Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Brösta av utan hydraulik

73 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Henke.P

#46 » 19:25:44, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

På dom flesta scania motorerna går det att sätta en pump direkt på motorn. bara o stoppa i den och skruva fast.
Kommer inte ihåg om det behövdes nån adapter mellan motor och pump dock.
Men då bör det sitta en by-pas ventil på pumpen så att den inte pumpar runt olja när man bara är ute och far.
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


arcticforever

#47 » 19:38:59, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant!! Pratade med en kille idag och han sa att man kunde utrusta med motor utag. Då slipper man det "vanliga " uttaget + att man kan ha hydrauliken igång hela tiden. Skulle tro att Boggie hydraul räcker för att brösta av så det blir mkt enklare!.
Man måste våga för att vinna
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Lars B

#48 » 20:45:49, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, för en tipptrailer/lvx-trailer skulle ju ALDRIG vara nyttigt bakom Doris :vissla:
Gör det ordentligt från början... Bör väl finnas grejjer på skrotarna?
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Fredrik_

#49 » 20:56:44, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inget hål på sidan/bak på scanias lådor?!
Behövs nog en adapter till hålet i motorn också...
Glöm inte by-pass på pumpen, annars "brinner" den upp vid körning!
(Trodde det handlade om ngt riktigt gammalt från början.. :???: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BlackLuck (trådstartaren)

#50 » 21:04:00, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var skulle pumpen sitta om den satt på motorn?
Krockar den inte med retardern då?
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

arcticforever

#51 » 21:06:27, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä den sitter fram på motorn ,är en lucka där som man plockar bort. Sant som sagt att man måste ha en ventil som "slår av" pumpen när man inte behöver den....Det är väl den som är dyr.

Prova med en Boggie lyft motor är mitt tips.
Man måste våga för att vinna
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

BlackLuck (trådstartaren)

#52 » 21:14:58, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:Nä den sitter fram på motorn ,är en lucka där som man plockar bort. Sant som sagt att man måste ha en ventil som "slår av" pumpen när man inte behöver den....Det är väl den som är dyr.

Prova med en Boggie lyft motor är mitt tips.


Jag tyckte det såg ut på skissen som att retarderpumpen satt fram på motorn men jag låter det vara osagt.

Ja skulle det inte ramla ett kraftuttag från himlen när jag kliver ut i morrn så ligger nog en boggilyftpump närmast till hands...
Men visst skulle det vara skönt att ha det RIKTIGT rätt. Troligtvis blir det alltför kostsamt dock. Man kan väl säga att det blivit mycket investerat i år och det sätter ju som bekant sina spår.
Senast redigerad av BlackLuck 21:19:34, 21-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

arcticforever

#53 » 23:40:30, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä retardern sitter bak på lådan och "orginal kraft uttag sitter bredvid. . Oberoende kraft uttag sitter fram på motorn!
Man måste våga för att vinna
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

dimorep

#54 » 23:44:51, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag har missat vilken lastbilsmodell det gäller, eller om det inte har nämnts här.
Lättare att säga exakt/ ge råd om vilka monteringstillbehör / adaptrar det erfodras då... :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Lars B

#55 » 23:48:10, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvirringen begriplig! Denna tråd borde fortsätta här:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... c&&start=0

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

dimorep

#56 » 23:55:00, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag tittat på rätt bilder i länktipset i förra inlägget så är det en Scania 144 460 dragare det handlar om. :thumme:

Då ska du INTE montera en konstant inkopplat hyd.pump, i varjefall ingen stor... För de motormonterade k.uttagen är kända för att rasa!

Behöver du kunna köra hydraulen då du frikopplar?
Om inte, välj en växellåds monterad hyd.pump.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Henke.P

#57 » 23:59:24, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som rasar på dom? har inte sett det på nån under mina år på scania verkstad.
Det sitter ju pump där på motorn på många bilar.
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

dimorep

#58 » 00:07:23, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, på 124 och 164 serierna fungerar det finfint, men inte på 144.
Har ej själv tagit bort någon havererad pump på någon sådan, så jag har inte sett själva skadan på transmisionen som är det som ger sig där. Men Har monterat 3 st växellåds k-uttag / hyd.pumpar och dragit om hyd.slangarna på sådana som har havererat motorkraftuttagen!

Vet en del som har lvx.bilar som kör en riktigt liten "ranger pump" på motorn och en stor på v-lådan för "snabbväxling" och då håller det.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Henke.P

#59 » 00:24:03, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda motor kraftuttaget som jag sett rasa var på en ny 164. vart kuggrent i transmision på den då påbyggarn missade att dra fast pumpen..
Men det lilla pumpen används på en trailer dragare är det väll riskfritt o ha pumpen där framme.
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

dimorep

#60 » 00:29:22, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygger man ett nytt hyd.system på en lastbil vill man väl inte bara kunna ha det till en maskintrailer?
Möjligheten att koppla en tipptrailer kanske kan bli aktuellt en dag också, man ska aldrig säga aldrig (och snåla / begränsa vid nybygge)... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates