Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Brösta av utan hydraulik

73 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

BlackLuck (trådstartaren)

#1 » 12:02:57, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt precis och pratade med Arctic i telefon om min tilltänkta dragare.

Har funderat på att eftermontera hydraulik men han hade fått höra idag om något annat sätt att brösta av maskintrailern utan hydraulik. Varken han eller jag är riktigt säker på hur detta i praktiken fungerar annat än att det finns en lösning och att en del åkerier kör så.

Nu vill jag gärna veta lite mer om detta och om någon har förklarande bilder så är det av största intresse.

Vi kan väl skippa inlägg i stil med "välj en bil med hydraulik" sålänge :thumme:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



Jevlar

#2 » 13:05:18, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amerikanikkerna kör mycket med mekanisk frånkoppling fortfarande, kika där om du ser nåt lämpligt sätt, att det skulle finnas svenskar som fortfarande kör utan hydraulik låter osannolikt.

http://www.youtube.com/watch?v=c5cnccKc7fs

Verkar omständigt o kräver nog plana o hårda ytor för att funka.
Leta efter hydraulpump från en boggilyft eller bakgavellyft kanske?
24V o bra tryck, inget vidare flöde visserligen.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

BlackLuck (trådstartaren)

#3 » 13:42:09, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Amerikanikkerna kör mycket med mekanisk frånkoppling fortfarande, kika där om du ser nåt lämpligt sätt, att det skulle finnas svenskar som fortfarande kör utan hydraulik låter osannolikt.

http://www.youtube.com/watch?v=c5cnccKc7fs

Verkar omständigt o kräver nog plana o hårda ytor för att funka.
Leta efter hydraulpump från en boggilyft eller bakgavellyft kanske?
24V o bra tryck, inget vidare flöde visserligen.


Nja, som jag fått förklarat så var det inte sådär det skulle funka. Det där måste ju vara döden att koppla när trailern står med 30 ton last...
Som jag fattade det på telefon så var det nån typ av bock man backade fast för att höja, sänka eller hur det nu var...
Det var ett åkeri här i stan som körde så sa de på scania-verkstaden.

Första funderingen gick kring att lösa det med boggilyft-hydraulik men arctic pratade med en kille på verkstan och de tror inte att en boggilyft-lösning klarar av tyngden. Själv har jag ingen erfarenhet av det så jag kan varken säga bu eller bä men jag tyckte det borde vara värt att kolla upp i alla fall.
Senast redigerad av BlackLuck 13:44:14, 17-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B

#4 » 14:27:09, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Vi kan väl skippa inlägg i stil med "välj en bil med hydraulik" sålänge :thumme:


Absolut! :klia: Men saknar bilen kraftuttaget på lådan eller saknas pump/drivaxel?
Kan hända att jag får en uppsättning över i en inte allt för avlägsen framtid... :vissla:

/Lars
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

BlackLuck (trådstartaren)

#5 » 14:54:12, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:
BlackLuck skrev:Vi kan väl skippa inlägg i stil med "välj en bil med hydraulik" sålänge :thumme:


Absolut! :klia: Men saknar bilen kraftuttaget på lådan eller saknas pump/drivaxel?
Kan hända att jag får en uppsättning över i en inte allt för avlägsen framtid... :vissla:

/Lars


Jag är inte säker på om även kraftuttaget saknas i sin helhet men jag utgår ifrån det för spekulationens skull.
Bilen har gått som dragare men saknar hydraulik.
Tydligen är somliga utrustade till viss del från fabrik men om denna är det har jag inte koll på. Det har inte förhandlats färdigt ännu så jag håller alla dörrar öppna sålänge.
Vad är det för grejor du får över Lars? Som jag nämnde tidigare på FB så är ju detta en lite nyare bil.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B

#6 » 15:14:47, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är ju jag fullständigt rudis på sånt här å det vet du ju, men jag vet ju inte hur ny bil du tittar på och när man gick ifrån separat pump och en drivaxel ur lådan? Detta är en Volvo som har haft både plog, kran och tipp en gång i tiden så den bör väl iaf ha kapaciteten?

