Sida 2 av 2

Re: Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 19:28:32, 14-09-2009
av jon anders olsson
arcticforever skrev:gammla bilarna som du fotat tänkte jag på....

På Fv:n nu så har vi en splitt ny volvo F13 med snabblås den ÄR högre än den lågbyggda lvx kommer jag ihåg det ska jag mäta å fota imorrn

jag tolkade de som du menar att alla nya lastväxlare har lägre bygghöjd än en grusbil.

lvx har lågbyggnation vilket innebär att den faktist är lägre än grusbilen då den har en 5 cm extra tippram.


Men JAO nu är du ju inne på gammla lastbilar.Lvx bilen har ju bygg höjd som en conteiner.

En modern lvx har lägra bygg höjd än en grusbil med tex snabblås. PUNKT

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 21:53:50, 14-09-2009
av arcticforever
Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.

jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln

på lvx:en så sitter låsena direkt på den

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 22:16:34, 14-09-2009
av bm1113
Kan det vara för att kunna sidotippa ?

Re: Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 02:12:58, 15-09-2009
av jon anders olsson
arcticforever skrev:Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.

jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln

på lvx:en så sitter låsena direkt på den
De du menar heter typ Laxå fäste, de gör att du kan byta ut påbyggnaden mot något annan påbyggnad, tex på sommaren har man grusflak och på vinten saltspridare. fat de där med höjden, en lastväxlare med minimal bygghöjd har inte höge bygghöjd än en lastbil med högbyggt snabblås med massa konstiga extra ramar, de kan jag hålla med om, men annars så håller jag inte med :grin:

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 16:35:47, 15-09-2009
av arcticforever
:grin: Glömde mäta ska göra det i morrn......om jag kommer ihåg

Re: Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 18:24:36, 15-09-2009
av dimorep
arcticforever skrev:Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.

jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln

på lvx:en så sitter låsena direkt på den


Anl. till att ha en "hjälpram" (som bygger ca 100mm extra) är att den fungerar som adapter. Detta gör att man kan standardisera påbyggnaderna till att passa på många olika bilar (med samma snabblåssystem), oftast med hyd. lås/lyft för snabba och enkla flakbyte.
Rammonterade snabblås gör att påbyggnaden bara passar till samma typ av chassi. Bygger inget i höjd och ger minimal extravikt (jämfört med direktinfästning), tippflak kräver dock "kortkolv" eller frontmonterad kolv för att inte behöva lyftas upp vid växling av byggnation.

Tipphjälpkolvarna kom i samband med de lågbyggda växlarna. Detta pga att de ordinare kolvar har så pass ogynnsam arbetsvinkel att de ej kan lyfta med tillräcklig kraft i början av tippningen.

Med lågbyggd växlare + ett lågbyggt flak så kommer flakbotten i ungefär samma höjd som den gör på en bil med 3-vägs tipp. Bilar med endast bakåttipp blir mycket lägre, ibland så måste det t.o.m göras "urgröpning" på kantlinan för bakhjulen på riktigt låga tippbyggnationer.

Re: Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 22:36:37, 15-09-2009
av jon anders olsson
dimorep skrev:
arcticforever skrev:Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.

jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln

på lvx:en så sitter låsena direkt på den


Anl. till att ha en "hjälpram" (som bygger ca 100mm extra) är att den fungerar som adapter. Detta gör att man kan standardisera påbyggnaderna till att passa på många olika bilar (med samma snabblåssystem), oftast med hyd. lås/lyft för snabba och enkla flakbyte.
Rammonterade snabblås gör att påbyggnaden bara passar till samma typ av chassi. Bygger inget i höjd och ger minimal extravikt (jämfört med direktinfästning), tippflak kräver dock "kortkolv" eller frontmonterad kolv för att inte behöva lyftas upp vid växling av byggnation.

Tipphjälpkolvarna kom i samband med de lågbyggda växlarna. Detta pga att de ordinare kolvar har så pass ogynnsam arbetsvinkel att de ej kan lyfta med tillräcklig kraft i början av tippningen.

Med lågbyggd växlare + ett lågbyggt flak så kommer flakbotten i ungefär samma höjd som den gör på en bil med 3-vägs tipp. Bilar med endast bakåttipp blir mycket lägre, ibland så måste det t.o.m göras "urgröpning" på kantlinan för bakhjulen på riktigt låga tippbyggnationer.
Mycket bra sagt, håller med 100% :buga:

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 16:16:57, 18-09-2009
av arcticforever
Jag mätade idag på en splitt ny Fh 13 med bergkorg från ilsbo/Goldstar utan snabblås alltså direktmonterat

Mätade även en volvo fh12 från 02 med joab lvx och bergflak från silverhöjden det skiljde 1 cm till lvx:ens fördel :laes_detta:


Tippbilen 144 cm och lvx 143 upp till flakbotten.


Ska försöka få dom att stå bredvid varandra så jag kan fota


En annan sak med Goldstar flaket som är absolut suveränt är att hela sidan går att öppna så att man lätt kan lasta lossa utan att kliva ur.Perfekt att ha dumper korg men ändå kunna köra gods :thumme:

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 17:00:36, 30-09-2009
av bm1113
satt och funderade på de som kör grus mm med lastväxlare att de inte setter extra hydraulik eller luft på tornet och har så de kan koppla in hydraulik till baklemmen/Luckan

borde ju bli mindre extra jobb att koppla två slangar vid flakbyte en att alltid gå och uppna där bak

kanske fins men har då aldrig sett någon med det

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 17:26:52, 30-09-2009
av dimorep
Vet ingen (i Malmö / Lund regionen) som kör schakt med lvx:are som INTE har någon form av aut.öppning av baklem eller riktig schaktlem på flaket!
Går ju inte att "tippa ut över kant" utan detta + att det spara en massa hoppande i och ur hytten på kladdiga tippar...

Det vanligaste är att det är luftstyrt och manöverluften tas via ett separat uttag någonstans bak på bilen som elstyrs inne från hytten.
Finns även lvx.krokar som har en luftkolv som trycker på en platta under flaket som via stag mekaniskt öppnar centrallåset till baklemmen.

Re: Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 17:36:04, 30-09-2009
av jon anders olsson
arcticforever skrev:Jag mätade idag på en splitt ny Fh 13 med bergkorg från ilsbo/Goldstar utan snabblås alltså direktmonterat

Mätade även en volvo fh12 från 02 med joab lvx och bergflak från silverhöjden det skiljde 1 cm till lvx:ens fördel :laes_detta:


Tippbilen 144 cm och lvx 143 upp till flakbotten.


Ska försöka få dom att stå bredvid varandra så jag kan fota


En annan sak med Goldstar flaket som är absolut suveränt är att hela sidan går att öppna så att man lätt kan lasta lossa utan att kliva ur.Perfekt att ha dumper korg men ändå kunna köra gods :thumme:
men om du mäter höjden från däckets överkant till flakbottens underkant så kan jag lova att jag inte behöver många sekundrar till att hitta en annan grusbil som har lägre bygghöjd :grin:

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 17:43:21, 30-09-2009
av arcticforever
Ska mäta :grin: Vi har 7 st bilar på fjärrvärmen varav 2st lvx.....fram med tumstocken

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 19:10:03, 30-09-2009
av Tim_S
Värsta av allt är ändå de som kör med alldeles för stora containers på lastväxlare vid körning av tex grus eller schaktmassor. Usch. Många gånger som det är på hårstrået att man når när flaket är uppe...

Sv: Lastväxlare

InläggPostat: 19:35:20, 30-09-2009
av arcticforever
Jo så är det åxå.vi har en Lvx bil som har största flaket på Fv men får lasta minst :? Ganska fånigt,när det är dumperkorgar dessutom väger dom ju mer och så får man lasta ännu mindre