Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

luftbromsproblem trailer

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

aunnr1 (trådstartaren)

#1 » 20:38:13, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mej med ett problem med bromsarna på min trailer,
Det är en treaxling med luftbälgar o lastkännarventil, lyftbar sista axel, Bromsklockorna är enkla allihopa dvs, inte med fjäderdelen till handbromsen, broms på alla axlar dvs sex klockor. Bälgarna lyften o lastavkännaren funkar som det skall. till saken hör att trailern har varit utlånad o då hade bromsarna slutat fungera, Han har bytt den första fördelnings ventilen den som signalen o matningen från lastbilen går till, i den ventilen sitter även matningen till tanken o till bromsarna i trailern. Han som bytt detta är en kille som är rätt duktig o noggrann på att skruva så när han säger att allt fungerade när han var klar så är jag benägen att tro att det stämmer.
När jag nu skall iväg med trailern så släpper den nya ventilen ut luften ur både trailer o lastbils tankarna.
Enda sättet att komma iväg är att jag kopplar lös trailern o låter lastbilen fylla tankarna, sen koppla tillbaka trailerluften o släppa handbromsen innan den har tappat lufttrycket, då slutar ventilen att läka bromsarna på bilen fungerar,men inga bromsar fungerar på trailern, men om jag måste koppla i handbromsen så får jag upprepa proceduren igen.
Om jag drar i släpvagnsbromsen så släpper den nya ventilen ut luft samma om jag trampar på fotbromsen, så det kommer i alla fall en signal till ventilen.Jag vore tacksam om någon har någon ide o om någon vet var jag kan hitta ett luftkopplings schema på ett sånt system. Det är ju två ventiler till på bromskretsen en fördelnings ventil som har slangar till alla klockorna o en ventil som sitter mellan första ventilen o den sista fördelningsventilen jag vet inte vad ventilerna heter o har ganska rudimentera kunskaper på hur systemet fungerar i detalj.

Med vänlig hälsning Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300



jörgen.ottosson

#2 » 21:27:02, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: ....om tryckmatning och signalluft från bilen till trailern är förväxlade? ( då borde inte luftfjädringen heller få luft...)

....är det "EU-standard" på bromsarna på släpet? ....och något strul med ranger-eller "bryssel"-ventilen ( vist är det en ventil du måste aktivera för att släppa bromsarna efter att du laddat luft?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

aunnr1 (trådstartaren)

#3 » 21:50:40, 07-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja jag tror inte att matningen o signalen är växlade, o jag har provat växla dessa men det hjälpte inte, jag har även provat att växla signal o bromsledingen med resultat att bromsarna blev permanent ansatta.
om det är eu standard på bromsarna har jag ingen aning om men den har ialla fall klarat besiktningen förra året.
Det finns en ventil som jag tror är en ranger ventil, den sitter på signalledningen från bilen å före den nya ventilen, till denna ventil så sitter det även en tredje slang som bara slutar öppet :uupps: .Den ventilen har nog inte varit inkopplad på ett bra tag o jag visste inte ens att den fanns förrän jag började söka fel nu.
Vet inte heller hur denna egentligen skall vara kopplad för att fungera. Men bromsarna har fungerat utan den tredje ledningen från rangerventilen varit inkopplad tidigare. hade varit kul att veta vad dessa ventiler heter, är ju lättare att förklara om man vet vad saker heter, o ett schema hade varit gött

Anders
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se