480-pelle ->
Jag kollade lite på dina bilder, maffigt ekipage förresten!
Tänkte bara höra, den sista axeln på bilen, är den löstagbar och är den styrande?
Anders.Hedlund skrev:480-pelle ->
Jag kollade lite på dina bilder, maffigt ekipage förresten!
Tänkte bara höra, den sista axeln på bilen, är den löstagbar och är den styrande?
480-Pelle skrev:Den är inte löstagbar, dock hydrauliskt datastyrd via ett system som jag själv kan programmera.
Den använder helt enkelt vridpotentiometrar för att ange lägena för fram- och löpaxel och styra utefter det, med hänsyn till bland annat farten.
För övrigt förstår jag inte heller varför man inte kan starta utan tryckluft...alla ekipage som är mer än en vecka gamla läcker ju mer eller mindre och jag trycker aldrig ner nån koppling när jag ska starta min manuella bil. Tror väl inte I-shiften gör det heller?
//Pelle
Conny Kolsjö skrev::) Om man ska köra små flytter hemavid så kan det ju vara bra med en liten trailer. Har en polare som kör åt mig för det mesta då han faktist lastar 34 ton med dispans och 24 utan (delbart gotts)
Anders.Hedlund skrev:480-Pelle skrev:Den är inte löstagbar, dock hydrauliskt datastyrd via ett system som jag själv kan programmera.
Den använder helt enkelt vridpotentiometrar för att ange lägena för fram- och löpaxel och styra utefter det, med hänsyn till bland annat farten.
För övrigt förstår jag inte heller varför man inte kan starta utan tryckluft...alla ekipage som är mer än en vecka gamla läcker ju mer eller mindre och jag trycker aldrig ner nån koppling när jag ska starta min manuella bil. Tror väl inte I-shiften gör det heller?
//Pelle
Jag såg på en annan bild sen att den inte kunde vara avtagbar, man såg ramen gick hela vägen bak, misstänkte nästan att den var styrbar, borde ju bryta redigt i kraftiga svängar annars men samtidigt tyckte jag det såg så tajt ut.. men.. nu vet jag ju. Använder man mindre hjul för att det blir trångt vid svanhalsen eller är det av någon annan anledning?
480-Pelle skrev:Tja, vi tycker det är smidigare med mindre hjul, det blir ju en lite kortare bil. Dessutom har vi en del egna krossgrejer, bland annat en siktstation som man kopplat direkt efter bilen.
Den har väldigt kort "svanhals" så man måste flytta bak skivan när man ska dra den och då är mindre hjul att föredra som inte är lika platskrävande.
Dessutom tycker jag det är snyggare.
//Pelle
480-Pelle skrev:Angående jobb så har vi i princip hur mycket som helst men det är mycket tack vare Patrik, som har hand om all telefon. Har har ett rent otroligt kontaktnät och är mycket bra på att fixa jobb åt bilarna.
Ska man köra maskintrailer här får man nog vara beredd på att både köra lokalt och regionalt...
//Pelle
norton skrev:Nu kör jag inte trailer utan grävare, i egenskap av det så har jag kommit i kontakt med trailers och förare. Det jag lagt notis till är att det är ett trixande att få ihop kör rutten, speciellt om man ska in i en stad. Det är BK vägar, broar och div som hänger över vägen som stör. Nått som kan störa ännu mera är näsvisa svenssons som inte vill att man river upp den ny lagda asfalten när maskinen lossas. Inte sällan är det snortidigt eller super sent, snudd på natt när maskinen ska flyttas. Jag är glad att jag inte kör trailer men naturligtvis, utan dem så skulle inte mycket hända.
Tommy Reinholdsson skrev:När jag körde maskintrailer hade jag ingen egen bil utan fungerade som helstidsanställd extraförare vilket gjorde att man fick prova många olika ekipage. Åkeriet jag var på hade väldigt många olika trailers allt från Goldhofers modultrailers till 70-tals Hafo. Det som jag upplevde som mest mångsidigt var nog en 6x4 bil med tre axlig Goldhofer, utdragbar med styrning på alla axlar. Den var otroligt smidig om man skulle ut i skogen och åka, dock inte lika stryktålig som en gammal Hafo. Med denna trailer lastade man ca 25 ton utan dispens vilket räcker till en skogsmaskin.
Gällde det grävmaskinsflyttar föredrar jag dock bil och släp. Man klarar ca 27 ton på släpet och har då hela bilen över till skopor och tank, nackdelen är att släpet är 400mm högre är en trailer.
Nu kanske det funkar sämre norröver då grävmaskinerna verkar vara större, av våra stadiga kunder så hade vi bara en ec 460 som inte gick att ta på släp.
Tommy Reinholdsson skrev:För övrigt så ska en I-shift gå att starta utan luft då växellådan lägger sig i neutral när man stänger av bilen. Har tidigare varit Volvo mekaniker och kan bara minnas att någon enstaka bil har blivit kvar med växel i. Däremot hände det oftare med Volvos gamla växlingsautomat Geartronic, men den lådan var väl inte direkt bra för övrigt heller...
Återgå till Lastbilssläp/-trailers
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst