Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Kan jag halvera fjäderpaketet för att kunna svetsa på fjäderhyllan?

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Hansborg

#16 » 14:06:40, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också svårt att tro på en framgångsaga med denna ram, även om den varit fin i lacken! :???:

Därför har jag ritat en bild på vad som borde vara vridstyvt? :razz:

Här har jag tänkt mig ett stort plåtrör som ram, eller förstärkning...
Bild

Ramen blir inte vridstyv av varken tvär eller längsgående balkar, medan ett Rör är maximalt vridstyvt!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Michael Meier

#17 » 16:01:36, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du tittat på hur villavagnar är uppbyggda ?

inget sovloft förstås.
Fördelen med mindre hjul är att du får ned tyngdpunkten, torvmosseboggi = 8 hjul fäst som en axel så att det blir en kärra, betyder att den går mjukt och fördelar tyngden när det är smala små hjul.

rambalkarna blir så höga att du måste bygga huset i dom eftersom du behöver tio meters längd.

boggihjulaxeln blir då ca:5050 mm in :) från framkant, 2550 kg framåt.

under ramen (husrambalkarna) fäster man dragramen nära eller vid hjulaxeln i V-form framåt.

I framkant fäster man dragramen mot husrambalkarna så att det blir en forma av trepunktinfästning.

Själva huset får då ta hand om vridstyvheten, det vill säga taket spänner upp rambalkarna och väggarna bär upp hörnen och taket, gavlar och korta mellanväggar håller isär konstruktionen så att det inte (im)ploderar :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ascua (trådstartaren)

#18 » 00:05:40, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen upplyftande läsning det här, bra att ni säger vad ni tänker dock. Jag är ändå inte redo att ge upp ramen ännu. Men jag skall erkänna att jag har börjat ha koll på blocket igen ifall ifall.

Den här vagnen tillsammans med den här dollyn, skulle ju kanske kunna passa ihop om man får vridkransen på dollyn att funka. men alla andra dollys som jag ser på blocket kostar 10 x så mycket, och aktuell dolly är geografiskt långt bort. jag är i skåne. och jag vill börja bygga i trä snart!

Den höga höjden har jag sett som mitt nuvarande underredes absolut största minus, det begränsar mig väldigt, iom att jag får svårt att få plats med sovloft och kunna köra under broar och liknande. men längs vägen tog jag beslutet att köpa underredet och börja bygga oavsett, så värst många bra underreden har jag inte hittat under 20 tusen (min kostade 10). Det är viktigt att de skall klara 10 meter längd, 3 meter bredd. stort plus är mer än en axel, istället för villavagnstypen. Michael: torvmosseboggi, dvs en låg boggi eller en med 8 hjul? inte hört ordet innan. varför är smala hjul bättre? tänker du att det jag behöver köpa för din konstruktion är ett drag, två rambalkar samt en mega-boggiaxel? Anledningen till att jag velat ha 2 axlar är för att kunna köra med en liten traktor (om jag kanske får hydralbromsen att funka på bakaxeln i framtiden så den bromsar sig själv)

Jag tänker att jag gör mitt nuvarande underrede vridstyv på följande sätt. Kryssfackverk 3 stycken. 2 stycken tvärbalkar. två stycken ändbalkar. (inte med på bilden)
Bild

När jag svetsat färdigt så lyfter jag ena änden på ändbalken för att se om rambalkarna vrider sig. i så fall svetsar jag dit mer skrot mellan rambalkarna. längst ut på ändbalkarna fäster jag i framtiden stödben. Det kanske är mycket jobb, det hade varit bättre om jag haft en låg och stabilare vagn från början. men.. ja. nu är det här vad jag har att jobba med. om ingen kastar en bättre vagn framför nästan på mig *ja tack - gärna!*

Tror ni att jag ger mig in i ett omöjligt projekt? /onödigt tillkrånglat?
Ascua
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:53, 16-04-2013
Maskintyp: Traktor

Exs

#19 » 02:56:56, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att flytta isär rambalkarna lite och flytta ihop fjäderpaketen lite för att på så sätt kunna fästa fjäderpaketen på insidan av ramen istället för på undersidan? Då lär du ju få ner hela kalaset ett par dm samtidigt som du får lite mer bredd på själva ramen :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Martin.Eriksson

#20 » 09:00:54, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var en fin Dolly du länkat till :mrgreen:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Hansborg

#21 » 09:24:53, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker du är inne på fel spår om vridstyvheten!
Ett runt rör är vridstyvt, iförhållande till sin vikt.
Därefter kommer fyrkantrör, sedan rektanelformat...
Det sämsta är en slät plåt, en bockad plåt U-profil är inte bättre!

Diagonalsträvorna (krysssträvorna) skall sitta under tvärbalken för att just ta upp sidokrafterna. Balkarna har ingen annan funktion än att hålla upp påbyggnaden.
I övrigt har inte kryssträvorna någon nämnvärd funktion.

Den där dollyn tror jag inte på. = ruta 1 :laes_detta:

Däremot vagnen som du länkat till, är det ända rätta.
Därför att den kan anses som mest vridstyv = 3-punktsupphängning!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

torlin

#22 » 18:45:49, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kan bygga om så att ramen kan pendla i förhållande till framaxeln kan det fungera att bygga direkt på ramen på din nuvarande vagn (med lite förstärkning).
Dvs en lagring med axeln i längsled ovanpå vridkransen.
Då vilar den ju på tre punkter och du för inte in några vridkrafter från vägen i ramen.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Fredrik_

#23 » 19:54:31, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

MÅSTE du upp i 3m bredd.. Kunde inte 2,60 räcka :cool:
Finns ju en del skåpsläp för rimliga pengar, då är ju även husets stomme färdig!
En luftfjädrad dolly som man stöttar upp axeln på mitten borde tillåta mer flex.. (Utan luften..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se