Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Efterfordon till tung lastbil

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

patrik h

#16 » 18:03:52, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En reflektion över färdskrivarbladet.
Är det inte 3000 i böter om du inte har bladet alls...?
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift



Lasse Hsand

#17 » 18:16:40, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena om du får ett bra svar kandu ju lägga upp det här så vi andra c-korts ägare kan kopiera :razz: . För jag vet av erfarenhet att många farbror blå har olika kunskaper. Hälsn Lars
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

patrik h

#18 » 18:40:22, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

här hittade jag lite intresant läsning www.maringuiden.se/forum/;thread=187297
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

dimorep

#19 » 19:39:45, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du medl. i åkeriföreningen så kan du ju be deras jurister tolka lagtexten också åt dig.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Loke (trådstartaren)

#20 » 20:50:51, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:En reflektion över färdskrivarbladet.
Är det inte 3000 i böter om du inte har bladet alls...?


Okej, jag hade fel ang namnet, det är "bara" 1800 kr det kostar.
Men om du råkar få en blackout kl 4 på morgonen och skriver dit
fel regnr eller datum så kostar det upp mot ca 3000 kr.

Glömmer man och ändra vredet på färdskrivaren till annat arbete
eller vila blir det också dryga böter.
I stora drag så blir det böter i och med att man sätter sig i lastbilen
på morgonen om farbror blå stoppar en och är på sitt bästa
åtsättarhumör, dom hittar alltid något som är fel om dom vill.
Här är lite läsning för dom som inte förstår att vi kan verka lite
stirriga och stressade ibland.
http://www.motivera.com/afs/KOR_OCH_VILOTIDER.pdf

patrik h skrev:här hittade jag lite intresant läsning www.maringuiden.se/forum/;thread=187297

Ja det var en matnyttig diskussion.

Lasse Hsand skrev:Tjena om du får ett bra svar kandu ju lägga upp det här så vi andra c-korts ägare kan kopiera :razz: . För jag vet av erfarenhet att många farbror blå har olika kunskaper. Hälsn Lars

Det är klart som korvspad att jag ska berätta vad dom hade att säga.

dimorep skrev:
Är du medl. i åkeriföreningen så kan du ju be deras jurister tolka lagtexten också åt dig.


Är inte med, jag har noga övervägt om jag ska gå med eller inte men
genom att jag är oberoende, alltså inte med i någon transportförening
så ligger även medlemskapet hos åkeriföreningen på is just nu.
Jag har faktiskt funderat på att gå med i Maskinringen men just nu
har jag mer än nog med jobb ändå.


Loke
Senast redigerad av Loke 21:12:35, 04-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Fredrik_

#21 » 21:48:15, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre du använder den HÄR som är från 2010 :thumme:
Finns mycket att läsa (och länka) både på www.Körkortsportalen.se och www.Yrkestrafiken.se :laes_detta:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#22 » 14:46:08, 05-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag hur det ligger till ang efterfordon för min del i alla fall.

Ett efterfordon är inte en släpvagn även om efterfordonet påminner
om en släpvagn.
Efterfordonet ska också vara ofjädrat men bromsar får finnas.
Ett efterfordon får inte användas till godstransport i sin vanliga
bemärkelse men om jag bygger en kärra som endast passar
till tex stubbfräsen eller välten så ska detta tydligen funka.
Tex en båtvagn kan vara ett efterfordon då vagnen är byggd för att
köra en specifik båt på och då tolkar jag att jag kan bygga ett
speciellt efterfordon för att dra tex en grävare på.
En typ av "vippenkärra" går ju som någon typ av dollyvagn och
då borde väl det alternativet bli okej tycker jag.

Jag ringde ytterligare en gång till Transportstyrelsen och fick klargjort
att ett efterfordon som är byggd för ett enda ändamål, tex att transportera
ditt arbetsredskap som i det här fallet är en grävare inte skulle
vara något problem. Huvudsaken var att efterfordonet var byggt
så det inte kunde användas till övrig godshantering sa snubben
på transportstyrelsen.
Så det är alltså fråga om hur stor fantasi man är begåvad med då det
gäller byggnationen av efterfordonet. Bygger man det så att det går
lätt att byta tex ramper för olika grejer så har man ju en kärra i flera,
rena kinderägget alltså.

Hur som helst är det bruttovikt mot bruttovikt som gäller, alltså
får inte efterfordonet överstiga dragbilens bruttovikt.
Bruttovikten är alltså vad dragfordonet väger just vid det specifika
tillfället, tex lasten plus tjänstevikten.
Blanda inte ihop totalvikt och bruttovikt, totalvikten är vad fordonet
max får väga med last och förare inräknad.
Bruttovikten är vad fordonet väger för stunden.
Alltså, ju mer last du har på dragbilen ju mer får ditt efterfordon väga.
Kom även ihåg, att oavsett hur du har det med bruttovikter hit och dit
så gäller alltid att efterfordonets bruttovikt aldrig får överstiga
vad dragfordonet eller dess dragannordning max får dra!

Körkortsbehörigheterna har ingen betydelse, har du endast B
får du ju endast köra personbil eller lätt lastbil och då får man dra
max det fordonets bruttovikt och har du C och du drar med en tung
lastbil får du alltså dra max lastbilens bruttovikt.
E-behörigheten går alltså bort då det gäller efterfordon.

Snubben på transportstyrelsen konfererade med sina kollegor och
bland dessa fanns även en specialist inom området och han drog
parareller med tex asfaltsläggarna, där dom drar efterfordon med
tung lastbil hela dagarna.

Man är ju säkert i en väldig gråzon och kavar när man drar ett
efterfordon efter sin bil och det är givetvis noga att man följer
gängse regler ang belysning och fordonsbredd och dyligt, det är ju
dumt att bjuda in polisen för att dom ska kolla upp grejerna liksom.

Men en viktig sak att komma ihåg är att inte erkänna någonting vid
en kontroll som inte är direkt uppenbart då det ofta handlar om
en tolkningsfråga som man i många gånger kan klara sig ifrån
när fallet väl kommer upp i rätten.

Och till sist tar jag absolut inte på mig något som helst ansvar om
någon åker käpprätt åt helsicke med sitt efterfordon, var och en
får själv kolla vad som gäller för deras del då det hela tiden
tydligen handlar om hur myndigheterna tolkar reglerna.

Eller som en känd profil på forumet brukar skriva:
Skyll inte på mig.


Loke
Senast redigerad av Loke 00:08:20, 06-07-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robban_C

#23 » 20:59:34, 05-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:... Eller som en känd profil på forumet brukar skriva:
Skyll inte på mig. ...

Vem? :mrgreen:

Känd eller ökänd? :mrgreen:




Tack för bra info. Mycket bra och mycket utförligt. :thumme:
Det var ju bra att veta att det gäller bruttovikt = bruttovikt.
Jag trodde man fick dra dubbla bruttovikten (typ 1800 kg kompressor efter Renaultskåp). Det ska jag genast sluta med. Tror jag. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#24 » 22:33:43, 05-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Som det står i lagtexten alltså..
Bruttovikt-bruttovikt gäller obromsat! MED bromsar framgår inte!!
2x gäller i terrängen enligt tidigare länkar.

(Robban, lasta bilen full så går det bra!! :thummar: :mrgreen: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#25 » 22:38:59, 05-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Hur som helst är det bruttovikt mot bruttovikt som gäller, alltså
får inte efterfordonet överstiga dragbilens bruttovikt.

OCH... -Efterfordonets bruttovikt får aldrig överstiga vad dragfordonet eller dess dragannordning max får dra!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#26 » 22:59:20, 05-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:... (Robban, lasta bilen full så går det bra!! :thummar: :mrgreen: )

No problemo som han sa i filmen igår kväll, det är alltid fullt med bröte i mina bilar. :mrgreen:


dimorep skrev:OCH... -Efterfordonets bruttovikt får aldrig överstiga vad dragfordonet eller dess dragannordning max får dra!

Nu börjar ni bli riktigt känsliga!
:mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Loke (trådstartaren)

#27 » 23:56:02, 05-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
OCH... -Efterfordonets bruttovikt får aldrig överstiga vad dragfordonet eller dess dragannordning max får dra!


Nä just det, hör nu vad farbror dimo säger...:mrgreen:
Det var bra att du la till den harangen för det kan nog lätt glömmas
bort i stridens hetta ibland.
Jag lägger till detta i mitt långinlägg.


Loke
Senast redigerad av Loke 23:57:10, 05-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Lasse Hsand

#28 » 21:39:38, 06-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste tacka för all information. Men nu måste jag få tag på ett gammalt militär bandtraktorsläp det måste ju fungera som efterfordon med rätt drag det harju inga ramper men fyller mina behov. Hälsn Lars
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

Jars

#29 » 22:59:09, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer infå för oss som inte är så specifika :!:
http://www.swecon.com/www/sweconab.nsf/ ... om_VCE.pdf
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Fredrik_

#30 » 23:23:59, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte HELT färsk utgivning..
Gamla, stora körkortet i bild, och hänvisningar till vägverket :uupps:
Men en del tankar och tips i största allmänhet fanns ändå.
Gäller att kolla upp vad som gäller idag bara!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sportsune och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se