23:33:00, 30-11-2013
av Jevlar
Lång trailer funkar i trafiken men inte överallt, håller man sig till genomfarter och indrustriområden är det lugnt men svänga in på systemet i centrum en snabbis är inte att rekommendera.
Stena stål och BE har långa flaktrailers och Götene kyltransporter har en hel flotta med långa as till kyltrailers, 19 m är dom så en bra bit längre än vad som skulle krävas i ert fall

Re: Tips för unik specialtrailer

InläggPostat: 00:20:58, 01-12-2013
av scaniabest
Stoffes skrev:
Hur fungerar de vid backning, är de medstyrande då också?

Vet du som kört dessa om det var 2" kingpin och kardanlagrad vändskiva?

Vi fick tipset att välja 3,5" för då är det aldrig några som helst bekymmer om det spänner eller blir snedbelastning. :!:


vid backning låses axlarna, alltså ingen tvångsstyrning. De var vanlig vändskiva på min bil.

skillnaden i vikt mellan en trailer med skjutbar axel och en längre med fasta axlar kan väl inte vara så stor tycker jag. Då hade jag föredragit med skjutbar eftersom trailern bara är 13 m med axeln indragen, bra om man ska in på trånga gårdar