Sida 1 av 1

Säker koppling av trailer

InläggPostat: 20:32:28, 12-02-2011
av Eldeby
Verkade bra först men det verkar gå snabbare utan denna.

http://www.youtube.com/watch?v=NJu0lGOxBGs&feature=fvst

/stefan

Re: Säker koppling av trailer

InläggPostat: 10:15:01, 13-02-2011
av Thomas Almén
20 kallgrader å snö, så tror jag funktionaliteten sviktar.....

InläggPostat: 12:49:42, 13-02-2011
av olle67
Luft,el abs kabel,3 saker,som tog max 1 min,så va de när ja hade åkeriet,hade blivit tokig med de där på filmen.. :D

Sv: Säker koppling av trailer

InläggPostat: 13:04:56, 13-02-2011
av dimorep
Själva anslutningarna och antalet borde vara precis det samma som på en konv. trailer. Skillnaden är att man slipper "riskmomentet" att gå upp på dragarens gångbord.
-Klart positivt (krävs dock att det verkligen fungerar i praktiken) om det byts trailer ofta! :thumme:

Frånkopplingstiden på filmen blir nog lite missvisande för "hjälpmedlet" då han inte var så värst snabb av sig...

InläggPostat: 13:44:10, 13-02-2011
av Fredrik_
Ser ut som EU-standarden på anslutningarna.

Väldigt obekväm höjd det blev...
Borde gått ner ytterliggare en bit för att vara vettigt!
Att slippa krypa upp bakom i skiten kan aldrig vara fel.
Stort halkriskmoment upp-ner i snömodd tex!

Sv: Säker koppling av trailer

InläggPostat: 15:54:21, 13-02-2011
av LeifAndersson
På ett "Svenskbygge" med våra kopplingar och en något modifierad variant av idén så är det nog inte så dumt. Men med Europakopplingar blev det ett jä**a plockande. Tyvärr utrustas ju de flesta trailers med monokopplingar i dag, känns lite 60:tal.

InläggPostat: 22:08:13, 04-05-2011
av Stellan Johansson
Fredrik_ skrev:Ser ut som EU-standarden på anslutningarna.

Väldigt obekväm höjd det blev...
Borde gått ner ytterliggare en bit för att vara vettigt!
Att slippa krypa upp bakom i skiten kan aldrig vara fel.
Stort halkriskmoment upp-ner i snömodd tex!

Detta var något av det dummaste jag sett någon gång. :lmao: Att sätta en sådan konstruktion på en löstrailer bäddar ju nästan självskrivet för haveri med tanke på hur de behandlas i hamnar och vid ombordkjörning på färjor. Fastsättningen av själva armen såg dessutom lite skum ut, chansen att armen hoppar ut vid ett häftigt gupp tycker jag verkar överhängande...men å andra sidan så var ju allt mycket bättre förr :grin:

Skiten lär man bli även med det här systemet också tror jag...försök att stå en halvmeter från tanken och fippla med alla anslutningar :grin:
De flesta dragbilar jag kört under åren har inte vara speciellt farliga att kliva upp på, men de kanske har ändrat på det på de nya moderna bilarna :razz:
Nu slänger jag in en liten brasklapp här i slutet...jag tycker absolut att luftanslutningarna "are made with British craftmanchip" :vissla:

/Stellan