Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Efterfordon till tung lastbil

49 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Robban_C

#31 » 23:37:31, 08-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, den där fick jag när jag köpte 35:an och det måste vara mer än fem år sen.
Men det är ganska bra läsning i alla fall.


Edit:
Jag tror faktiskt att det är en uppdatering jmf med den gamla som jag har. Bl a fanns knappast EC700 på den tiden.
Den är alltså inte helt färsk men läsvärd i alla fall.
Senast redigerad av Robban_C 00:12:40, 09-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



baklastare642

#32 » 15:51:31, 25-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Loke skrev:Hur som helst är det bruttovikt mot bruttovikt som gäller, alltså
får inte efterfordonet överstiga dragbilens bruttovikt.

OCH... -Efterfordonets bruttovikt får aldrig överstiga vad dragfordonet eller dess dragannordning max får dra!


De vete fan det. Längst ner i länken till båtforumet står att någon hade sett följande text i någon (för mig okänd) informationsskrift.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=187297

"Nedan följer utdrag ur en informationsskrift vad gäller efterfordon:
____________________________________ _______________

Några bestämmelser om största tillåtna vikt hos bromsat
efterfordon finns ej. Saknar efterfordonet bromsar får dess brutto-
vikt inte vara större än dragfordonets bruttovikt ( brutto - brutto ).
Största tillåtna släpvagnsvikt som finns angivet på bilar
gäller ej i detta fall bl a beroende på den begränsade
hastighet som efterfordonet får framföras med. Verket vill
dock framhålla att det alltid är föraren av en viss for-
donskombination som är ansvarig för att fordon som kopplats
till motordrivet fordon är kopplat på ett från trafiksäker-
hetssynpunkt tillfredsställande sätt samt i övrigt lämpligt
för trafik, därför bör dragfordonets högsta tillåtna släp-
vagnsvikt, vilken garanteras av fordons- och kopplingstill-
verkaren, i princip inte överskridas i någon större utsträckning. "
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

_J1wwy_

#33 » 20:37:05, 27-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slog mig när jag läste här nu, För ett tag sedan var jag ute och brummade med våran lilla FL kranbil, den har ju för övrigt inget riktigt drag utan endast typen traktordrag med sprint (monterades nytt av värmlands motor som sålde den). Iaf så blev jag ivägskickad för att hämta en hjulbarack åt svevia från ett avslutat jobb och till deras lagerplats.
Baracken var av modell stor :D skulle tippa på 8 - 10 meter lång boggievagn försedd med traktordrag och lgf skylt.

Då kommer min fråga: fick jag nu dra denna med enbart mitt C kort?
Det ni skrev högre upp var ju att efterfordonet var tvunget att vara konstruerat för att inte ta nån annan typ av last än vad det var avsett för.
Hjulbaracken i fråga kunde man ju lasta in i princip vad som helst i.
Arbete är ett hån mot friheten...en arbetare är en slav på deltid //Jimmy
Användarvisningsbild
_J1wwy_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 02-04-2010
Ort: Karlstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 324Dl -11

Beirut

#34 » 21:09:07, 27-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går säkert att lasta allt möjligt i baracken men den är ju inte kontruerad för det så därför blir det olagligt.
Senast redigerad av Beirut 21:11:54, 27-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Fredrik_

#35 » 21:17:22, 27-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

_J1wwy_ skrev:Det slog mig när jag läste här nu, För ett tag sedan var jag ute och brummade med våran lilla FL kranbil, den har ju för övrigt inget riktigt drag utan endast typen traktordrag med sprint (monterades nytt av värmlands motor som sålde den). Iaf så blev jag ivägskickad för att hämta en hjulbarack åt svevia från ett avslutat jobb och till deras lagerplats.
Baracken var av modell stor :D skulle tippa på 8 - 10 meter lång boggievagn försedd med traktordrag och lgf skylt.

Då kommer min fråga: fick jag nu dra denna med enbart mitt C kort?
Det ni skrev högre upp var ju att efterfordonet var tvunget att vara konstruerat för att inte ta nån annan typ av last än vad det var avsett för.
Hjulbaracken i fråga kunde man ju lasta in i princip vad som helst i.


Det där är ju ett klockrent fall av användandet av undantagsregeln som 'efterfordon' borde ses som!!
Finns säkert redan länkar till Transportstyrelsens beskrivningar här i tråden..
Förutsätter att det vart lyse kopplat också :cool:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#36 » 22:03:13, 27-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Det går säkert att lasta allt möjligt i baracken men den är ju inte kontruerad för det så därför blir det olagligt.


Du skriver att det är olagligt.
Vad är det som är olagligt, att dra den eller att lasta i den?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C

#37 » 23:01:31, 27-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lasta i den vore olagligt.
Att dra den tom som en lunchbod är laglig då den är byggd för detta ändamålet.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beirut

#38 » 23:13:09, 27-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Att lasta i den vore olagligt.
Att dra den tom som en lunchbod är laglig då den är byggd för detta ändamålet.


Just vad jag menade. Fast jag tydligen var otydlig.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Reid Hulting

#39 » 18:47:54, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som släpvagn som skall vara registrerad räknas alla fordon som har en kopplingsanordning anpassad till dragfordonets draganordning, t.ex.VBG-drag, kulhandske till kula. Enda dispensen som finns är att du kan dra en båttrailer med kulhandske oregistrerad, en s.k. upptagningstrailer, då med LGF-skylt. Allt annat är efterfordon. Det innebär bl.a. att som en del gör, transporterar krandelar, krossdelar och annat på gamla oregistrerade lastbilsvagnar med VBG-koppling och LGF-skylt efter sina lastbilar är ute och cyklar.
Så vitt jag vet är det bara registrerade släpvagnar som räknas när du funderar på det här med C- eller CE-kort. Det hänger alltså på draget.
Reid.
Användarvisningsbild
Reid Hulting
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:17, 01-11-2010
Ort: Rone, Gotland, Farsta och Nyköping.
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania: L, LS, LT110, LB80, LB76, LT76, LB111, LS141, LBS141, R142, T142 och R143
Volvo: L485,N88, F86, F87, F88, F12, FL614, FL618 och FH12
Chevrolet: Impala SS-65, Corvette-79, och Pic Up:er-67-88-89-90
MGC-68, Triumph TR6Pi-68,
MB: 190-56, 190-64, 450SE och 450SEL
Amazon Sport-66
BM LM622 -81
Atlas 1104 -89
Huddig 960 -96
MB Trac 800, Deutz 3.50, MF 35, Deutz 7207 och Deutz Agrotron 605S
+ ett flertal lastbilar och släpvagnar.

Robban_C

#40 » 01:02:07, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lunchbodar är väl också LGF (om dom är rätt byggda)?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Reid Hulting

#41 » 01:28:45, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, allt som inte har ett till dragfordonet matchande drag får inte dras i högre hastighet än att LGF-skylt är lämplig eller skall användas. Men sätter du på VBG-drag på kojan och kopplar den till ett VBG-drag på bilen så blir den registreringspliktig.
Reid.
Användarvisningsbild
Reid Hulting
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:17, 01-11-2010
Ort: Rone, Gotland, Farsta och Nyköping.
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania: L, LS, LT110, LB80, LB76, LT76, LB111, LS141, LBS141, R142, T142 och R143
Volvo: L485,N88, F86, F87, F88, F12, FL614, FL618 och FH12
Chevrolet: Impala SS-65, Corvette-79, och Pic Up:er-67-88-89-90
MGC-68, Triumph TR6Pi-68,
MB: 190-56, 190-64, 450SE och 450SEL
Amazon Sport-66
BM LM622 -81
Atlas 1104 -89
Huddig 960 -96
MB Trac 800, Deutz 3.50, MF 35, Deutz 7207 och Deutz Agrotron 605S
+ ett flertal lastbilar och släpvagnar.

Beirut

#42 » 02:38:24, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här måste alltså vara laglig eller givetvis inte:

Bild
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Reid Hulting

#43 » 02:53:56, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vad det nu är för nåt på bilden, så beror det på vad för dragkoppling som sitter på och vad för drag det är på dragfordonet.
Är det kula och kulhandske så får det tillsammans med LGF-skylt användas som en s.k. upptagningstrailer på dispens.
Reid.
Användarvisningsbild
Reid Hulting
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:17, 01-11-2010
Ort: Rone, Gotland, Farsta och Nyköping.
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania: L, LS, LT110, LB80, LB76, LT76, LB111, LS141, LBS141, R142, T142 och R143
Volvo: L485,N88, F86, F87, F88, F12, FL614, FL618 och FH12
Chevrolet: Impala SS-65, Corvette-79, och Pic Up:er-67-88-89-90
MGC-68, Triumph TR6Pi-68,
MB: 190-56, 190-64, 450SE och 450SEL
Amazon Sport-66
BM LM622 -81
Atlas 1104 -89
Huddig 960 -96
MB Trac 800, Deutz 3.50, MF 35, Deutz 7207 och Deutz Agrotron 605S
+ ett flertal lastbilar och släpvagnar.

Robban_C

#44 » 07:46:19, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaddå "matchande drag"? Det måste väl ändå vara ett drag som passar bilen även om det är ett LGF/efterfordon (som väl är samma sak, olika benämning)?
Eller ska man koppla lunchboden till dragbilen via en stropp och en kättingsnutt för att det ska bli lagligt som LGF?

Och vi ser ju titt som tätt ofjädrade lunchbodar som körs som LGF. Det är väl i och för sig inget som säger att dom är lagliga för det men dom stora hyrfirmorna brukar ju hålla sig till det som är lagligt.
Samma sak med vägverkets (Svevia) LGF-kärror för att transportera vältar. Dom lär väl ändå vara lagliga trots att dom har ett drag som matchar dragbilens draganordning?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

fiskare

#45 » 08:17:53, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med Robban!
fiskare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:55, 11-07-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bm 400


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se