Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Säker koppling av trailer

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Eldeby (trådstartaren)

#1 » 20:32:28, 12-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkade bra först men det verkar gå snabbare utan denna.

http://www.youtube.com/watch?v=NJu0lGOxBGs&feature=fvst

/stefan
Kranfotograf, Stockholm

http://www.flickr.com/eldeby
Eldeby
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:39:24, 15-10-2009
Ort: Stockholm

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Thomas Almén

#2 » 10:15:01, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 kallgrader å snö, så tror jag funktionaliteten sviktar.....
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

olle67

#3 » 12:49:42, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft,el abs kabel,3 saker,som tog max 1 min,så va de när ja hade åkeriet,hade blivit tokig med de där på filmen.. :D
olle67
 

dimorep

#4 » 13:04:56, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva anslutningarna och antalet borde vara precis det samma som på en konv. trailer. Skillnaden är att man slipper "riskmomentet" att gå upp på dragarens gångbord.
-Klart positivt (krävs dock att det verkligen fungerar i praktiken) om det byts trailer ofta! :thumme:

Frånkopplingstiden på filmen blir nog lite missvisande för "hjälpmedlet" då han inte var så värst snabb av sig...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Fredrik_

#5 » 13:44:10, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som EU-standarden på anslutningarna.

Väldigt obekväm höjd det blev...
Borde gått ner ytterliggare en bit för att vara vettigt!
Att slippa krypa upp bakom i skiten kan aldrig vara fel.
Stort halkriskmoment upp-ner i snömodd tex!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#6 » 15:54:21, 13-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ett "Svenskbygge" med våra kopplingar och en något modifierad variant av idén så är det nog inte så dumt. Men med Europakopplingar blev det ett jä**a plockande. Tyvärr utrustas ju de flesta trailers med monokopplingar i dag, känns lite 60:tal.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stellan Johansson

#7 » 22:08:13, 04-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Ser ut som EU-standarden på anslutningarna.

Väldigt obekväm höjd det blev...
Borde gått ner ytterliggare en bit för att vara vettigt!
Att slippa krypa upp bakom i skiten kan aldrig vara fel.
Stort halkriskmoment upp-ner i snömodd tex!

Detta var något av det dummaste jag sett någon gång. :lmao: Att sätta en sådan konstruktion på en löstrailer bäddar ju nästan självskrivet för haveri med tanke på hur de behandlas i hamnar och vid ombordkjörning på färjor. Fastsättningen av själva armen såg dessutom lite skum ut, chansen att armen hoppar ut vid ett häftigt gupp tycker jag verkar överhängande...men å andra sidan så var ju allt mycket bättre förr :grin:

Skiten lär man bli även med det här systemet också tror jag...försök att stå en halvmeter från tanken och fippla med alla anslutningar :grin:
De flesta dragbilar jag kört under åren har inte vara speciellt farliga att kliva upp på, men de kanske har ändrat på det på de nya moderna bilarna :razz:
Nu slänger jag in en liten brasklapp här i slutet...jag tycker absolut att luftanslutningarna "are made with British craftmanchip" :vissla:

/Stellan
Chaufför emeritus
:driver: plåtduett -68, F610 -80
Användarvisningsbild
Stellan Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:31, 12-02-2008
Ort: Göteborg
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo...från LV4 årsmodell 1928 till årets FH16 ;-)


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates