Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Köra maskintrailer?

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#16 » 12:20:31, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

480-pelle ->
Jag kollade lite på dina bilder, maffigt ekipage förresten!
Tänkte bara höra, den sista axeln på bilen, är den löstagbar och är den styrande?
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil



480-Pelle

#17 » 14:35:33, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.Hedlund skrev:480-pelle ->
Jag kollade lite på dina bilder, maffigt ekipage förresten!
Tänkte bara höra, den sista axeln på bilen, är den löstagbar och är den styrande?


Den är inte löstagbar, dock hydrauliskt datastyrd via ett system som jag själv kan programmera.
Den använder helt enkelt vridpotentiometrar för att ange lägena för fram- och löpaxel och styra utefter det, med hänsyn till bland annat farten.

För övrigt förstår jag inte heller varför man inte kan starta utan tryckluft...alla ekipage som är mer än en vecka gamla läcker ju mer eller mindre och jag trycker aldrig ner nån koppling när jag ska starta min manuella bil. Tror väl inte I-shiften gör det heller?


//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

Conny Kolsjö

#18 » 14:47:05, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Om man ska köra små flytter hemavid så kan det ju vara bra med en liten trailer. Har en polare som kör åt mig för det mesta då han faktist lastar 34 ton med dispans och 24 utan (delbart gotts) :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#19 » 18:25:50, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

480-Pelle skrev:Den är inte löstagbar, dock hydrauliskt datastyrd via ett system som jag själv kan programmera.
Den använder helt enkelt vridpotentiometrar för att ange lägena för fram- och löpaxel och styra utefter det, med hänsyn till bland annat farten.

För övrigt förstår jag inte heller varför man inte kan starta utan tryckluft...alla ekipage som är mer än en vecka gamla läcker ju mer eller mindre och jag trycker aldrig ner nån koppling när jag ska starta min manuella bil. Tror väl inte I-shiften gör det heller?


//Pelle


Jag såg på en annan bild sen att den inte kunde vara avtagbar, man såg ramen gick hela vägen bak, misstänkte nästan att den var styrbar, borde ju bryta redigt i kraftiga svängar annars men samtidigt tyckte jag det såg så tajt ut.. men.. nu vet jag ju. :) Använder man mindre hjul för att det blir trångt vid svanhalsen eller är det av någon annan anledning?
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#20 » 18:31:50, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev::) Om man ska köra små flytter hemavid så kan det ju vara bra med en liten trailer. Har en polare som kör åt mig för det mesta då han faktist lastar 34 ton med dispans och 24 utan (delbart gotts) :wink:


Jo, det är väl mestadels körningar lokalt/halvlokalt som jag skulle vilja köra, så skulle nog tänka mig att en treaxlig dragbil med treaxlig trailer skulle vara bra, fast kanske med lite längre hjulbas på trailern så man kan lasta lite bättre vid delbart gods. Kan tänka mig att dom som har lite mindre maskiner skulle uppskatta om man kan få med både skopor å kanske nån färmartank på en gång.

Är det nån som vet hur det ser ut med sån här körning uppåt i landet? Något som efterfrågas?

Jag är ju lite sugen på att flytta upp till trakterna kring Boden eller Luleå men jag vet inte, det är ju mycket som ska stämma med jobb för två och åkarn jag kör för nu har betalat flera av mina utbildningar så jag vill inte lämna honom nu, han e ju en bra husse som bryr sig om mig! :)
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

480-Pelle

#21 » 20:46:20, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.Hedlund skrev:
480-Pelle skrev:Den är inte löstagbar, dock hydrauliskt datastyrd via ett system som jag själv kan programmera.
Den använder helt enkelt vridpotentiometrar för att ange lägena för fram- och löpaxel och styra utefter det, med hänsyn till bland annat farten.

För övrigt förstår jag inte heller varför man inte kan starta utan tryckluft...alla ekipage som är mer än en vecka gamla läcker ju mer eller mindre och jag trycker aldrig ner nån koppling när jag ska starta min manuella bil. Tror väl inte I-shiften gör det heller?


//Pelle


Jag såg på en annan bild sen att den inte kunde vara avtagbar, man såg ramen gick hela vägen bak, misstänkte nästan att den var styrbar, borde ju bryta redigt i kraftiga svängar annars men samtidigt tyckte jag det såg så tajt ut.. men.. nu vet jag ju. :) Använder man mindre hjul för att det blir trångt vid svanhalsen eller är det av någon annan anledning?



Tja, vi tycker det är smidigare med mindre hjul, det blir ju en lite kortare bil. Dessutom har vi en del egna krossgrejer, bland annat en siktstation som man kopplat direkt efter bilen.
Den har väldigt kort "svanhals" så man måste flytta bak skivan när man ska dra den och då är mindre hjul att föredra som inte är lika platskrävande.

Dessutom tycker jag det är snyggare. :grin:

Angående jobb så har vi i princip hur mycket som helst men det är mycket tack vare Patrik, som har hand om all telefon. Har har ett rent otroligt kontaktnät och är mycket bra på att fixa jobb åt bilarna.
Ska man köra maskintrailer här får man nog vara beredd på att både köra lokalt och regionalt...

//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#22 » 21:46:56, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

480-Pelle skrev:Tja, vi tycker det är smidigare med mindre hjul, det blir ju en lite kortare bil. Dessutom har vi en del egna krossgrejer, bland annat en siktstation som man kopplat direkt efter bilen.
Den har väldigt kort "svanhals" så man måste flytta bak skivan när man ska dra den och då är mindre hjul att föredra som inte är lika platskrävande.

Dessutom tycker jag det är snyggare. :grin:
//Pelle


Jag kan hålla med om att det blir lite "häftigare" så, ser ju lite mer special ut. :)


480-Pelle skrev:Angående jobb så har vi i princip hur mycket som helst men det är mycket tack vare Patrik, som har hand om all telefon. Har har ett rent otroligt kontaktnät och är mycket bra på att fixa jobb åt bilarna.
Ska man köra maskintrailer här får man nog vara beredd på att både köra lokalt och regionalt...

//Pelle


Jo, det kan jag tänka mig, med lokalt menar jag då dom norra delarna av sverige om man nu skulle bo här, men skulle det bli körningar neröver någon gång emellanåt så är det ju så, (helst inte sthlm bara.. hehe.. fick min första körning överhuvudtaget dit.. hammarby sjöstad med långtrailer och absolut noll vana av storstadstrafik, sov inte gott i hytten natten före lossning kan jag säga) Jag skulle helst inte vilja ligga borta i bilen jämt, tror inte det livet skulle fungera med kommande prövningar i mitt liv. Det är lite av denna anledning som jag skulle vilja bo här uppe också, min fru är ju härifrån så jag tror inte det skulle bli som ensamt för henne om jag skulle vara borta några dagar. Kanske låter det som jag är för kräsen för sånt här, men man måste ju trivas och kanske skulle jag göra det också, så svårt att veta innan man provat.
Jag har ju bara den lilla erfarenhet av att ligga bort från när jag körde betongväggar, men på ett vis tror jag det var annorlunda, jag var helt ny på kortet, stressen var enorm och jag fick fuska nästan varenda dag för att få ihop dagarna, kanske inte konstigt att man fick lite hemlängtan.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

480-Pelle

#23 » 09:48:05, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska jag tro att jag ligger ute...10-12 nätter i månaden kanske?

Min sambo kommer från Lund och har flyttat upp hit till Piteå så hon vet också hur det är att vara lite ensam. I början var det väldigt tufft men nu går det bättre faktiskt.

Därmed inte sagt att vi stannar i Piteå för alltid, det får framtiden utvisa... :smile:

//Pelle
480-Pelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:03, 08-10-2007
Ort: Skåne / Piteå

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#24 » 10:26:33, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag tror det skulle gå bättre för en annan nu också, 10-12 nätter i månaden var ju inte så farligt och jag kan tänka mig att det kanske t.om. blir mindre om man inte är så inrikitad på specialgrejjer utan mest försöker få maskinförföyttningar som specialitet men nog förstår jag att man får vara beredd på att röra lite på sig, men samtidigt så är det ju dit jag vill komma. Kör ju mest inom anläggning idag och jag tycker det känns lite småtråkigt att aldrig åka längre än några mil.

nä.. nu är det allt dags för lite furkost, sen har frugan bestämt att vi ska på annandagsrea på storheden i luleå.. jag måste säga att jag inte är grymt förtjust i att åka å handla...*suck*. men men, man får väl ge och ta.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

norton

#25 » 12:59:47, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kör jag inte trailer utan grävare, i egenskap av det så har jag kommit i kontakt med trailers och förare. Det jag lagt notis till är att det är ett trixande att få ihop kör rutten, speciellt om man ska in i en stad. Det är BK vägar, broar och div som hänger över vägen som stör. Nått som kan störa ännu mera är näsvisa svenssons som inte vill att man river upp den ny lagda asfalten när maskinen lossas. Inte sällan är det snortidigt eller super sent, snudd på natt när maskinen ska flyttas. Jag är glad att jag inte kör trailer men naturligtvis, utan dem så skulle inte mycket hända.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tommy Reinholdsson

#26 » 14:18:16, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde maskintrailer hade jag ingen egen bil utan fungerade som helstidsanställd extraförare vilket gjorde att man fick prova många olika ekipage. Åkeriet jag var på hade väldigt många olika trailers allt från Goldhofers modultrailers till 70-tals Hafo. Det som jag upplevde som mest mångsidigt var nog en 6x4 bil med tre axlig Goldhofer, utdragbar med styrning på alla axlar. Den var otroligt smidig om man skulle ut i skogen och åka, dock inte lika stryktålig som en gammal Hafo. Med denna trailer lastade man ca 25 ton utan dispens vilket räcker till en skogsmaskin.
Gällde det grävmaskinsflyttar föredrar jag dock bil och släp. Man klarar ca 27 ton på släpet och har då hela bilen över till skopor och tank, nackdelen är att släpet är 400mm högre är en trailer.
Nu kanske det funkar sämre norröver då grävmaskinerna verkar vara större, av våra stadiga kunder så hade vi bara en ec 460 som inte gick att ta på släp.


För övrigt så ska en I-shift gå att starta utan luft då växellådan lägger sig i neutral när man stänger av bilen. Har tidigare varit Volvo mekaniker och kan bara minnas att någon enstaka bil har blivit kvar med växel i. Däremot hände det oftare med Volvos gamla växlingsautomat Geartronic, men den lådan var väl inte direkt bra för övrigt heller...
Tommy Reinholdsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:52, 29-04-2006
Ort: Södra Småland

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#27 » 15:43:37, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

norton skrev:Nu kör jag inte trailer utan grävare, i egenskap av det så har jag kommit i kontakt med trailers och förare. Det jag lagt notis till är att det är ett trixande att få ihop kör rutten, speciellt om man ska in i en stad. Det är BK vägar, broar och div som hänger över vägen som stör. Nått som kan störa ännu mera är näsvisa svenssons som inte vill att man river upp den ny lagda asfalten när maskinen lossas. Inte sällan är det snortidigt eller super sent, snudd på natt när maskinen ska flyttas. Jag är glad att jag inte kör trailer men naturligtvis, utan dem så skulle inte mycket hända.


Jo, det kan ju vara en nackdel men ibland kan jag tycka det är trevligt att dra iväg tidigt och se soluppgången och man får vägen för sig själv, nu har vi kört skift ett tag med tankbilen och jag har kört tidigt vilket jag gillar mest, hellre gå upp än stanna uppe.. :) givetvis kanske man inte vill upp vid halv fyra varenda dag men lite variation skadar ju inte.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#28 » 15:54:12, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommy Reinholdsson skrev:När jag körde maskintrailer hade jag ingen egen bil utan fungerade som helstidsanställd extraförare vilket gjorde att man fick prova många olika ekipage. Åkeriet jag var på hade väldigt många olika trailers allt från Goldhofers modultrailers till 70-tals Hafo. Det som jag upplevde som mest mångsidigt var nog en 6x4 bil med tre axlig Goldhofer, utdragbar med styrning på alla axlar. Den var otroligt smidig om man skulle ut i skogen och åka, dock inte lika stryktålig som en gammal Hafo. Med denna trailer lastade man ca 25 ton utan dispens vilket räcker till en skogsmaskin.
Gällde det grävmaskinsflyttar föredrar jag dock bil och släp. Man klarar ca 27 ton på släpet och har då hela bilen över till skopor och tank, nackdelen är att släpet är 400mm högre är en trailer.
Nu kanske det funkar sämre norröver då grävmaskinerna verkar vara större, av våra stadiga kunder så hade vi bara en ec 460 som inte gick att ta på släp.


Jo, chefen har funderat på maskinsläp tidigare, men ett sånt är ju ganska dyrt också, kanske vore det bättre med våran typ av tidigare erfarenhet, jag skulle ju kunna ha en kranbil med lastväxlare framför och då kunna lasta skopor och tankar på bilen med kranen och maskin på släpet, och när det rör sig om minigrävare skulle man ju kunna ha ett maskinflak.
Men det är nog både för högt och för osmidigt att ha med släp in på skogsvägar för att köra skogsmaskiner och sen är det ju inte rikigt lika "tufft" som en maskintrailer, bara nästan.. :D

Tommy Reinholdsson skrev:För övrigt så ska en I-shift gå att starta utan luft då växellådan lägger sig i neutral när man stänger av bilen. Har tidigare varit Volvo mekaniker och kan bara minnas att någon enstaka bil har blivit kvar med växel i. Däremot hände det oftare med Volvos gamla växlingsautomat Geartronic, men den lådan var väl inte direkt bra för övrigt heller...


Jag kunde nästan tänka mig att det skulle vara på detta viset, vore ju orimligt om den inte la ur växel iom att som 480-pelle sa, nästan varenda bil läcker ju lite luft någonstans.
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Anders.Hedlund (trådstartaren)

#29 » 15:55:01, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittade jag en annons, inte vad jag kanske tänkt mig.. men visst var den lite mäktig.. lite ny fräsh lack så!

http://www.blocket.se/vi/14349809.htm?ca=16_s
Användarvisningsbild
Anders.Hedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:49, 23-06-2007
Ort: Vårgårda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R124 400 Tankbil

Tommy Reinholdsson

#30 » 20:20:51, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tuffhetsfaktorn är ju verkligen inte hög på ett maskinsläp, men dom är faktiskt nästan lika smidiga i skogen det skiljer ju inte så väldigt mycket från en timmerbil. Men när det gäller skogsmaskiner så blir höjden ofta ett problem. Finns speciela skogsmaskinsläp av dunder typ men dom kostar nog alldeles för mycket om man inte enbart kör skogsmaskiner. En annan nackdel med släp är att det i praktiken blir svårt med dispens, så man blir låst till dom 27 tonnen.
Däremot så går det att dra trailer med lastväxlare också, kör själv en sån bil idag. Dock har vi ingen trailer, den blev kvar hos förre ägaren. Det går ju utmärkt att ha en vändskiva på snabblås och man får en väldigt flexibel bil vilket kan vara bra om man är lite osäker på hur mycket jobb man kommer att få.
Tommy Reinholdsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:52, 29-04-2006
Ort: Södra Småland


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se