det som här uppe kallas dunderbygge är alltid 5 axligt allt annat är en maskintransportbil... nå hur som helst ett 5-axligt5 dunderbygge är generelt sett 2 framaxlar gärna spridda, en boggi offta tanden och ett 1-axligt med/tvångs styrande släpvagn. anledning? jo om ni tittar i
regler och paragrafer ser man att sverige inte har hängt med i utväklingen av fleraxlade lastbilar riktigt utan alla regler är skrivna för max 4 lastbärande axlar se listan här
http://www.vv.se/templates/page3____1618.aspx dvsa en
lastbil med 4 eller fler axlar kan inte komma upp i mer än 32 tons bruttovikt för att koma runt problemet delar man fordonet i två btar och kallar den sista axeln för släpvagn, då får man plödsligt en teoretisk bruttovikt på 32 + 10 = 42 ton vilket behövs för lite mer fulvuxna skogsmaskiner mm kock krävs som tidigare nämts CE kort och separat skatt och besiktning på "släpet"
för övrigt kallas dunderbyggen även paragrafbyggen av en åkare jag känner