Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Köra maskintrailer?

43 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#1 » 00:35:09, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon här som kör maskintrailer som skulle vilja berätta lite om sitt yrke, har alltid varit intresserad av detta och skulle jag vilja göra nått annat i framtiden så vore det nog det. Men som sagt berätta gära lite om hur det är, hur mycket ni ligger borta osv. Idag kör jag en tre axlig kranbil med dumper flak (skall snart bytas ut) och tankbil ibland. Innan jag började med det körde jag en specialtrailer för betongväggar (kassettrailer). Ett femaxligt specialbygge.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil



AntonNormark

#2 » 11:29:58, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde snacka med 480-Pelle här på forumet, han kör tunga/breda/maskintransporter sverige runt.. Gå in på bildforumet, där finn länkar till hans jobb-bilder..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

480-Pelle

#3 » 16:15:12, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag vet allt om hur det är att köra maskintrailer. :smile:

Har inte tid att berätta allt nu men senare ska jag sätta mig ner och skriva ihop lite.

//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#4 » 23:02:01, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

480-Pelle skrev:Jodå, jag vet allt om hur det är att köra maskintrailer. :smile:

Har inte tid att berätta allt nu men senare ska jag sätta mig ner och skriva ihop lite.

//Pelle


Det vore snällt, har alltid tyckt det varit det mäktigaste på vägen, men skulle som sagt vilja vet lite mer om det.

Nä, nu måste jag krypa till kojs, ska upp vid 03:30 å åka till Boden, 125 mils körning med fru, hund å massa julklappar. :grin:
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

480-Pelle

#5 » 13:29:23, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.Hedlund skrev:
480-Pelle skrev:Jodå, jag vet allt om hur det är att köra maskintrailer. :smile:

Har inte tid att berätta allt nu men senare ska jag sätta mig ner och skriva ihop lite.

//Pelle


Det vore snällt, har alltid tyckt det varit det mäktigaste på vägen, men skulle som sagt vilja vet lite mer om det.

Nä, nu måste jag krypa till kojs, ska upp vid 03:30 å åka till Boden, 125 mils körning med fru, hund å massa julklappar. :grin:


Det ÄR det mäktigaste på vägen, var så säker på det... :thumme:

//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

AntonNormark

#6 » 17:49:28, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

480-Pelle skrev:
Anders.Hedlund skrev:
480-Pelle skrev:Jodå, jag vet allt om hur det är att köra maskintrailer. :smile:

Har inte tid att berätta allt nu men senare ska jag sätta mig ner och skriva ihop lite.

//Pelle


Det vore snällt, har alltid tyckt det varit det mäktigaste på vägen, men skulle som sagt vilja vet lite mer om det.

Nä, nu måste jag krypa till kojs, ska upp vid 03:30 å åka till Boden, 125 mils körning med fru, hund å massa julklappar. :grin:


Det ÄR det mäktigaste på vägen, var så säker på det... :thumme:

//Pelle


Brukar ju vara så feta att det sprutar sergeanter åt alla håll ibland.. :vissla: :mrgreen:

Nädå, det är mäktiga ekipage!..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Tommy Reinholdsson

#7 » 19:08:07, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har kört maskintrailer under ett par år, har dock gått över till grus och timmer nu.

Jag hade inte specielt många övernattningar kanske 2-3 i veckan. Jag körde på ett åkeri med ett 20 tal bilar så man kunde välja om man ville köra längre eller kortare sträckor, det kan nog vara värre på ett mindre åkeri. Jag körde enbart inom norden, resten av europa var jag inte så sugen på. Övernattningarna är största anledningen till att jag slutade med detta, annars är det ett väldigt bra jobb. Man bör nog ha lite maskinvana då det inte alltid finns någon som lastar maskinen åt dig. Man bör också kunna skruva lite då det inte finns några garantier för att maskinerna startar när man kommer. Men det går att klara sig utan detta, vissa kollegor kunde inte ens koppla startkablar eller flytta en grävmaskin.

I början var det lite lurigt att vänja sig vid bredden, någon sergeant har nog fått sätta livet till, samt en och annan dyrare sak (en skyltvagn) :vissla:

Min lilla sammanfattning:
+Väldigt varierande
+Man får köra många olika maskiner
+Inte så farligt stressigt
+Ofta rätt fräscha bilar

-Man får ligga ute en del
-Efter den 25:e bron för dagen börjar man tröttna på att bromsa.

Nu var detta bara lite snabbt ihop skrivet, fråga gärna mer.

Tommy Reinholdsson
Tommy Reinholdsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:52, 29-04-2006
Ort: Södra Småland

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#8 » 23:52:54, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommy Reinholdsson skrev:Hej!

Jag har kört maskintrailer under ett par år, har dock gått över till grus och timmer nu.

Jag hade inte specielt många övernattningar kanske 2-3 i veckan. Jag körde på ett åkeri med ett 20 tal bilar så man kunde välja om man ville köra längre eller kortare sträckor, det kan nog vara värre på ett mindre åkeri. Jag körde enbart inom norden, resten av europa var jag inte så sugen på. Övernattningarna är största anledningen till att jag slutade med detta, annars är det ett väldigt bra jobb.


Det är väl övernattningarna som känns svårast för min del men handlar det inte om allt för många i veckan så kan jag nog tycka det bara är trevligt. (kanske inte frugan dock men hon börjar bli rätt förstående med mina behov, eller kanske har tröttnat på mitt tjat...hehe.), det var lite det som gjorde att jag inte fortsatte köra betongväggar, eller, det var väl mest för att jag var helt ny på kortet och det var verkligen ur askan in i elden, väldigt stressat och hade väldigt svårt att få ihop körtider och sådant och det kändes som det mesta var väldigt oplanerat.
Hade väldig hemlängtan då, men tror det kan berott på att jag var såpass ny och hade ingen aning från den ena dan till den andra om var jag skulle vara eller när, och frugan var ju van vid att jag jobbade 8-17 så det var ju rätt stor omställning även för henne vilket gjorde att telefonen gick varm. :) Idag kör jag bara dagtid och kan ibland känna att visst vore det mysigt att åka iväg på en lite längre tur för att sedan i lugn och ro krypa till kojs med en bra bok i hytten.

Tommy Reinholdsson skrev:Man bör nog ha lite maskinvana då det inte alltid finns någon som lastar maskinen åt dig. Man bör också kunna skruva lite då det inte finns några garantier för att maskinerna startar när man kommer. Men det går att klara sig utan detta, vissa kollegor kunde inte ens koppla startkablar eller flytta en grävmaskin.


Vi flyttar mindre maskiner idag med en tvåaxlig liten lastväxlare, blir lite minigrävare och diverse saxar å liftar. Har inga större problem med maskiner, varit väldigt intresserad sen liten ålder, brukar lyckas få igång det mesta med motor och hydraulik.

Tommy Reinholdsson skrev:I början var det lite lurigt att vänja sig vid bredden, någon sergeant har nog fått sätta livet till, samt en och annan dyrare sak (en skyltvagn) :vissla:


Det kan jag tänka mig!
En dag när jag övningskörde med betongtrailern, en 17 meter lång historia med dom två sista axlarna styrande så "glömde" jag av denna sista lilla detalj i en knixig korsning så jag tog ut med trailer så som man gör med en vanlig trailer utan styrning, vilket resulterade i att bakändan på ekipaget klättrade upp på en trottoarkant och vidare in på en liten gräsmatta och tog med en sån där liten ställning som står runt nya träd som sedan hängde fint i kofångaren bak på trailern, ringde dock kommunen och informerade dom om denna incident då sa hon som svara typ.. "jaha.. ungarna slår ju sönder alla andra så.. vi är vana att fixa dom" Men pinsamt var det.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

480-Pelle

#9 » 13:00:18, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag håller väl med i allt ovanstående.

Maskintrailer är nog ett av de mest speciella lastbilsyrkena. Det är absolut inte som att köra en vanlig 13-meters trailer direkt. :smile:

Det varierar hur mycket jag ligger borta, beror helt på körningen. Ibland kan det vara en vecka i sträck, ibland är jag hemmavid hela veckan.
Godset som ligger på trailern har varierat, allt från EC15 minigrävare till 10 meter breda och 10 meter höga cisterner. Allt från 0,05 ton till över 70 ton har jag transporterat.

Ekipaget jag har är en fyraxlig Volvo FH16 610 -04 med 48 tons totalvikt. (3x13 + 9)
Trailern är en femaxlig GLK -00. Funkar mycket bra, inga speciella finesser men den håller ihop, och det är det viktiga. :smile:

Jag tycker det är enormt kul, speciellt därför att det är så varierande. Ingen dag är den andra lik, det är nytt hela tiden.
En vecka kan det vara en kantpress till Danmark, nästa vecka kan det vara krossflytt åt oss själva hemmavid.

Dessutom behöver man absolut vara maskinkunnig, jag har kört det mesta, från tidigare nämnda EC15 till 80-tons grävare via allt möjligt såsom skogsmaskiner, gamla traktorer, stridsvagnar och minröjare.
Som också nämnt, det är inte alltid dom startar så man behöver ha lite mekanisk kännedom om hur man får igång och framför diverse grejer.

Detta gäller iallafall här uppe i Norrland, jag vet inte om det är bättre ställt i söder...där är det förhoppningsvis inte lika kallt. :smile:

Det jag tycker är roligast och som vi sysslar mycket med (leder ligan för dispensansökningar i Norrbotten :cool: ) är specialtransporter.
Breda lass är speciellt roliga, då krävs det lite eftertanke bakom ratten innan man bryter in ekipaget i nästa kurva.
Vi har kört rätt mycket till Kiruna i sommar med 3-6 meter brett. Vägen dit är ju inte världens roligaste direkt men det får gå ändå. Även några lass på drygt 65 ton och upp mot 8 meters bredd, då börjar det bli riktig utmaning.
Nu har det faktiskt gått så långt att jag inte tycker 6 meter är särskilt brett längre. Går det över 7 och upp mot 8, det är då det börjar bli lite mer problematiskt att ta sig fram i trafiken utan att göra alltför stora ingrepp i trafikmiljön, plocka stolpar och dylikt.

Vi har fått förfrågan i vinter om ett lass som är 12 meter brett, blir det av så blir det riktigt skoj. Men då handlar det om betydligt mer än att plocka ner några vägskyltar. Vi pratar ett hundratal belysningsstolpar, vägskyltar och trafikljus, och det är bara för att ta sig ut från Luleå. :grin:

Jag vet inte hur det är för andra men vi skruvar och servar nästan allt själva så man bör ju vara lite mekaniker också. Tidigare i veckan renoverade jag bromsar och hjullager på den ena av våra trailar till exempel.

Hur som helst så tycker jag att det är ett kul jobb så jag tycker nog att den som känner sig manad, tror att man har rätt kunskaper, mycket uppfinningsrikedom och älskar lastbilar och maskiner...så är det bara köra på!

Är det nåt speciellt du vill veta så är det bara fråga på, det är kul att berätta om ett jobb man tycker så bra om.
Jag lägger ju upp lite bilder på Pixbox så finns intresse är det bara att kolla där!

Lycka till med jobbsökandet!

//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#10 » 14:13:43, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vel egentligen inte tänkt söka jobb, utan snarare en fråga om vad vi skall satsa på istället för den kranbil jag kör idag. Chefen brukar fråga lite titt som tätt vad jag tycker är kul att göra och han har rätt många kontakter med maskinfolk, båda vad gäller grävare och skogsmaskiner.
Nu hade jag ju kanske inte tänkt en jättetrailer utan något mindre såsom en treaxlig styrbar maskintrailer med en 6x4 eller kanske en tridem dragbil så man blir rätt så smidig i stan och kan köra småvägar med skogsmaskiner givetvis beroende på vad som efterfrågas, måste ju givetvis undersökas först men jag vill ha lite kött på benen om detta innan jag tjatar på chefen att det är detta jag vill.

Någon gång i framtiden drömmer jag ju om ett eget ekipage dock.
Kanske är sugen på att flytta uppåt i landet då frugan är från Boden.

Jag är rätt så händig när det gäller mekanik, jag klarar få igång det mesta och brukar kunna lista ut för det mesta hur saker funkar utan att kört det innan, jag servar också dom bilar vi har på åkeriet idag, försöker göra så mycket som möjligt själv så man slipper lämna bort till verkstaden jämt.

Trailern jag körde innan var ju aldrig bredare än vanligt, men man var ju ganska lång då vi ofta levererade till byggen i större städer och det kunde allt bli lite knivigt på trånga stadsgator.
Bilder på bygget finns på http://www.vangs.no, gå in på specialiteter och tryck bläddra ner till du kommer till "Lavlaster for sverige"
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#11 » 16:44:22, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade något på blocket, vad tror ni man kan lasta på en sådan med dispans? Ser inte ut som det är styrning på den, men det ser ju ut å vara hjulfickor och det borde väl vara bra till skogsmaskiner t.ex.?
http://www.blocket.se/vi/14442777.htm?ca=16_s

jaja.. detta är väl egentligen mest drömmar, men det var ju lastbilskortet också och nu kör jag ju.. så.. man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

480-Pelle

#12 » 23:02:09, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.Hedlund skrev:Hittade något på blocket, vad tror ni man kan lasta på en sådan med dispans? Ser inte ut som det är styrning på den, men det ser ju ut å vara hjulfickor och det borde väl vara bra till skogsmaskiner t.ex.?
http://www.blocket.se/vi/14442777.htm?ca=16_s

jaja.. detta är väl egentligen mest drömmar, men det var ju lastbilskortet också och nu kör jag ju.. så.. man vet ju aldrig.


Vad ska jag tro man kan lasta på den...37-38 ton kanske?
Däremot blir det ju inte mycket utan dispens med det korta axelavståndet på trailern...kan knappast vara mer än maskinen som står på på bilden.

Ska man ha en flexibel trailer är ju 6 meter att föredra så man får 30 ton på trailern... :smile:

//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#13 » 01:14:35, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

480-Pelle skrev:Vad ska jag tro man kan lasta på den...37-38 ton kanske?
Däremot blir det ju inte mycket utan dispens med det korta axelavståndet på trailern...kan knappast vara mer än maskinen som står på på bilden.

Ska man ha en flexibel trailer är ju 6 meter att föredra så man får 30 ton på trailern... :smile:

//Pelle


Ja, jag tycker nog också att axelavståndet var lite väl kort, men iofs kanske det skulle räcka till dom maskiner som går mest i dom trakter jag bor i, men att vara mer flexibel och inte behöva tacka nej även till lite större maskiner är ju aldrig fel, såg att det fanns en äldre fyraxlig trailer till salu också ( http://www.blocket.se/vi/14404302.htm?ca=16_s ), dock så är det ju inga hjulfickor på den, fast det kanske inte är så nödvändigt, jag vet inte riktigt hur höga skogsmaskiner brukar vara för det är väl främst dom jag tänker på då vi har mycket kontakter med "sånt" folk iom. att vi pressar hydraulslangar på jobbet.
Observera dock att vi kommer med största säkerhet inte köpa nått av detta, jag bara spånar lite inför framtiden och tycker det är lite kul också.

Såg det även fanns en äldra tungdragare till salu ( http://www.blocket.se/vi/14346878.htm?ca=16_s ), inte intressant för att den är för gammal, men jag måste säga att jag är lite småsvag för 143:orna med streamline kofångaren och stående pipor...mmm..lite ny lack å sånt. Trevligt ljud i åttan också. skulle se rätt maffig ut tillsammans med den fyraxliga trailern. :D

Men fick jag välja ny bil idag så skulle jag vilja prova volvo, åkaren har bara scania men jag tjatar om att ska det bli en ny kranbil så vill jag ha en I-shift volvo.. :)
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

480-Pelle

#14 » 09:57:49, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en ny FH16 660 sen i somras med nämnda växellåda och det verkar funka väldigt bra.
Jag har inte kört den mer än nån vecka men visst är det bekvämt.

Jag har inga hjulfickor på min trailer men så kör vi ju inte så mycket skogsmaskiner heller, det är mest tyngre grejer.

Det lär väl bli Volvo nästa gång också, tycker dom ser otroligt fina ut med nya inredningen och designen som kommer... :thumme:

//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#15 » 17:16:06, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.blocket.se/vi/14237124.htm?ca=16_s
Denna kanske, lite gammal.. kanske inte så roligt att hitta reservdelar å sådant.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se