Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Regga om dragbil+trailer

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Trailer2 (trådstartaren)

#1 » 20:19:06, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena! Har haft lite funderingar som jag skulle behöva hjälp att få svar på.

Har en dragbil med trailer som jag skulle vilja regga om till ledbuss eller liknande.
Har läst en del och förstått det som att man kan låsa vändskivan och montera stolar för 8 passagerare så ska det va möjligt att regga om den.

Den används som racetrailer och brukas privat.

Tacksam för svar!
Trailer2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:51, 25-10-2017
Maskintyp: Lastbil



jörgen.ottosson

#2 » 20:21:03, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog något du bör fråga en beräkningsingenjör om. ( ring tekniska frågor hos tex. bilprovningen)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#3 » 20:49:03, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog vara tekniskt möjligt, men hur få plats med 8 passagerare i hytten? Där det gjorts på godsbussar så har hytten blivit 3m lång!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Trailer2 (trådstartaren)

#4 » 20:55:01, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det kan nog vara tekniskt möjligt, men hur få plats med 8 passagerare i hytten? Där det gjorts på godsbussar så har hytten blivit 3m lång!


Det ska tydligen gå att montera stolar i trailern sålänge det finns någon typ av kommunikation mellan dragbil och trailer :)
Trailer2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:51, 25-10-2017
Maskintyp: Lastbil

Trailer2 (trådstartaren)

#5 » 20:55:22, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det är nog något du bör fråga en beräkningsingenjör om. ( ring tekniska frågor hos tex. bilprovningen)


Blev kopplad till någon person som skulle ha svar på detta, tyvärr fick jag bara otrevliga svar när man trevligt ställt en fråga. När man sedan frågar varför det tidigare funnits/finns ekipage som blir reggade som ledbussar eller som lastbil så blev han tyst och sedan la på luren, hade inte förväntat mig det bemötandet, så har varken fått ett nej eller ja, och eller ingen förklaring :) tänkte jag skulle chansa och se ifall det fanns någon kunnig person här som kanske var lite trevligare
Trailer2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:51, 25-10-2017
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#6 » 21:12:09, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt med sådant bemötande, det borde du ge återkoppling på.

Att tänka på när det gäller besiktning och (tolkning av-)fordons regler är att det är upp till varje enskild besiktningsingenjör att bedöma om en lösning är godtag bar eller ej. ( om det inte uttryckligen är tillåtet eller förbjudet i regelverket/lagen) Det betyder att det kan finnas "liknande" ekipage tidigare, som någon bedömt som "OK" .....betyder inte att en annan person skulle göra samma bedömning....du vet dess utom inte vilka intyg som visats upp för att få just det fordonet godkänt.

Så bästa chansen att lyckas är att hålla en dialog med den som ska besiktiga för att få veta vad som "går" och inte.

Led buss har väl en max totalvikt på 28 ton, hur funkar det med ditt ekipage?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#7 » 21:21:59, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trailer2 skrev:
LeifAndersson skrev:Det kan nog vara tekniskt möjligt, men hur få plats med 8 passagerare i hytten? Där det gjorts på godsbussar så har hytten blivit 3m lång!


Det ska tydligen gå att montera stolar i trailern sålänge det finns någon typ av kommunikation mellan dragbil och trailer :)


Den lösningen blir tuff att få gehör för. Det lär vara en förutsättning att förare och passagerare sitter i samma utrymme om det ska registreras som buss. Kommunikationen ska nog vara direkt så att säga eller att passageraren ska kunna gå fram till föraren! Annars hade det varit onödigt att bygga specialkarosser på godsbussarnas dragbilar om det räckt med en låda med några stolar var som helst på fordonet! Hade ju varit betydligt billigare då att göra trailern något längre och placera några stolar där och det blivit möjligt och använda en standarddragare.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Trailer2 (trådstartaren)

#8 » 21:56:44, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Tråkigt med sådant bemötande, det borde du ge återkoppling på.

Att tänka på när det gäller besiktning och (tolkning av-)fordons regler är att det är upp till varje enskild besiktningsingenjör att bedöma om en lösning är godtag bar eller ej. ( om det inte uttryckligen är tillåtet eller förbjudet i regelverket/lagen) Det betyder att det kan finnas "liknande" ekipage tidigare, som någon bedömt som "OK" .....betyder inte att en annan person skulle göra samma bedömning....du vet dess utom inte vilka intyg som visats upp för att få just det fordonet godkänt.

Så bästa chansen att lyckas är att hålla en dialog med den som ska besiktiga för att få veta vad som "går" och inte.

Led buss har väl en max totalvikt på 28 ton, hur funkar det med ditt ekipage?


Förstår din tanke! :)
Anledningen till att jag vill göra detta är pga att jag endast brukar denna privat under sommaren och det känns som ett CE kort skulle bli ett stort projekt att ge sig på, innehar redan C, D & DE.

En annan långsökt tanke är väl kanske att få det till någon form av husbil eller liknande och köra på C-kort, i registreringspappret står det redan att trailern är reggad med en bo del.
Trailer2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:51, 25-10-2017
Maskintyp: Lastbil

lesse

#9 » 22:03:30, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en polare som har en scania Busstrailerdragare från ca1970 om intresse finns
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Trailer2 (trådstartaren)

#10 » 22:13:29, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lesse skrev:Jag har en polare som har en scania Busstrailerdragare från ca1970 om intresse finns


Får de kopplas på vilken trailer som helst bakom en sådan?
Trailer2
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:51, 25-10-2017
Maskintyp: Lastbil

lesse

#11 » 22:31:02, 26-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet ej hur mycket den får dra. jag kan kolla reg nr i helgen. trailern som hör til är ca 12m lång, boggie och bakgavellift det är gamla postdiliganser frå norrland
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#12 » 16:20:41, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trailer2 skrev:....
Anledningen till att jag vill göra detta är pga att jag endast brukar denna privat under sommaren och det känns som ett CE kort skulle bli ett stort projekt att ge sig på, innehar redan C, D & DE.

En annan långsökt tanke är väl kanske att få det till någon form av husbil eller liknande och köra på C-kort, i registreringspappret står det redan att trailern är reggad med en bo del.


Har du redan C så är det "bara" att skriva och köra upp för E:et...

....tänk på att du inte kan köra den som husbil heller, om du behöver C-kortet över 3,5ton .....efter som du då fortfarande saknar ett E ( har du ett "gammalt" BE som du får köra husbil över 3,5 ton på så tror jag du får köra... :klia:

Men det är troligen inte värt det att trassla med besiktning för att komma undan körkort, regbesiktningen och ombyggnationen kostar troligen mer än att komplettera körkortet. ( ett CE bör du kunna ta för 10-15 000 när du redan har ett C, och du har körvana)

Bara ett exempel som kom upp först på en sökning (16 000:- ....och det finns säkert de som är både dyrare och billigare): http://www.tibrotrafikskola.se/korkorts ... e-korkort/
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qqq

#13 » 16:59:55, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft likande tankar som du har, men har kommit fram till samma saker som jörgen o säger.
Det absolut billigaste och bästa för min del är att skramla i hop 15-16 papp och fixa fram ett CE kort.
Det svider, men de andra alternativen kostar mycket mer och kommer aldrig att bli gjorda.

Nu när a-traktor måste börja besiktas så blir alternativet a-traktor + trailer poänglöst.
Det är j-vligt sur att man måste fixa fram ett läkarintyg, fast man har ett giltigt körkort.
Men vad ska man göra, det går inte att gå runt det problemet.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Henrik Larsson

#14 » 17:40:35, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du DE så borde du även ha CE eller har jag fel ?. För jag körde upp för CE och fick BE och körde sen upp för Buss och fick DE. Men det kan ju ha ändrats mellan åren. :-)
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

jörgen.ottosson

#15 » 17:47:25, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik Larsson skrev:Har du DE så borde du även ha CE eller har jag fel ?. För jag körde upp för CE och fick BE och körde sen upp för Buss och fick DE. Men det kan ju ha ändrats mellan åren. :-)


det är så här:

det finns en "rang ordning" på E-kortet, och har man en högre "rang" så får man alla under, om man har körkort för dragfordonet.

Högst "rang" är CE ( dvs har du CE och tar D så får du DE "på köpet")

under kommer DE ( har du DE och tar C så får du bara C, inget E, efter som det är "högre rang" )

sist kommer BE ( det får du "på köpet" om du har någon av de ovan.....men tar du D eller C kort efter så får du inget med E)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se