Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Lastväxlare

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

jon anders olsson (trådstartaren)

#16 » 19:28:32, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:gammla bilarna som du fotat tänkte jag på....

På Fv:n nu så har vi en splitt ny volvo F13 med snabblås den ÄR högre än den lågbyggda lvx kommer jag ihåg det ska jag mäta å fota imorrn

jag tolkade de som du menar att alla nya lastväxlare har lägre bygghöjd än en grusbil.

lvx har lågbyggnation vilket innebär att den faktist är lägre än grusbilen då den har en 5 cm extra tippram.


Men JAO nu är du ju inne på gammla lastbilar.Lvx bilen har ju bygg höjd som en conteiner.

En modern lvx har lägra bygg höjd än en grusbil med tex snabblås. PUNKT
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01



arcticforever

#17 » 21:53:50, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.

jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln

på lvx:en så sitter låsena direkt på den
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

bm1113

#18 » 22:16:34, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara för att kunna sidotippa ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jon anders olsson (trådstartaren)

#19 » 02:12:58, 15-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.

jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln

på lvx:en så sitter låsena direkt på den
De du menar heter typ Laxå fäste, de gör att du kan byta ut påbyggnaden mot något annan påbyggnad, tex på sommaren har man grusflak och på vinten saltspridare. fat de där med höjden, en lastväxlare med minimal bygghöjd har inte höge bygghöjd än en lastbil med högbyggt snabblås med massa konstiga extra ramar, de kan jag hålla med om, men annars så håller jag inte med :grin:
Senast redigerad av jon anders olsson 02:13:20, 15-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

arcticforever

#20 » 16:35:47, 15-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Glömde mäta ska göra det i morrn......om jag kommer ihåg
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

dimorep

#21 » 18:24:36, 15-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.

jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln

på lvx:en så sitter låsena direkt på den


Anl. till att ha en "hjälpram" (som bygger ca 100mm extra) är att den fungerar som adapter. Detta gör att man kan standardisera påbyggnaderna till att passa på många olika bilar (med samma snabblåssystem), oftast med hyd. lås/lyft för snabba och enkla flakbyte.
Rammonterade snabblås gör att påbyggnaden bara passar till samma typ av chassi. Bygger inget i höjd och ger minimal extravikt (jämfört med direktinfästning), tippflak kräver dock "kortkolv" eller frontmonterad kolv för att inte behöva lyftas upp vid växling av byggnation.

Tipphjälpkolvarna kom i samband med de lågbyggda växlarna. Detta pga att de ordinare kolvar har så pass ogynnsam arbetsvinkel att de ej kan lyfta med tillräcklig kraft i början av tippningen.

Med lågbyggd växlare + ett lågbyggt flak så kommer flakbotten i ungefär samma höjd som den gör på en bil med 3-vägs tipp. Bilar med endast bakåttipp blir mycket lägre, ibland så måste det t.o.m göras "urgröpning" på kantlinan för bakhjulen på riktigt låga tippbyggnationer.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jon anders olsson (trådstartaren)

#22 » 22:36:37, 15-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
arcticforever skrev:Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.

jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln

på lvx:en så sitter låsena direkt på den


Anl. till att ha en "hjälpram" (som bygger ca 100mm extra) är att den fungerar som adapter. Detta gör att man kan standardisera påbyggnaderna till att passa på många olika bilar (med samma snabblåssystem), oftast med hyd. lås/lyft för snabba och enkla flakbyte.
Rammonterade snabblås gör att påbyggnaden bara passar till samma typ av chassi. Bygger inget i höjd och ger minimal extravikt (jämfört med direktinfästning), tippflak kräver dock "kortkolv" eller frontmonterad kolv för att inte behöva lyftas upp vid växling av byggnation.

Tipphjälpkolvarna kom i samband med de lågbyggda växlarna. Detta pga att de ordinare kolvar har så pass ogynnsam arbetsvinkel att de ej kan lyfta med tillräcklig kraft i början av tippningen.

