Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Efterfordon till tung lastbil

49 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Loke (trådstartaren)

#1 » 23:09:35, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en tung lastbil "Volvo FL7:a" och är endast begåvad med
C behörighet på kortet.
Jag använder bilen yrkesmässigt och har trafiktillstånd och grejer
men jag tror inte detta har någon betydelse då det gäller frågeställningen.

Jag har rotat runt på internet men inte lyckats hitta någon sida där
det står ordagrant vad som gäller.
Kanske det är någon här som har ideér hur det är så att jag
slipper ringa myndigheterna och försöka få någon rätsida på
funderingen där, ofta får man olika svar beroende vem man frågar
hos dom, och därför drar jag mig för att ringa och fråga vilka regler
som gäller i det här fallet.

Hur är det egentligen med efterfordon efter en tung lastbil om man
endast har C behörigheten.
Jag får ju endast dra en reggad släpvagn som har en totalvikt på
750 kg, men hur är det med en tyngre oreggad släpvagn typ en kompressor,
båtvagn eller dyligt, får jag dra sådant efter lastbilen med ett C-kort.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Fredrik_

#2 » 23:16:28, 03-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efterfordon kräver inget körkort alls...
Det är det som drar som kräver behörighet!
Sedan ska iofs det som hänger bakom uppfylla kraven för just efterfordon, men det hittar du om du rotar runt här:Efterfordon
Har nog disskuterats flera gånger tidigare på olika ställen här..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#3 » 02:48:10, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Efterfordon kräver inget körkort alls...
Det är det som drar som kräver behörighet!
Sedan ska iofs det som hänger bakom uppfylla kraven för just efterfordon, men det hittar du om du rotar runt här:Efterfordon
Har nog disskuterats flera gånger tidigare på olika ställen här..


Där har jag varit och rotat tidigare men jag får liksom inte svar
på frågan om jag får dra ett efterfordon som väger tex 12 ton
med min tunga lastbil och med endast C-behörighet.

Som du tolkat texten får jag alltså dra en båtvagn som väger 10 ton
med lastbilen trots att jag endast har C-behörighet.
Jag har även varit inne på din tolkning men det är att jag vill att
det ska stå i klartext någonstans jag egentligen är ute efter

Därför att jag ställer den här frågan är att jag blivit lite osäker hur
det ligger till genom att i alla exempel så är dragbilen en personbil.
Jag har faktiskt inte sett ett enda exempel där en tung lastbil med
en C-kortschaufför som drar ett efterfordon.

Det är ju löjeväckande att vi med tung lastbil och C-kort endast
får dra en lätt släpvagn på 750 kg.
Om släpets bruttovikt vore satt till tex max 3500 kilo skulle man ju inte reagera.
Som det är nu får jag inte koppla på husvagnen efter lastbilen om
jag ska bort och jobba på annan ort.

Samtidigt får jag inte ta ut vilan i hytten genom att det inte är en
sovhytt och då blir det ju hotell eller tält istället, hade jag med
husvagnen vore ju alla problem lösta.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robban_C

#4 » 08:22:43, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:... ringa myndigheterna och försöka få någon rätsida på
funderingen där, ofta får man olika svar beroende vem man frågar
hos dom, ...

Så om du ska fråga dom så ska både frågan och svaret vara skriftligt så att du har nåt att dunka i skallen på rättsväsendet om det skulle behövas.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Loke (trådstartaren)

#5 » 11:23:30, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Så om du ska fråga dom så ska både frågan och svaret vara skriftligt så att du har nåt att dunka i skallen på rättsväsendet om det skulle behövas.


Ja det får bli skriftligt så man har svart på vitt hur dom man pratat med
tolkat bestämmelserna.

Lite off topic hur samma myndighet tolkar bestämmelserna:

Jag fick en hund överkörd en gång i tiden, han hette för övrigt Loke.
Jag ringde till polisen och frågade vad som gällde en sån här gång
och som tur var så hamnade jag hos en polis som visste vad han
pratade om.
Det är den påkörande bilens trafikförsäkring som ska täcka alla
kostnader, men man brukar minst dela på självrisken om det inte
är på grund av bilförarens slarv och nonschalans som orsakat olyckan.
Bilföraren rår ju inte för att jag är ute och jagar och hunden rusar ut
på vägen men samtidigt ska man ju köra så man hinner stanna
om plöstliga hinder dyker upp, därför är det fordonets trafikförsäkring
som står för kalaset.

