Jo håller med och dessutom hävdar jag att man kan tolka det som fullt i linje med reglerna att dra (bogsera) ett släp med "rätt"
koppling med eftersom det inte såvitt jag hittat finns ngn gällande begränsning på vad man får bogsera sålänge det sker på ett säkert sätt och det säkraste sättet att bogsera ngt på borde väl vara att koppla det i draget med passande kopplingsanordning?
Finns ju dessutom tillägg om att man skall göra allt för att undvika farliga situationer eller olycksrisker så även där anser jag det vara underlag för att hellre koppla på draget om möjligt än med tex stropp eller kätting??
Säkerheten i allt sådant beror ju inte på behörigheten på lappen utan på tillämpningen IRL i slutänden och skall enligt lagen (i min tolkning) bedömmas så med från fall till fall om så krävs.
Robban_C skrev:Vaddå "matchande drag"? Det måste väl ändå vara ett drag som passar bilen även om det är ett LGF/efterfordon (som väl är samma sak, olika benämning)?
Eller ska man koppla lunchboden till dragbilen via en stropp och en kättingsnutt för att det ska bli lagligt som LGF?
Och vi ser ju titt som tätt ofjädrade lunchbodar som körs som LGF. Det är väl i och för sig inget som säger att dom är lagliga för det men dom stora hyrfirmorna brukar ju hålla sig till det som är lagligt.
Samma sak med vägverkets (Svevia) LGF-kärror för att transportera vältar. Dom lär väl ändå vara lagliga trots att dom har ett drag som matchar dragbilens draganordning?