Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Backa in från väg med långtradare

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

mask (trådstartaren)

#1 » 10:57:23, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver lite hjälp från kunniga...

Kan en yrkeschaufför backa in med långtradare från en 10-12 meter bred landsväg till en 6 meter bred infart (över ett dike)?

Torde röra sig om en sån här kombination:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... inland.jpg

Andra alternativet är väl àtt han kör in framåt och sedan får den vänd på platsen, men skulle hellre slippa detta. Att köra in framåt borde väl i vilket fall som helst vara möjligt?

Vill bara försäkra mig om att det går att ta sig in på existerande infarten.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH



LeifAndersson

#2 » 11:19:30, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ett vanligt 24m ska det gå, men inte med ekipaget på bilden utan att koppla isär och böka en massa. Ekipaget på bild går att backa till en kaj eller liknande med utan problem, men det krävs mycket plats för dragbilen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mask (trådstartaren)

#3 » 11:29:00, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Med ett vanligt 24m ska det gå, men inte med ekipaget på bilden utan att koppla isär och böka en massa. Ekipaget på bild går att backa till en kaj eller liknande med utan problem, men det krävs mycket plats för dragbilen!


Okej, men går det måntro att köra in framåt på 6-meters infarten?

Det finns möjlighet att vända på platsen väl inne.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

LeifAndersson

#4 » 11:50:10, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste veta vilken typ av ekipage det är frågan om. Är det verkligen ett sådant som på bilden? Det är ett rent "landsvägståg" som inte brukar röra sig ute på bystan! Ska allt gods på ekipaget till dig? Är det bara frågan om en dellast behöver ju inte hela ekipaget av vägen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Åsa-Nisse

#5 » 12:06:38, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en allmän väg får du inte backa in eller ut på sådan infart. Du ska kunna köra in och vända så du kör ut igen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#6 » 12:14:22, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Är det en allmän väg får du inte backa in eller ut på sådan infart. Du ska kunna köra in och vända så du kör ut igen.


Inget hindrar att du backar in och vänder i en korsning. Men händer det något är ansvaret ditt när du är ute och fipplar runt i körfälten! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mask (trådstartaren)

#7 » 12:46:07, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom kommer till mig med tom bil till mig för att hämta last. Såvitt jag förstått är det en sånt ekipage som på bilden. Infarten är till en åker och kommer ske medan tjälen är i marken. Det finns alltså möjlighet att vända, och det är i övrigt farbart.

På finska "puoliperävaunu+keskiakseliperävaunu"

Översätter jag med Google blir förklaringen till puoliperävaunu - påhängsvagn och Mittaxelsläpvagn

"Påhängsvagn"
"Påhängsvagn är en släpvagn, som alla axlar är belägna i den bakre delen av den främre änden och som är ansluten till en påhängsvagn dragfordonet eller till en dollyaxel. Det orsakar dragfordonet eller till en dolly väsentliga för den vertikala belastningen."

"Mittaxelsläpvagn"
"axeln (arna) är belägna i mitten av släpvagnen. Trailern är fast, med hjälp av vilket dragstången nivelöimätön den är kopplad till den bärgningsbil. Varje hörn av släpvagnen är vanligen ett ben, vilket gör att släpvagnen kan stödjas när den är frånkopplad från dragfordonet."
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

LeifAndersson

#8 » 13:06:57, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är inget ekipage som tar sig fram med 50-60 tons totalvikt på en åker! Även om han lurar in ekipaget blir det lätt en jäkla cirkus att ta sig ut på farbar väg igen efter lastning. Ska den där ta sig fram på en åker fodras väldigt gynnsamma förhållanden, i praktiken utförsbacke åt båda håll! Är helt enkelt väldigt olämpligt ekipage för den lastplatsen! Du får helt enkelt överlämna detta till transportören så får han bedöma saken, tänk på att ett sådant ekipage behöver båda körfälten i en vanlig cirkulationsplats och har framkomlighet som en gaffeltruck ungefär! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mask (trådstartaren)

#9 » 13:27:06, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det där är inget ekipage som tar sig fram med 50-60 tons totalvikt på en åker! Även om han lurar in ekipaget blir det lätt en jäkla cirkus att ta sig ut på farbar väg igen efter lastning. Ska den där ta sig fram på en åker fodras väldigt gynnsamma förhållanden, i praktiken utförsbacke åt båda håll! Är helt enkelt väldigt olämpligt ekipage för den lastplatsen! Du får helt enkelt överlämna detta till transportören så får han bedöma saken, tänk på att ett sådant ekipage behöver båda körfälten i en vanlig cirkulationsplats och har framkomlighet som en gaffeltruck ungefär! :sad:


Okej, tack för informationen. Tur man lär sig på förhand. :)
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

Raceputte

#10 » 13:29:37, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är ju uppbyggt som de ekipagen som Janne B (PM Transport) skaffade, vill ju minnas att dom var överförväntan smidiga att hantera, rangerade dom en del, då jag och kollegorna modifierade och reparerade en hel del på dom. Då var dom även 27m tror jag, minns inte vikterna, men 74-90 ton iaf. (Dispenstransporter med papper/massa mellan Ortviken/Östrand och Tunadalshamnen) Men som sagt, ge transportören uppgifterna om förutsättningarna så är det upp till honom.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tycko Mikiasson

#11 » 16:39:17, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde gods (Hade bara lastbil utan släp) om det var något ställe som kunde vara besvärligt. Kunde man gå in på Google Earth och kolla in på satellit bilderna om det skulle vara några problem. Det gav i alla fall en fingervisning om hur det såg ut på platsen.

1 person gillar det här inlägget.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

mask (trådstartaren)

#12 » 16:41:22, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En idé blir ju att jag kör traktor och lassar på lasten (storbalar) medan bilen står på landsvägen och kör framåt vartefter jag fyller upp. Jag är själv ansvarig att lassa på.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

Mattias Petterson

#13 » 16:47:24, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mask skrev:En idé blir ju att jag kör traktor och lassar på lasten (storbalar) medan bilen står på landsvägen och kör framåt vartefter jag fyller upp. Jag är själv ansvarig att lassa på.

Låter helt klart enklast!
Är det mycket trafik på vägen?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mask (trådstartaren)

#14 » 18:27:22, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
mask skrev:En idé blir ju att jag kör traktor och lassar på lasten (storbalar) medan bilen står på landsvägen och kör framåt vartefter jag fyller upp. Jag är själv ansvarig att lassa på.

Låter helt klart enklast!
Är det mycket trafik på vägen?


Inte överdrivet mycket. Är väl mest då folk åker till och från jobb mest och kanske vid lunch. Det är ändå ganska bred väg så personbilar borde kunna samsas om plats. Och förhoppningsvis kan jag önska lämplig tid. Annars får Chaffisen leda trafiken medan jag lastar. :)

Ska väl gå att ställa ut nån skylt på vägen också
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

Jevlar

#15 » 11:25:36, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasta medans han står på vägen är absolut att föredra, du kan guida honom till din adress så att han anländer i rätt färdriktning och det blir inga problem att komma därifrån.
Sätter ni ut en varningstriangel en bit före och efter är det jättebra också.

Ge sig ut på åkrar är alltid spännade oavsett årstid, har man bara farten med sig brukar det lösa sig men starta från stillastående kan det räcka att ett hjul står i en liten grop så är det kört.

Godsbilar har inte alltid samma möjligheter som en timmerbil att spänna boggin och ibland saknas tillomed diffspärrar.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron