Nu vet jag hur det ligger till ang efterfordon för min del i alla fall.
Ett efterfordon är inte en släpvagn även om efterfordonet påminner
om en släpvagn.
Efterfordonet ska också vara ofjädrat men bromsar får finnas.
Ett efterfordon får inte användas till godstransport i sin vanliga
bemärkelse men om jag bygger en
kärra som endast passar
till tex stubbfräsen eller välten så ska detta tydligen funka.
Tex en båtvagn kan vara ett efterfordon då vagnen är byggd för att
köra en specifik båt på och då tolkar jag att jag kan bygga ett
speciellt efterfordon för att dra tex en grävare på.
En typ av "vippenkärra" går ju som någon typ av dollyvagn och
då borde väl det alternativet bli okej tycker jag.
Jag ringde ytterligare en gång till Transportstyrelsen och fick klargjort
att ett efterfordon som är byggd för ett enda ändamål, tex att transportera
ditt arbetsredskap som i det här fallet är en grävare inte skulle
vara något problem. Huvudsaken var att efterfordonet var byggt
så det inte kunde användas till övrig godshantering sa snubben
på transportstyrelsen.
Så det är alltså fråga om hur stor fantasi man är begåvad med då det
gäller byggnationen av efterfordonet. Bygger man det så att det går
lätt att byta tex ramper för olika grejer så har man ju en kärra i flera,
rena kinderägget alltså.
Hur som helst är det bruttovikt mot bruttovikt som gäller, alltså
får inte efterfordonet överstiga dragbilens bruttovikt.
Bruttovikten är alltså vad dragfordonet väger just vid det specifika
tillfället, tex lasten plus tjänstevikten.
Blanda inte ihop totalvikt och bruttovikt, totalvikten är vad fordonet
max får väga med last och förare inräknad.
Bruttovikten är vad fordonet väger för stunden.
Alltså, ju mer last du har på dragbilen ju mer får ditt efterfordon väga.
Kom även ihåg, att oavsett hur du har det med bruttovikter hit och dit
så gäller alltid att efterfordonets bruttovikt aldrig får överstiga
vad dragfordonet eller dess dragannordning max får dra!
Körkortsbehörigheterna har ingen betydelse, har du endast B
får du ju endast köra personbil eller lätt
lastbil och då får man dra
max det fordonets bruttovikt och har du C och du drar med en tung
lastbil får du alltså dra max lastbilens bruttovikt.
E-behörigheten går alltså bort då det gäller efterfordon.
Snubben på transportstyrelsen konfererade med sina kollegor och
bland dessa fanns även en specialist inom området och han drog
parareller med tex asfaltsläggarna, där dom drar efterfordon med
tung lastbil hela dagarna.
Man är ju säkert i en väldig gråzon och kavar när man drar ett
efterfordon efter sin bil och det är givetvis noga att man följer
gängse
regler ang belysning och fordonsbredd och dyligt, det är ju
dumt att bjuda in polisen för att dom ska kolla upp grejerna liksom.
Men en viktig sak att komma ihåg är att inte erkänna någonting vid
en kontroll som inte är direkt uppenbart då det ofta handlar om
en tolkningsfråga som man i många gånger kan klara sig ifrån
när fallet väl kommer upp i rätten.
Och till sist tar jag absolut inte på mig något som helst ansvar om
någon åker käpprätt åt helsicke med sitt efterfordon, var och en
får själv kolla vad som gäller för deras del då det hela tiden
tydligen handlar om hur myndigheterna tolkar reglerna.
Eller som en känd profil på forumet brukar skriva:
Skyll inte på mig.
Loke