Ja jag håller väl med i allt ovanstående.
Maskintrailer är nog ett av de mest speciella lastbilsyrkena. Det är absolut inte som att köra en vanlig 13-meters
trailer direkt.
Det varierar hur mycket jag ligger borta, beror helt på körningen. Ibland kan det vara en vecka i sträck, ibland är jag hemmavid hela veckan.
Godset som ligger på trailern har varierat, allt från EC15 minigrävare till 10 meter breda och 10 meter höga cisterner. Allt från 0,05 ton till över 70 ton har jag transporterat.
Ekipaget jag har är en fyraxlig Volvo FH16 610 -04 med 48 tons totalvikt. (3x13 + 9)
Trailern är en femaxlig GLK -00. Funkar mycket bra, inga speciella finesser men den håller ihop, och det är det viktiga.
Jag tycker det är enormt kul, speciellt därför att det är så varierande. Ingen dag är den andra lik, det är nytt hela tiden.
En vecka kan det vara en kantpress till Danmark, nästa vecka kan det vara krossflytt åt oss själva hemmavid.
Dessutom behöver man absolut vara maskinkunnig, jag har kört det mesta, från tidigare nämnda EC15 till 80-tons grävare via allt möjligt såsom skogsmaskiner, gamla traktorer, stridsvagnar och minröjare.
Som också nämnt, det är inte alltid dom startar så man behöver ha lite mekanisk kännedom om hur man får igång och framför diverse grejer.
Detta gäller iallafall här uppe i Norrland, jag vet inte om det är bättre ställt i söder...där är det förhoppningsvis inte lika kallt.
Det jag tycker är roligast och som vi sysslar mycket med (leder ligan för dispensansökningar i Norrbotten
) är specialtransporter.
Breda lass är speciellt roliga, då krävs det lite eftertanke bakom ratten innan man bryter in ekipaget i nästa kurva.
Vi har kört rätt mycket till Kiruna i sommar med 3-6 meter brett. Vägen dit är ju inte världens roligaste direkt men det får gå ändå. Även några lass på drygt 65 ton och upp mot 8 meters bredd, då börjar det bli riktig utmaning.
Nu har det faktiskt gått så långt att jag inte tycker 6 meter är särskilt brett längre. Går det över 7 och upp mot 8, det är då det börjar bli lite mer problematiskt att ta sig fram i trafiken utan att göra alltför stora ingrepp i trafikmiljön, plocka stolpar och dylikt.
Vi har fått förfrågan i vinter om ett lass som är 12 meter brett, blir det av så blir det riktigt skoj. Men då handlar det om betydligt mer än att plocka ner några vägskyltar. Vi pratar ett hundratal belysningsstolpar, vägskyltar och trafikljus, och det är bara för att ta sig ut från Luleå.
Jag vet inte hur det är för andra men vi skruvar och servar nästan allt själva så man bör ju vara lite mekaniker också. Tidigare i veckan renoverade jag bromsar och
hjullager på den ena av våra trailar till exempel.
Hur som helst så tycker jag att det är ett kul jobb så jag tycker nog att den som känner sig manad, tror att man har rätt kunskaper, mycket uppfinningsrikedom och älskar lastbilar och maskiner...så är det bara köra på!
Är det nåt speciellt du vill veta så är det bara fråga på, det är kul att berätta om ett jobb man tycker så bra om.
Jag lägger ju upp lite bilder på Pixbox så finns intresse är det bara att kolla där!
Lycka till med jobbsökandet!
//Pelle