/Lars
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Jevlar

#7 » 15:34:30, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att en boggilyftpump inte skulle orka tror jag de har fel, det handlar bara om att välja cylinder så du kommer under 200 bar eller nu vad det är en sån pump ger.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

k-g

#8 » 16:17:57, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hafo hade mek avbröstning en kille jag jobba åt på 90 talet köpte en hafotrailer men mek avbröstning prata med en schafför som hade kört en sån när den va ny 67 man skulle ha en domkraft till hjälp våran var fast rostad så vi prova aldrig för vi lasta både grävmaskin å bandlastaren från sida har googla på hafo men inte hitta något men kanske lars b kan han är nog lite mer kunnig än jag
Användarvisningsbild
k-g
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:02, 17-12-2007
Ort: åmål
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Joe

#9 » 16:37:17, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tror jag inte att ni ska ställa av/på maskiner flera gånger dagligen så en boggielyftpump fixar biffen!
Om än långsamt.

Skulle nog rekommendera två till fyra körningar (cykler) per dag för en eldriven hydraulpump iom att den kommer att arbeta längre tid än en boggielyft.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

BlackLuck (trådstartaren)

#10 » 16:37:24, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

k-g skrev:Hafo hade mek avbröstning en kille jag jobba åt på 90 talet köpte en hafotrailer men mek avbröstning prata med en schafför som hade kört en sån när den va ny 67 man skulle ha en domkraft till hjälp våran var fast rostad så vi prova aldrig för vi lasta både grävmaskin å bandlastaren från sida har googla på hafo men inte hitta något men kanske lars b kan han är nog lite mer kunnig än jag


Något som gör att jag tror vi tänker på olika saker är att den trailer som verkstaden refererade till är bara ett år gammal... :klia:
Senast redigerad av BlackLuck 16:37:59, 17-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

k-g

#11 » 16:43:59, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ha total miss då men hittar du den så hoppas jag du får massa bilder för det var onekligen en intresant grej
Användarvisningsbild
k-g
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:02, 17-12-2007
Ort: åmål
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BlackLuck (trådstartaren)

#12 » 16:45:48, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Nu tror jag inte att ni ska ställa av/på maskiner flera gånger dagligen så en boggielyftpump fixar biffen!
Om än långsamt.

Skulle nog rekommendera två till fyra körningar (cykler) per dag för en eldriven hydraulpump iom att den kommer att arbeta längre tid än en boggielyft.


Att den går långsamt har ingen som helst betydelse. Sedan har jag räknat med att den isåfall skulle måsta pumpa mer volym än normalt så en viss försiktighet är överkomlig. Huvudsaken är isåfall att det är möjligt att gå den vägen.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Joe

#13 » 17:20:17, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis måste man byta oljetanken till en större.
Ett annat alternativ skulle vara att ha två elpumpar som man växlar imellan.

Köpte en komplett begagnad boggielåda för 400 +moms hos Scania för ~3 år sen, så man kan hitta billiga pumpar.

Ett annat alternativ och mycket intressantare är ju en Golf diesel motor med en hydraulpump på.
Hmm, bästa vore nog en Deutz så man slipper kylvätskan..
Fast montage bakom hytten.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Anders Berg

#14 » 17:42:24, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag ju inte varken vad det är för bil eller trailer. Kan man inte tänka sig hjälpa till med maskinen vid av och på bröstning? Om det är en mindre trailer så när man karkat fast maskin, trycka upp sig och koppla och vice versa vid lossning? Besvärligt om det är en bandschaktare eller hjullastare iofs :grin: Är det en boggi bil borde det gå laborera med boggilyften om det bara gäller koppla av eller på hela trailern. Har bara sett nån sån där gammal mekanisk också med domkraft, dock ej i action. Är det en "modern" avbröstningsbar trailer, tror jag det blir svårt utan hydraulik :???: Spännande höra vad det finns för lösningar.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

arcticforever

#15 » 18:08:50, 17-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att det enklaste men dyraste lösningen är att montera "riktig" hydraulik på bilen,det ska ju vara seriöst åxå eller hur ?? På Scania pratade jag med en av basarna och han i samförstånd med Tomas ( Verkstads chefen ) sa att lyfta en trailer med en 30 tons grävare är bara att glömma med boggie hydraulik.


Ska se om Flinken kan Fota sumpans trailer om den är inne nån gång eller om han kan ringa så man får åka dit för att kolla på denna "avbröstnings bock".
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se