Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Köra maskintrailer?

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Jocke Lundmark

#31 » 21:34:13, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en snabblåsbil som jag har lastväxlare,tippflak och vänskiva till.
Precis som Tommy skrev så blir man ju mycket flexibel,ena dagen kör man sopor med lastväxlaren andra dagen kanske grus eller jord med flaket och då har jag ett 4-axligt tippvagn så då kan man lasta 37.5 ton lagligt. Och där emellan flyttar jag våra egna maskiner med maskintrailern som är en gammal 3-axlig Hafo. Vi har 9 hjullastare och en grävare som ska flyttas 2-3 ggr per vecka mest inom Norr och Västerbotten så jag behöver nästan aldrig ligga borta. Jag kör nästan aldrig åt andra med trailern,det är nog med dom egna flyttningarna när jag har ordinarie jobb med flaket eller växlaren i Luleå.
Att ha en snabblåsbil är otroligt omväxlande och roligt jobb som jag varmt vill rekomendera.

Jocke
Jocke Lundmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:12, 16-09-2005
Ort: Piteå



Anders.Hedlund (trådstartaren)

#32 » 22:57:28, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jocke Lundmark skrev:Hej

Jag har en snabblåsbil som jag har lastväxlare,tippflak och vänskiva till.
Precis som Tommy skrev så blir man ju mycket flexibel,ena dagen kör man sopor med lastväxlaren andra dagen kanske grus eller jord med flaket och då har jag ett 4-axligt tippvagn så då kan man lasta 37.5 ton lagligt. Och där emellan flyttar jag våra egna maskiner med maskintrailern som är en gammal 3-axlig Hafo. Vi har 9 hjullastare och en grävare som ska flyttas 2-3 ggr per vecka mest inom Norr och Västerbotten så jag behöver nästan aldrig ligga borta. Jag kör nästan aldrig åt andra med trailern,det är nog med dom egna flyttningarna när jag har ordinarie jobb med flaket eller växlaren i Luleå.
Att ha en snabblåsbil är otroligt omväxlande och roligt jobb som jag varmt vill rekomendera.

Jocke


Det skulle nog passa oss rättså bra, jag får lägga upp detta för chefen när jag kommer hem. Vi har ju en del körningar åt cramo idag med en liten tvåaxlig lastväxlare, men ibland räcker den ju inte till då den lastar lite dåligt, hade varit fint och haft en snabblås bil med en ram med både kran och lastväxlare på för att kunna köra lite tyngre maskiner och även lyfta på paddor och dylikt åt dom, och sedan en ram med vändskiva till en maskintrailer. Man kanske skulle ta kranen från den bilen vi har idag och bygga om på en snabblåsram...hmm.. ideér börjar ta form...
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#33 » 00:12:08, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Så, då var man hemma i västergötland igen.. saknar redan norr..
Konstigt, jag är mer för norrland än vad min norrländska fru är.

Är det någon som vet hur det ser ut med chaufförsjobb i Boden, luleå, piteå trakten?

Är väl inte så seriöst intresserad just nu då jag har lite väl mycket lojalitetskänsla för min husse för tillfället men spånar lite för framtiden.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Robert Johansson

#34 » 12:44:31, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Vill bara nämna att jag har en kompis som har ett maskinsläp som är ned byggt mellan axlarna bordet är 50cm över backen och där lastar han ifrån sidan... ec 210 är inga som helst problem att lasta... man lägger klossar på sidorna när han ska på och av det går hur fint som helst plus att det finns hydralramper bak för att kunna lasta skogsmaskin, hjulgrävare osv... mångsidigheten finns nog i maskinsläp iallafall..... om man kan hitta ett nedbyggt släp vill säga.....

Mvh Robert J

Godfortsättning
Allt går att fixa om man bara vill:)
Robert Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:35, 08-09-2006
Ort: Småland

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#35 » 01:05:11, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert Johansson skrev:Hej på er!

Vill bara nämna att jag har en kompis som har ett maskinsläp som är ned byggt mellan axlarna bordet är 50cm över backen och där lastar han ifrån sidan... ec 210 är inga som helst problem att lasta... man lägger klossar på sidorna när han ska på och av det går hur fint som helst plus att det finns hydralramper bak för att kunna lasta skogsmaskin, hjulgrävare osv... mångsidigheten finns nog i maskinsläp iallafall..... om man kan hitta ett nedbyggt släp vill säga.....

Mvh Robert J

Godfortsättning


Jo, maskinsläp ligger nog egentligen närmare till hands för oss, iallafall enligt min åkare, men vi får väl se vad som händer, jag pratade lite med han idag och han är intresserad av maskinflyttnig men det är ju svårt och starta med något som vi inte hållt på med förut. Fick han iallafall å kika lite på några maskintrailar.. alltid något.. :)
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#36 » 01:26:41, 27-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev inte någon maskintrailer.. :/, men en begagnad kranbil iallafall! :)
Lite större kran än den vi har innan och längre lämflak på denna, förhoppningsvis skall vi kunna få lite mer byggmonteringskörning.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

480-Pelle

#37 » 12:33:13, 27-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.Hedlund skrev:Det blev inte någon maskintrailer.. :/, men en begagnad kranbil iallafall! :)
Lite större kran än den vi har innan och längre lämflak på denna, förhoppningsvis skall vi kunna få lite mer byggmonteringskörning.


Se där ja! Får lycka till med nya åket då. :smile:

//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

pb

#38 » 19:17:58, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

pb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:26, 11-03-2010
Maskintyp: Lastbil

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#39 » 20:29:59, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

480-Pelle skrev:
Anders.Hedlund skrev:Det blev inte någon maskintrailer.. :/, men en begagnad kranbil iallafall! :)
Lite större kran än den vi har innan och längre lämflak på denna, förhoppningsvis skall vi kunna få lite mer byggmonteringskörning.


Se där ja! Får lycka till med nya åket då. :smile:

//Pelle


Tackar!

Första riktiga körningen med bilen hade jag i torsdags.. idag fick jag byta startmotor.. :)
So far ..so good! hehe.. så kan det gå, annars går den fin fint!
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#40 » 20:31:23, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrick blom skrev:här ser du en fin maskin trailer.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5971


Den va fin du! :D
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Stellan Johansson

#41 » 19:15:36, 13-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är några år sedan jag var med och körde maskintrailer, vilket kanske framgår av bilden. Visste inte riktigt om jag skulle visa den här eller på "väghyvlar" ;-)

Någon kanske känner igen både platsen och bilen...

Bild
Chaufför emeritus
:driver: plåtduett -68, F610 -80
Användarvisningsbild
Stellan Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:31, 12-02-2008
Ort: Göteborg
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo...från LV4 årsmodell 1928 till årets FH16 ;-)

NiklasHellner

#42 » 20:24:02, 13-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

uddevalla bilar känner man ju igen..
Användarvisningsbild
NiklasHellner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:29, 19-06-2007
Ort: Hjärtum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo380d Trimble dubbel gps & loadrite våg

Stellan Johansson

#43 » 20:43:12, 13-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En F12 utan intercooler var inte den mest optimala dragbilen för en maskulintrailer, men den gick framåt i alla fall :razz:

Platsen är nog för svår, det är ju inte mycket man ser...men det är i alla fall Malgomai

/Stellan
Chaufför emeritus
:driver: plåtduett -68, F610 -80
Användarvisningsbild
Stellan Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:31, 12-02-2008
Ort: Göteborg
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo...från LV4 årsmodell 1928 till årets FH16 ;-)


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se