Sida 1 av 1

Hogstadsvets lastväxlarsläp med extra långt flak

InläggPostat: 14:50:37, 24-04-2011
av scaniabest
Lastväxlarsläp med långt flak
Bild 2

Nån som vet nåt mer om de här systemet? går ju inte att växla med lass på men är nog behändigt om man vill ha fler pallplatser på ett lastväxlarsläp med tipp

Sv: Hogstadsvets lastväxlarsläp med extra långt flak

InläggPostat: 19:38:01, 24-04-2011
av J.K Nilsson
Å fytusan, det där var en lösning också. :dancing_geek:

De lastväxlarsläp jag sett så trycker man bara över flak/container ifrån bilen men det där kanske är en dubbelt så stor container? Någon som kan upplysa mig?

J.K Nilsson

InläggPostat: 19:48:33, 24-04-2011
av Fredrik_
Kan ju inte vara annat än för att kunna använda befintligt tippsläp för lättmaterial.. :uupps:

Sv: Hogstadsvets lastväxlarsläp med extra långt flak

InläggPostat: 20:10:42, 24-04-2011
av dimorep
Rullar några sådana sen ett antal år tillbaka, bra vid olika säsongskörningar tex grus/sten och spannmål/pall/storsäck.
Sett ivf. en som har skjutbar släde för flaket, krävs om det är kort balja för att få N-värdet rätt och samtidigt kunna få bak flaket tillr. vid tippning.

InläggPostat: 08:19:31, 25-04-2011
av scaniabest
Fredrik_ skrev:Kan ju inte vara annat än för att kunna använda befintligt tippsläp för lättmaterial.. :uupps:

Fast ska man bara köra lättmaterial så skulle det ju räcka med en vanlig back med högre sidor, den stora poängen är nog att få fler pallplatser. Kör man spannmål är de nog bra att kunna köra pallgods i retur
dimorep skrev:

Rullar några sådana sen ett antal år tillbaka, bra vid olika säsongskörningar tex grus/sten och spannmål/pall/storsäck.
Sett ivf. en som har skjutbar släde för flaket, krävs om det är kort balja för att få N-värdet rätt och samtidigt kunna få bak flaket tillr. vid tippning.

Tror dem kan välja Ranger, transport och tippläge. Men de ser ut som att dem här flaken går ännu längre bak än ett vanligt som är i tippläge.

InläggPostat: 09:51:42, 25-04-2011
av dimorep
scaniabest skrev:Fast ska man bara köra lättmaterial så skulle det ju räcka med en vanlig back med högre sidor, den stora poängen är nog att få fler pallplatser. Kör man spannmål är de nog bra att kunna köra pallgods i retur

Nog svårt att få tillr. volym i en lvx.balja med std.längd, när det bara är en balja och 36 tons släp. Tror knappast att den då skulle klara 4.5m totalhöjd, bli väldigt svårlastad och oanvändbar till någon annan körning...
-Ett lågbyggt och lätt lämflak är "helrätt" till nästan all körning. :thumme:

..Men de ser ut som att dem här flaken går ännu längre bak än ett vanligt som är i tippläge.

Inte helt ovanligt att lvx-flak byggs med "överhäng" som bygger över / förbi ord. flaklåsning. Ett kort släp är både smidigare och lättare och byggs sen flaket längre åt båda hållen så ändras inte lastytrymmets placering i förh. till var släpets N-värde är!

Sv: Hogstadsvets lastväxlarsläp med extra långt flak

InläggPostat: 10:03:09, 25-04-2011
av Fredrik_
:thumme:
(Iofs är höjden fri, än så länge.. :mrgreen: )

Smidigt/smart vore om man dessutom kunde köra dubbla standardflak på samma släp! (Lastade från resp ända då!)
Men då blir det inte de korta släpens fördelar längre..

Sv: Hogstadsvets lastväxlarsläp med extra långt flak

InläggPostat: 10:35:36, 25-04-2011
av dimorep
Men då förlorar men ju tippfunktionen. :wink:
Finns iofs en del som kör med dubbla lämflak (det ena spegelvänt) på "2-balje släpen" och då blir det ett nästan samanhängande lastutrymme på typ 12 m vid fastgodskörning.

Eller som de g:a "långsläpen" med tipp var byggda innan någon vågade sig på att bygga 12m tippflak.. -Delade på mitten där bakre delen bakåttippades som vanligt och framdelen tippades över dragstången..
Sen ska vi inte glömma "lådesläpen" med fast framdel framför tippen eller "paragrafsläpen" med svanhals bara för att få tillr. axelavstånd.

-Tur att utv. har gått framåt även inom släpbyggnationerna! :mrgreen:

InläggPostat: 10:45:43, 25-04-2011
av Fredrik_
Inte alltid möjligt att komma åt med 24meters..
Dessutom kan användningen vara att åka runt och hämta in skrot/sopburkar. Lastväxlarkörning alltså!
Dvs antalet är mer intressant än tippfunktionen!(Som ju finns kvar där under vid behov!)

InläggPostat: 12:59:44, 25-04-2011
av scaniabest
dimorep skrev:Nog svårt att få tillr. volym i en lvx.balja med std.längd, när det bara är en balja och 36 tons släp. Tror knappast att den då skulle klara 4.5m totalhöjd, bli väldigt svårlastad och oanvändbar till någon annan körning...
-Ett lågbyggt och lätt lämflak är "helrätt" till nästan all körning. :thumme:

dem största flaken med standardlängd är på 40 kubik och så mycket volym är de nog inte i lämflaket, men 30 ungefär. Men tyngdpunkten blir jäkligt hög så helt klart bättre med ett långt och lågt flak

Fredrik_ skrev:Inte alltid möjligt att komma åt med 24meters..
Dessutom kan användningen vara att åka runt och hämta in skrot/sopburkar. Lastväxlarkörning alltså!
Dvs antalet är mer intressant än tippfunktionen!(Som ju finns kvar där under vid behov!)

har också funderat på de men då börjar nog vikten sticka iväg lite väl mycket. Kör man skrot, återvinning är nog ett vanligt släp att föredra