Sen kommer jag till hund nr två som blev överkörd, det var också
min hund men det var en familj som var liksom fodervärd eller vad man
ska kalla uppgörelsen vi hade.
Hunden rusade rätt ut på vägen och blev förstås överkörd.
Jag tog kontakt med bilföraren för att ordna papperen och så men
karln var helt hysterisk och vägrade gå med på att skriva på.

Genom att gubben var alldeles tokig så ringde jag senare polisen för att
verkligen ha kött på benen vid vidare kontakt med snubben men
då var det helt andra tongångar i luren än vad det var vid den första
olyckan.
Polisen som jag pratade med var rent ut sagt otrevlig och menade att
det var min eller hundens försäkring som skulle stå för kostnaderna.
Då jag påtalade att han hade fel trodde jag karln skulle få en infarkt
han skrek så han gick upp i falsett och vrålade att hundägare ska minnsan
hålla reda på hundjävlarna och betala för de skador de orsakar osv osv.
Han hade helt rätt i att hundägaren ska stå för de skador hunden
åstakommer men han hade helt fel i frågan om olyckan med bilen.

Jag ringde till en polis i högre befattning och han sa precis som
polisen vid den första olyckan att det är bilens trafikförsäkring som
ska stå för skadorna.

Med detta vill jag visa hur lätt det är att tolka lagar och bestämmelser
olika, ponera att det varit skrikhalsen som jag kommit till vid den
första olyckan då kanske det till och med hade blivit så att jag betalt
bilföraren stålar för de skador han hade fått på bilen och inte blandat
in försäkringsbolaget överhuvudtaget.
Hunden går ju inte att värdera i stålar men hela skiten inräknat med
hund och skador på bilen gick på ungefär 40 000 kronor.

Det är för övrigt fler grejer som polisen och tex länstyrelsen har olika
svar på, men det värsta är dock när samma myndighet har olika
tolkningar av lagtexter och dyligt beroende på vilken person man kommer
i kontakt med.

Oj, nu gled jaq långt från mitt egen frågeställning men historien ovan
har ju en viss relevans i alla fall tycker jag.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sebastian

#6 » 11:37:39, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Jag har faktiskt inte sett ett enda exempel där en tung lastbil med
en C-kortschaufför som drar ett efterfordon.

En lunchbod räknas väl som efterfordon? en sån har vi på vårat företag med vbg drag å allt
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

dimorep

#7 » 11:56:47, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Som det är nu får jag inte koppla på husvagnen efter lastbilen om
jag ska bort och jobba på annan ort.

Om det är detta du vill komma fram till, dvs OM du får dra husvagnen som EFTERFORDON bakom din lastbil så är jag helt säker på att svaret blir NÄ!

En lösning(om man nu får dra något över 750kg utan "CE" efter lastbil) är att du sätter in en säng i en bodvagn (=efterfordon). Men hur kul är det att köra runt i max 30 km/h...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Loke (trådstartaren)

#8 » 12:13:40, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Loke skrev:Som det är nu får jag inte koppla på husvagnen efter lastbilen om
jag ska bort och jobba på annan ort.

Om det är detta du vill komma fram till, dvs OM du får dra husvagnen som EFTERFORDON bakom din lastbil så är jag helt säker på att svaret blir NÄ!


Detta är jag väl medveten om men då det gällde husvagnen var det
mer en liten reflektion att en reggad släpvagn på 750 kg är lite väl
litet för en stor och tung lastbil.
Om den maximala vikten för en reggad släpvagn hade legat på låt
oss säga 3 ton så hade det harmonerat bättre menar jag.

dimorep skrev:En lösning(om man nu får dra något över 750kg utan "CE" efter lastbil) är att du sätter in en säng i en bodvagn (=efterfordon). Men hur kul är det att köra runt i max 30 km/h...


Det är detta svaret jag väntat på, är du verkligen säker på att jag får
dra en bodvagn (efterfordon) med lastbilen med endast C-kort?

Det är just en bodvagn som är på tapeten just nu då jag ska dra en
sådan till ett hygge som ska röjas.

Sen har jag kanske tänkt mig att dra på mig en lite större grävare och
dra den efter lastbilen med släpvagn som går som ett efterfordon.
(30 km/h)

Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Fredrik_

#9 » 12:18:01, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här står det angående vad man får köra: (Körkortsportalen)

C 18 år Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon

CE 18 år Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton, även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt

Ingen skillnad vad gäller efterfordon alltså.(Ej nämda..)
E gäller ju SLÄP-fordon, och du vill dra EFTER-fordon..
Husvagnen kan du inte klassa som efterfordon annat än att den "skrotas" och förses med ofjädrad axel. Broms är OK.

Lyft upp vagnen på flaket så har du löst DET problemet :thumme:

Edit/
Kompleterar lite..

Från Trafikförordningen

4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon
Gemensamma bestämmelser

...

2 § Ett motordrivet fordon får inte dra fler än
1. ett fordon som inte är inrättat för koppling till dragfordonet, eller
2. två fordon som är inrättade för koppling till dragfordonet.

Den sammanlagda bruttovikten av de fordon som dras får vid färd på väg inte överstiga dragfordonets bruttovikt och vid färd i terräng två gånger dragfordonets bruttovikt.
Trots bestämmelserna i första stycket får bilar, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon dra ett eller flera fordon, om samtliga fordon som dras är inrättade för koppling till dragfordonet och
1. kan bromsas effektivt, eller
2. den sammanlagda bruttovikten av tillkopplade fordon som saknar effektiva bromsar inte överstiger dragfordonets bruttovikt eller vid färd i terräng två gånger dragfordonets bruttovikt.
Senast redigerad av Fredrik_ 12:26:53, 04-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#10 » 12:23:15, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:... Sen har jag kanske tänkt mig att dra på mig en lite större grävare och
dra den efter lastbilen med släpvagn som går som ett efterfordon.
(30 km/h)

Loke

Men en släpvagn går normalt sett inte som efterfordon, i alla fall inte efter personbil.
Överlag kan man säga att vagnar för att transportera utrustning eller maskiner (undantaget båtvagnar) inte är efterfordon efter personbil.
Sen vet jag också att man ibland ser lgf-skyltade vagnar med vältar på vid vägbyggen etc och jag vet inte om dessa är lagliga på nåt sätt.

Om du nu ska åka 30, varför inte dra grävaren efter en traktor?
Då blir det ju lagligt att åka 30 (40 om vi bortser från kravet på regad kärra) och du kan dessutom ha en arbetarbod bakom "grävarsläpet" och den blir då ett efterfordon.

Tänk också på att du inte får dra efterfordon (grävarsläp) efter lastbil och sen hänga på en bod bakom grävarsläpet eftersom ett efterfordon inte får dra ett efterfordon.

Suck vad mycket regler det är!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#11 » 12:26:16, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Det är detta svaret jag väntat på, är du verkligen säker på att jag får
dra en bodvagn (efterfordon) med lastbilen med endast C-kort?
.......................
Sen har jag kanske tänkt mig att dra på mig en lite större grävare och
dra den efter lastbilen med släpvagn som går som ett efterfordon.
(30 km/h)

Nä jag vet INTE om du får dra det med bara "C", där av att jag skrev inom parantes "om du får dra..."!

Hur ska du lyckas att få en grävmaskinskärra klassad som efterfordon, för mig är det absolut ett "släp"?!?
Möjligtvis om det "specialbyggs" för bara den grävaren, dvs inget annat går teoretiskt att lasta på den än just den grävaren... :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#12 » 12:28:54, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

La till lite i mitt förra inlägg..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PB71

#13 » 12:50:08, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan !

Vet inte om det tillför så mycket till denna debatten men jag frågade om att dra ett "avregistrerat" lastbilssläp som ett 30-släp (med triangel alltså) efter en lastbil, men den polisen jag ringde o frågade påstod att det enda 30-fordon som får dras av lastbil är båtvagn, så om man funderar lite så är även arbetsbodar o asfaltsvältars 30-släp inte lagliga att dra bakom en lastbil heller ... ?

Då var inte körkortsbehörigheten frågan utan vad som helt enkelt fick dras av lastbil ...

Mvh Peter
Senast redigerad av PB71 12:51:54, 04-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Scania V8 det är grejor det ...
Användarvisningsbild
PB71
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:04, 16-01-2008
Ort: Ryd,Larv, VARA, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Åkerman H25 nr 0022
Case 1150 Bandlastare
Volvo BM 1641
Scania R144 -01
Scania LA82B -61
Scania LBS 141 -78
Jima minigrävare

Loke (trådstartaren)

#14 » 16:14:15, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Om du nu ska åka 30, varför inte dra grävaren efter en traktor?

Jag har ju redan lastbilen och att då dra på sig en traktor för att dra
grävaren känns väl lite väl tokigt tycker jag, i alla fall i nuläget.


Robban_C skrev:Suck vad mycket regler det är!

Någonting så sagolikt mycket regler, men tänk om du skulle ha det
som oss med lastbilar.
Att få flera tusen i böter om du jobbar över lunchen i en halvtimma.
Att ställa bilen när man har en mil kvar hem och lifta på grund av
att arbetstiden har tagit slut av någon anledning.
Att inte kunna åka på macken på helgen för att tanka lastbilen och
köpa röka för då spräcker man veckovilan.
Samma sak om du tänker tex köra bort lite skräp på en vardagkväll,
egentligen så måste man leja en annan lastbil som kan göra detta
på sin ordinarie arbetstid.
Varje meter man kör med lastbilen räknas nämligen som arbetstid.
Detta är mer än sanslöst vansinniga regler, och att överhuvud taget
få dagarna att stämma är i alla fall för mig nästan hopplöst då man
ska passa in lunchraster hos kunder och samtidigt inte missa sin
egen osv.
Måste ta en grej till, om jag skriver mitt namn i fel ordning på
färdskrivarbladet, alltså med förnamnet först blir det 3000 kr i böter.
Ibland funderar man faktiskt vad det är för någonting man håller på med.


dimorep skrev:Möjligtvis om det "specialbyggs" för bara den grävaren, dvs inget annat går teoretiskt att lasta på den än just den grävaren... :klia:

Det var något sånt jag hade i tankarna, ett släp med två ramper
med rätt längd och så.


PB71 skrev:Hejsan !

Vet inte om det tillför så mycket till denna debatten men jag frågade om att dra ett "avregistrerat" lastbilssläp som ett 30-släp (med triangel alltså) efter en lastbil, men den polisen jag ringde o frågade påstod att det enda 30-fordon som får dras av lastbil är båtvagn, så om man funderar lite så är även arbetsbodar o asfaltsvältars 30-släp inte lagliga att dra bakom en lastbil heller ... ?

Då var inte körkortsbehörigheten frågan utan vad som helt enkelt fick dras av lastbil ...
Mvh Peter

Jag undrar om inte polisen du snackade med tolkade skriften lite som
han tyckte passade bra för stunden.

Jag har nu rotat som en tokig för att hitta något användbart på webben
och efter en datorhängning och bortfall av tangentbordet så börjar faktiskt
bli tämligen säker på att jag får dra ett efterfordon med lastbilen.
Om man tänker efter så får jag ju dra ett efterfordon med
B-behörigheten och därigenom borde jag ju också få dra ett
efterfordon med min C-behörighet.
Om det är en tung lastbil eller inte man drar med verkar faktiskt inte
spela någon roll, huvudsaken är att man håller sig inom ramarna för
vilka regler ang vikter och fordonsbredd och dyl som gäller.
Men jag ska i alla fall ringa och försöka kolla upp detta
om det nu finns någon som kan tolka trafikförordningen på ett
riktigt sätt.
Och jag ska även begära svaret skriftligt om det blir jakande.


Det är ju bedrövligt att inte sånt här finns i klartext hos myndigheterna.
Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Fredrik_

#15 » 16:35:01, 04-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att det är ganska tydligt att du får dra ett efterfordon, och även vad som är ett efterfordon.
Gäller bara att se till att det som du faktiskt hänger där verkligen stämmer med det som står i lagtexten.

Lycka till!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se