Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Kan jag halvera fjäderpaketet för att kunna svetsa på fjäderhyllan?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

Ascua (trådstartaren)

#1 » 12:59:23, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en nio meter lång vagn som skall byggas om till en stor husvagn, 3 meter bred. Flyttas max 1 gång per år i framtiden. Båda fjäderhyllorna på bakaxeln har lossnat, nya fjäderkrampor kostar 1400kr x 4 st (= glöm det) så jag vill istället halvera fjäderpaketet för att på så sätt kunna svetsa på fjäderhyllorna på befintliga fjäderkramor under.

Vad jag undrar är huruvida detta är en bra idé eller komplett livsfarligt. Jag tänker att fjädringen säkert är gjort för mycket tyngre laster än mitt hus, vilket kanske gör att det är positivt att halvera fjädringen så att den överhuvud taget fjädrar. Jag uppskattar husets+vagnens vikt till 10 ton (kanske bara hälften..)

Axelns märke är forsbarato (stavning? :help: ), singelaxel.

Vad tror ni? Kommer den att fjädra lagom? Brista?

Nedan ser ni bilder:

Bild

Bild

Bild
Ascua
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:53, 16-04-2013
Maskintyp: Traktor



Michael Meier

#2 » 14:11:42, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaa, känns som enklast för dei så varför inte..

Svetsa låter dumt, kan du gänga om dom istället?

Priset för U-byglarna är ju inte satt efter ditt syfte, så jag förstår att det inte är logiskt att kosta på sådär.

Alternativet är väl å bocka toppgängad rundstång till en U-klamma = att göra dina egna så att säga.

Typ leta upp en som har en hydraulisk rörbock och värma rundstången så att maskin orkar med å bocka ett U ?

Vad är det för diameter å längd nu?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 14:15:31, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte konstigt att klammorna har brustit, :) gör inte likadant som det är gjort nu *tips*

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#4 » 17:55:30, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gänga och skarvmutter kanske? (http://www.wiberger.se/templates/wn6334.htm )
Bild
Originalets URL: http://www.wiberger.se/bilder/ritningar/brickor/wn6334.gif

Ska du lasta 10 ton på enkelaxel så är det nog "rätt" utförande på fjäderpaketet. Tror inte du behöver mjukare fjädring då.

...sen kan jag ju hålla med om att konstruktionen med balken ovanpå inte är någon höjdare....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#5 » 20:11:47, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Balken ligger *nog* ( :mrgreen: ) där för att det skulle tåla den stora båten som varit därpå..
Gängstång av kvalitet är nog ganska dyr med, vanliga lååånga bultar och någon platta under kanske?
Ersätta fjädrarna helt av lagom balk?

10 ton blir det väl på två axlar, sitter en fram också

(Använd gärna skärbrännare när du 'demonterar' kramporna, då kan man enklare ha lite distans när/om det sprätter isär)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#6 » 22:01:19, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Nu har jag inte en susning om priser, men om inte annat, ring den ende tillverkaren av bladfjädrar i Sverige: Rånäs bilfjädrar 0175/ 74851.

Edit: de har tillbehör som krampor också!

Mvh Rospigg
Senast redigerad av rospigg 22:02:40, 16-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Hansborg

#7 » 22:26:27, 16-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åhoijj, det får int kosta så mycket! :razz:
Gör nåt liknande, skarva på lite bult/skruv
Bild

En fråga som dyker upp i mitt huve, blir påbyggnaden vridstyv? :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Ascua (trådstartaren)

#8 » 01:04:47, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättebra svar, jag tackar så mycket för nya idéer!

Såklart det är mycket bättre att gänga än svetsa, du har rätt Michael. Om jag tar bort det övre fjäderpaketet så gängar jag som du säger. Främre axeln har kvar tvärbalken som stödjer fjäderhyllorna. Ni tror att det är den som har krängt av fjäderhyllorna? I så fall tar jag bort den på framaxeln också innan något händer..

Jörgen: Om jag bara kunde komma åt med skarvmutter så hade det varit en nim lösning, men jag tror det blir svårt med det trånga utrymmet.

Hansborg: Bra bild! Om jag sparar övre fjäderpaketet så tänker jag göra som du säger, jag har redan inhandlat gängstav (dock biltemas billiga kvalisort) för detta ändamål! Jag förstod inte riktigt din fråga om vridstyvhet..

Frågan som återstår är således om jag skall ta bort eller behålla övre fjäderpaketet?

Jag har korrigerat min uppskattning av vikten på huset som jag skall bygga på trailern till rimligtvis 5 ton (30 m2 + ett litet loft i mestadels träregelstomme borde landa där omkring i vikt). Med fem ton på släpet, tror ni då att jag behöver båda fjäderpaketen? Den kommer att köras som LGF, ibland på dåliga vägar. Eftersom jag bygger i trä vill jag att fjädringen skall jobba och inte bara vara stum!

Tack!
Ascua
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:53, 16-04-2013
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#9 » 05:53:41, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kolla bara så det inte är det övre fjäderpaketet som håller axeln, och det undre bara glider på en "hylla" ?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#10 » 07:54:13, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:....En fråga som dyker upp i mitt huve, blir påbyggnaden vridstyv?....


Påbyggnaden blir stel som ett lättare trähus.

Vridstyv = äh, stel? :)

Rambalkarna vrids, breddar du till tre meter kan det bli svettigt för stommen.

Du kanske eventuellt borde göra en kärra istället för vagn, för husets del alltså.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ascua (trådstartaren)

#11 » 11:15:53, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael, då är jag med. För att göra konstruktionen vridstyv i längsgående riktning har jag köpt 2st 3m 200 fyrkantsprofiler att sätta i ändarna och 2st 3m 120mm H balk att sätta på mitten. För att få plats med skrovet på båten har de tagit bort de gamla tvärbalkarna i mitten. Som det är nu så kränger den riktigt mycket även utan last..

Gör jag den till en kärra tillkommer andra problem. Svaj, köras efter större fordorn etc.
Ascua
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:53, 16-04-2013
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#12 » 18:18:30, 17-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Formelt ska ett LGF-släp vara ofjädrat... :cool: )

Tar man tex ett nytt lastväxlarsläp är det inga större problem att vrida chassit 30* genom att lyfta i ena hörnet, så vridstivheten i en sådan stegkonstruktion är närra noll!
Du får nog se till att bygga hus-lådan styv och rörligt infäst mot vagnen!
(Så ett skåp fästs mot lastbilsram!)

Gängstång i 4.6 motsvarar nog ett spännband :mrgreen:
'Normalt' åtdragningsmoment är tills 1" muttermaskinen inte orkar vrida mer, och en stund till :thummar: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#13 » 06:23:04, 18-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ascua skrev:....Gör jag den till en kärra tillkommer andra problem. Svaj, köras efter större fordorn etc.


Jo, men sätt på en dolly ifram istället, eller något annat

För att få till en trepunkt istället för fyra,

ovanpå svanhalsen har du sovloft eller förvaring, det är inget bortkastat utrymme,
hur många kvadrat ska du upp i eller rättare sagt hur lång ska golvytan vara?

Hur hade du tänkt att fästa dina kortbalkar i rambalkarna?

Och du kan inte bygga trästomme direkt på rambalkarna,
eller.. ja om du använder liggande stockar i fulla längden och fäster den på tre punkter, det måste finnas plats under för rörelse

Är du med i teorin ?

Bladfjädrar och stel axel överför höjdskillnader till ramen, en doserad kurva på en grusväg vrider sönder stommen (på huset).

Möjligtvis om du använder genomgående bult med fyrkantsbricka med en spännfjäder ! :) kan du eventuellt ta upp en vridning, men absolut inge fönster eller tapet eller vägghängda överskåp...

kan du inte finna två U balkar i rätt längd , 300 höga :) en skrotad arbetsbod?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ascua (trådstartaren)

#14 » 13:06:35, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj. Jag hoppas på att få den tillräckligt stabil för att kunna svetsa på vinkelbeslag och fixera balkarna. Den skall bli bräddad till 3 meter och förlängd en meter för att kunna få in nästan 30 m2. Vagnen jag har är inte optimal eftersom jag egentligen velat haft något lägre, men nu får jag jobba med vad jag har.

Så här strippade och rangliga är mina rambalkar: (de är dock förstärkta av utompåliggande vinkelplåt ca 8mm tjockt om jag mins rätt, som löper hela längden)

Bild

ursprungligen hade jag hoppats att det skulle räcka med 2st ovanpålagda järnbalkar för att styva upp konstruktionen. Det du skriver får mig att tänka om.. jag vill inte ha någon rörelse som fortplantar sig upp i träkonstruktionen! men om jag även mellan de ovanpåliggande lägger 3 kortbalkar fastsvetsade mot nedre flänsen av insidan på Uprofilen på rambalken? (jag tänker att jag gör dem i lite vinkel mot balken för att de skall kunna gå in och ligga an) Eller tror du Michael, och ni andra, att det behövs ännu mer ditsvetsat för att få den stabil?

Nu har jag köpt verktyg för att ta bort övre fjäderpaketet, jag tänker att ifall den verkar bottna fjädringen när jag kör i framtiden så kan jag lägga till ett blad extra istället.

(som ni kanske märker så är jag helt och hållet ny inför alla sorters fordorn större än min volvo, och jag har mest byggt möbler tidigare. spännande resa det här :)
Ascua
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:53, 16-04-2013
Maskintyp: Traktor

dimorep

#15 » 13:32:24, 20-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla chassin rör sig, mer eller mindre (beroende på konstruktion och påbyggnad / stödram).

Men det du har anser jag är totalt oanvändbart att sätta ett hus på (som det ser ut idagsläget på bild), då det saknar alla behövliga tvärbalkar. Du kommer att får sätta dit mycket järn innan det ens bli lika stabilt som det "ska vara" och sen utifrån det anpassa det till din tilltänkta last / påbyggnad.

Allt går såklart att göra / lösa, frågan är bara om det är värt allt jobb och mtrl i förh. till ett mera lämpligt utgångsobjekt...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se