Lastväxlarsläp med långt flak
Bild 2
Nån som vet nåt mer om de här systemet? går ju inte att växla med lass på men är nog behändigt om man vill ha fler pallplatser på ett lastväxlarsläp med tipp
Fredrik_ skrev:Kan ju inte vara annat än för att kunna använda befintligt tippsläp för lättmaterial..
dimorep skrev:
Rullar några sådana sen ett antal år tillbaka, bra vid olika säsongskörningar tex grus/sten och spannmål/pall/storsäck.
Sett ivf. en som har skjutbar släde för flaket, krävs om det är kort balja för att få N-värdet rätt och samtidigt kunna få bak flaket tillr. vid tippning.
scaniabest skrev:Fast ska man bara köra lättmaterial så skulle det ju räcka med en vanlig back med högre sidor, den stora poängen är nog att få fler pallplatser. Kör man spannmål är de nog bra att kunna köra pallgods i retur
..Men de ser ut som att dem här flaken går ännu längre bak än ett vanligt som är i tippläge.
dimorep skrev:Nog svårt att få tillr. volym i en lvx.balja med std.längd, när det bara är en balja och 36 tons släp. Tror knappast att den då skulle klara 4.5m totalhöjd, bli väldigt svårlastad och oanvändbar till någon annan körning...
-Ett lågbyggt och lätt lämflak är "helrätt" till nästan all körning.
Fredrik_ skrev:Inte alltid möjligt att komma åt med 24meters..
Dessutom kan användningen vara att åka runt och hämta in skrot/sopburkar. Lastväxlarkörning alltså!
Dvs antalet är mer intressant än tippfunktionen!(Som ju finns kvar där under vid behov!)
Återgå till Lastbilssläp/-trailers
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster