Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Brösta av utan hydraulik

73 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Lars B

#16 » 18:21:44, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:kolla på denna "avbröstnings bock".

:mrgreen: Avbröstnings-bock! Låter ju som något halvfullt slem som står å vrålar "Visa pattarna!!!" Låter ju jobbigt att släpa runt på ett sådant drägg i bilen så satsa på vanlig hydraulik! :lmao:

Är det f.ö inte en massa hydraulik även till lås mm till svanhalsen eller är allt manuellt förutom stödbenet? Verkar ju gå en herrejösses massa rör på en svanhals!

/Lars
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22



arcticforever

#17 » 18:24:53, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det är manuellt lås för att låsa trailern till svanhalsen men det finns 2 små kolvar för att lyfta svanhalsen från backen när du bröstat av
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

BlackLuck (trådstartaren)

#18 » 18:33:11, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är som du säger arctic.
Jag vill att detta skall vara ett seriöst ekipage och inte något bonnmeck.
Samtidigt är det intressant att se olika lösningar. Speciellt som vi pratade om på telefon att uppskattat beg hydraulik hos Scaniaverkstaden skulle kosta omkring 50k.
Naturligtvis går det ju att hitta det billigare.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B

#19 » 18:52:09, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Scaniaverkstaden


Ah!!! Äntligen en vink om att du befinner dig på rätt sida staketet i bilvalet iaf! :grin: Var ju orolig att du skulle släpa runt på tralla med en sån där "Jag rullar" pryl... De gör ju utmärkta traktorer och hyvlar mm MEN :mrgreen:

Annars så kanske du får satsa på att manöverera trailern med en sån här:

Bild

Nä men seriöst kolla om det finns kraftuttag så borde det väl gå att lösa MYCKET billigare än 50k! :uupps:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

arcticforever

#20 » 19:15:21, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja problemet verkar som att det är just kraft uttaget som är dyrt..........tank slangar o pump är ju "standard så det går att plocka från nästan vad som helst
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Lars B

#21 » 19:17:36, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, då var det klarlagt att det inte fanns möjlighet att ta ut kraft ur lådan å då förstår jag att det blir dyrt!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

arcticforever

#22 » 19:19:57, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

men dessa farkoster börjar snart stå lite här o där, lite nerskrotade å så satt nog tror jag det ordnar sig :grin:


Har du hört nått mer från han B-L
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Anders Berg

#23 » 19:31:28, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Jag vill att detta skall vara ett seriöst ekipage och inte något bonnmeck.


Kanske lika bra å titta på ett riktigt ekipage då? Avbröstningsbockar hit och dit låter lite......si så där.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

BlackLuck (trådstartaren)

#24 » 19:51:35, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:men dessa farkoster börjar snart stå lite här o där, lite nerskrotade å så satt nog tror jag det ordnar sig :grin:


Har du hört nått mer från han B-L


Nej, på fronten intet nytt tyvärr :grin:

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Anders Berg skrev:
BlackLuck skrev:Jag vill att detta skall vara ett seriöst ekipage och inte något bonnmeck.


Kanske lika bra å titta på ett riktigt ekipage då? Avbröstningsbockar hit och dit låter lite......si så där.


Jo det kan kännas så, men det var ändå lite intressant att få klart vad det är. Ekipaget de refererat till är ju relativt nytt och i aktiv drift så att säga.. :klia:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B

#25 » 20:13:45, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Törs man fråga vad det är för biltyp? Om jag inte kan nå´t annat så är jag fasen så bra på att "snubbla" på saker som jag eller vänner söker...

Du kan PM:a om det är en 734az trippelturbo gjord i ett testex så du inte behöver avslöja mer än nödvändigt innan du affärat klart! :mrgreen:

/Lars
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Joe

#26 » 20:15:58, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:På Scania pratade jag med en av basarna och han i samförstånd med Tomas ( Verkstads chefen ) sa att lyfta en trailer med en 30 tons grävare är bara att glömma med boggie hydraulik.


Den Scania verkstan skulle inte jag vilja lämna in bilen till, verkar vara en sån där bytar verkstad som inte klarar av att tänka utanför den berömda lådan!

Eller så har jag missförstått svaret och det gällde att lyfta med dragbilens boggielyft direkt, dvs man lyfter boggieaxeln för att höja bakänden på dragbilen.
Och det går naturligtvis inte.

Kraftuttaget är det förberett? Annars åker du ju på att byta hela sprängkåpan.
Förvisso fanns det vissa motorer som hade kraftuttaget på motorns kamaxeldrivning alternativt bakpå kompressorn.

24VDC 200bar hydraulagg: https://hydratech.123ehandel.se/product.html?product_id=82&category_id=20&search_page=
Senast redigerad av Joe 20:35:25, 17-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Anders Berg

#27 » 21:00:00, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:
Eller så har jag missförstått svaret och det gällde att lyfta med dragbilens boggielyft direkt, dvs man lyfter boggieaxeln för att höja bakänden på dragbilen.
Och det går naturligtvis inte.


Jasså? Nog borde det väl gå? Kan väl knappast ligga mer än 15 ton av vikten på bilen(och förmodligen inte så mycket) och det borde inte vara så stora problem att pressa boggin då. Fast kanske inte i topp :grin:

Men jag är mer nyfiken på den där 30 tons grävaren det pratas om. Var kommer den in i bilden? Eller är det en 0:a för mycket :klia:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Joe

#28 » 21:04:44, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, iom att man lyfter stöd/bakre axeln så läggs ju all vikt på drivaxelns bladfjädrar.
Inte att rekommendera utom i nödfall.

Formulerar om mig; det går antagligen att lyfta med bilens boggielyft men bör undvikas.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

arcticforever

#29 » 21:16:32, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja den där 30 tonnaren var väl mest ett exempel :grin:


Joe skrev:
arcticforever skrev:På Scania pratade jag med en av basarna och han i samförstånd med Tomas ( Verkstads chefen ) sa att lyfta en trailer med en 30 tons grävare är bara att glömma med boggie hydraulik.


Den Scania verkstan skulle inte jag vilja lämna in bilen till, verkar vara en sån där bytar verkstad som inte klarar av att tänka utanför den berömda lådan!

Eller så har jag missförstått svaret och det gällde att lyfta med dragbilens boggielyft direkt, dvs man lyfter boggieaxeln för att höja bakänden på dragbilen.
Och det går naturligtvis inte.

Kraftuttaget är det förberett? Annars åker du ju på att byta hela sprängkåpan.
Förvisso fanns det vissa motorer som hade kraftuttaget på motorns kamaxeldrivning alternativt bakpå kompressorn.

24VDC 200bar hydraulagg: https://hydratech.123ehandel.se/product.html?product_id=82&category_id=20&search_page=



Jo men ett sådan kraft uttag är säkert dubbelt så dyrt med treggr så bra :grin: , skulle jag beställa en bil ska det va med ett sådant.......sen beror det väl på vad man ska ha den till.

Ja det kanske går??? men som gamm 113 vi hadde den orkade inte lyfta mkt å hade du last på så morrade det bara i den men det går ju iof att ställa det med.

Ser nu på länken som du bifoga.... Flödet är egentligen ovesentligt det avgör väl farten på grejorna det är ju trycket som spelar roll eller hur?? och det där såg ju ut att räcka till


BlackLuck: Hadde precis Lilja på tråden han tipsade om en trailer men den har du ju redan ratat.Den som är på blocket som jag visade..............Han skulle jaga vidare
Senast redigerad av arcticforever 21:19:27, 17-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Anders Berg

#30 » 21:26:32, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Nja, iom att man lyfter stöd/bakre axeln så läggs ju all vikt på drivaxelns bladfjädrar.
Inte att rekommendera utom i nödfall.

Formulerar om mig; det går antagligen att lyfta med bilens boggielyft men bör undvikas.

Precis, och jag har aldrig haft förmånen att äga en dragbil med boggi, så riktigt hur de lyfter med trailern kopplad blev jag osäker på. Tänkte mest hur det kan va med en grusbil, som jag är mer bekant med :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se