Med lågbyggd växlare + ett lågbyggt flak så kommer flakbotten i ungefär samma höjd som den gör på en bil med 3-vägs tipp. Bilar med endast bakåttipp blir mycket lägre, ibland så måste det t.o.m göras "urgröpning" på kantlinan för bakhjulen på riktigt låga tippbyggnationer.
Mycket bra sagt, håller med 100% :buga:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

arcticforever

#23 » 16:16:57, 18-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag mätade idag på en splitt ny Fh 13 med bergkorg från ilsbo/Goldstar utan snabblås alltså direktmonterat

Mätade även en volvo fh12 från 02 med joab lvx och bergflak från silverhöjden det skiljde 1 cm till lvx:ens fördel :laes_detta:


Tippbilen 144 cm och lvx 143 upp till flakbotten.


Ska försöka få dom att stå bredvid varandra så jag kan fota


En annan sak med Goldstar flaket som är absolut suveränt är att hela sidan går att öppna så att man lätt kan lasta lossa utan att kliva ur.Perfekt att ha dumper korg men ändå kunna köra gods :thumme:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

bm1113

#24 » 17:00:36, 30-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

satt och funderade på de som kör grus mm med lastväxlare att de inte setter extra hydraulik eller luft på tornet och har så de kan koppla in hydraulik till baklemmen/Luckan

borde ju bli mindre extra jobb att koppla två slangar vid flakbyte en att alltid gå och uppna där bak

kanske fins men har då aldrig sett någon med det
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#25 » 17:26:52, 30-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ingen (i Malmö / Lund regionen) som kör schakt med lvx:are som INTE har någon form av aut.öppning av baklem eller riktig schaktlem på flaket!
Går ju inte att "tippa ut över kant" utan detta + att det spara en massa hoppande i och ur hytten på kladdiga tippar...

Det vanligaste är att det är luftstyrt och manöverluften tas via ett separat uttag någonstans bak på bilen som elstyrs inne från hytten.
Finns även lvx.krokar som har en luftkolv som trycker på en platta under flaket som via stag mekaniskt öppnar centrallåset till baklemmen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jon anders olsson (trådstartaren)

#26 » 17:36:04, 30-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:Jag mätade idag på en splitt ny Fh 13 med bergkorg från ilsbo/Goldstar utan snabblås alltså direktmonterat

Mätade även en volvo fh12 från 02 med joab lvx och bergflak från silverhöjden det skiljde 1 cm till lvx:ens fördel :laes_detta:


Tippbilen 144 cm och lvx 143 upp till flakbotten.


Ska försöka få dom att stå bredvid varandra så jag kan fota


En annan sak med Goldstar flaket som är absolut suveränt är att hela sidan går att öppna så att man lätt kan lasta lossa utan att kliva ur.Perfekt att ha dumper korg men ändå kunna köra gods :thumme:
men om du mäter höjden från däckets överkant till flakbottens underkant så kan jag lova att jag inte behöver många sekundrar till att hitta en annan grusbil som har lägre bygghöjd :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

arcticforever

#27 » 17:43:21, 30-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska mäta :grin: Vi har 7 st bilar på fjärrvärmen varav 2st lvx.....fram med tumstocken
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Tim_S

#28 » 19:10:03, 30-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värsta av allt är ändå de som kör med alldeles för stora containers på lastväxlare vid körning av tex grus eller schaktmassor. Usch. Många gånger som det är på hårstrået att man når när flaket är uppe...
Senast redigerad av Tim_S 19:10:45, 30-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

arcticforever

#29 » 19:35:20, 30-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så är det åxå.vi har en Lvx bil som har största flaket på Fv men får lasta minst :? Ganska fånigt,när det är dumperkorgar dessutom väger dom ju mer och så får man lasta ännu mindre
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se