Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Hogstadsvets lastväxlarsläp med extra långt flak

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

scaniabest (trådstartaren)

#1 » 14:50:37, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastväxlarsläp med långt flak
Bild 2

Nån som vet nåt mer om de här systemet? går ju inte att växla med lass på men är nog behändigt om man vill ha fler pallplatser på ett lastväxlarsläp med tipp
Senast redigerad av scaniabest 14:55:05, 24-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


J.K Nilsson

#2 » 19:38:01, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å fytusan, det där var en lösning också. :dancing_geek:

De lastväxlarsläp jag sett så trycker man bara över flak/container ifrån bilen men det där kanske är en dubbelt så stor container? Någon som kan upplysa mig?

J.K Nilsson
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

Fredrik_

#3 » 19:48:33, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju inte vara annat än för att kunna använda befintligt tippsläp för lättmaterial.. :uupps:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#4 » 20:10:42, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rullar några sådana sen ett antal år tillbaka, bra vid olika säsongskörningar tex grus/sten och spannmål/pall/storsäck.
Sett ivf. en som har skjutbar släde för flaket, krävs om det är kort balja för att få N-värdet rätt och samtidigt kunna få bak flaket tillr. vid tippning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

scaniabest (trådstartaren)

#5 » 08:19:31, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Kan ju inte vara annat än för att kunna använda befintligt tippsläp för lättmaterial.. :uupps:

Fast ska man bara köra lättmaterial så skulle det ju räcka med en vanlig back med högre sidor, den stora poängen är nog att få fler pallplatser. Kör man spannmål är de nog bra att kunna köra pallgods i retur
dimorep skrev:

Rullar några sådana sen ett antal år tillbaka, bra vid olika säsongskörningar tex grus/sten och spannmål/pall/storsäck.
Sett ivf. en som har skjutbar släde för flaket, krävs om det är kort balja för att få N-värdet rätt och samtidigt kunna få bak flaket tillr. vid tippning.

Tror dem kan välja Ranger, transport och tippläge. Men de ser ut som att dem här flaken går ännu längre bak än ett vanligt som är i tippläge.
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

dimorep

#6 » 09:51:42, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

scaniabest skrev:Fast ska man bara köra lättmaterial så skulle det ju räcka med en vanlig back med högre sidor, den stora poängen är nog att få fler pallplatser. Kör man spannmål är de nog bra att kunna köra pallgods i retur

Nog svårt att få tillr. volym i en lvx.balja med std.längd, när det bara är en balja och 36 tons släp. Tror knappast att den då skulle klara 4.5m totalhöjd, bli väldigt svårlastad och oanvändbar till någon annan körning...
-Ett lågbyggt och lätt lämflak är "helrätt" till nästan all körning. :thumme:

..Men de ser ut som att dem här flaken går ännu längre bak än ett vanligt som är i tippläge.

Inte helt ovanligt att lvx-flak byggs med "överhäng" som bygger över / förbi ord. flaklåsning. Ett kort släp är både smidigare och lättare och byggs sen flaket längre åt båda hållen så ändras inte lastytrymmets placering i förh. till var släpets N-värde är!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#7 » 10:03:09, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
(Iofs är höjden fri, än så länge.. :mrgreen: )

Smidigt/smart vore om man dessutom kunde köra dubbla standardflak på samma släp! (Lastade från resp ända då!)
Men då blir det inte de korta släpens fördelar längre..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#8 » 10:35:36, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då förlorar men ju tippfunktionen. :wink:
Finns iofs en del som kör med dubbla lämflak (det ena spegelvänt) på "2-balje släpen" och då blir det ett nästan samanhängande lastutrymme på typ 12 m vid fastgodskörning.

Eller som de g:a "långsläpen" med tipp var byggda innan någon vågade sig på att bygga 12m tippflak.. -Delade på mitten där bakre delen bakåttippades som vanligt och framdelen tippades över dragstången..
Sen ska vi inte glömma "lådesläpen" med fast framdel framför tippen eller "paragrafsläpen" med svanhals bara för att få tillr. axelavstånd.

-Tur att utv. har gått framåt även inom släpbyggnationerna! :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#9 » 10:45:43, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte alltid möjligt att komma åt med 24meters..
Dessutom kan användningen vara att åka runt och hämta in skrot/sopburkar. Lastväxlarkörning alltså!
Dvs antalet är mer intressant än tippfunktionen!(Som ju finns kvar där under vid behov!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

scaniabest (trådstartaren)

#10 » 12:59:44, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Nog svårt att få tillr. volym i en lvx.balja med std.längd, när det bara är en balja och 36 tons släp. Tror knappast att den då skulle klara 4.5m totalhöjd, bli väldigt svårlastad och oanvändbar till någon annan körning...
-Ett lågbyggt och lätt lämflak är "helrätt" till nästan all körning. :thumme:

dem största flaken med standardlängd är på 40 kubik och så mycket volym är de nog inte i lämflaket, men 30 ungefär. Men tyngdpunkten blir jäkligt hög så helt klart bättre med ett långt och lågt flak

Fredrik_ skrev:Inte alltid möjligt att komma åt med 24meters..
Dessutom kan användningen vara att åka runt och hämta in skrot/sopburkar. Lastväxlarkörning alltså!
Dvs antalet är mer intressant än tippfunktionen!(Som ju finns kvar där under vid behov!)

har också funderat på de men då börjar nog vikten sticka iväg lite väl mycket. Kör man skrot, återvinning är nog ett vanligt släp att föredra
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates