Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Hur bäst kraftmata en elwinsch?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

crlrasp (trådstartaren)

#1 » 23:33:30, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Vet inte helt säkert att jag är på rätt forum, men gör ett försök. På min båttrailer har vi en elwinsch med upp till 320A strömförbrukning.
http://www.mywinch.com/images/CATALOGE/ ... ew8000.jpg

Denna har matats från ett separat bilbatteri monterat i en låda på trailern, men den har nu fått en kortslutning, vilket inte är helt konstigt. Batteriet / Winschen används i princip (hårt) 1 gång om året, dvs. vid upptagning av båten. Nu är frågan hur jag bäst löser detta.

1: Köper nytt batteri => I så fall vilken typ/modell??
2: Kan jag på något sätt strömförsörja från bilen ?? Volvo V70, D5 2009?? VIlken kabel resp. anslutning i bilen krävs??

Tanken med strömförsörjning från bilen är pga. att ett batteri (på trailern) som används mycket hårt endast en gång per år, inte kommer att hålla länge.

Tacksam för hjälp.
crlrasp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:45, 08-06-2013
Maskintyp: Ej angivet



PerJohansson

#2 » 23:45:49, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog låta bli att blanda in bilens elsystem i detta.

Har du mer saker som behöver ström? Båten kanske? I så fall kan du ju använda batteriet till vinschen i båten under säsongen för att motionera det lite, sen på vintern sätter du på en "intelligent" laddare med underhållsladdning.
jag har et batteri som jag kånkar runt bland mina maskiner som jag inte använder så ofta. Brukar ha det på underhållsladdning när jag inte använder det. Lite drygt att bängla runt med men man slipper flera döda batterier i olika maskiner på grund av stillestånd och kostnaden det medför.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

crlrasp (trådstartaren)

#3 » 23:52:58, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett snabbt första svar..
Jag har tänkt samma tanke med att komplettera med ett extra batterie i båten, men det jag i så fall skulle behöva är ett sk. förbrukarbatteri, dvs. något att driva stereo, belysning osv. och till trailern lär jag absulut behöva ett startbatteri. Eller !? (Max. 320 A under några minuter)
crlrasp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:45, 08-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

Henric Johansson

#4 » 23:53:47, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det normala brukar vara kabel med klämmor till bilens ordinarie batteri. Går åt grov kabel för att minimera förluster.
På så sätt slipper man bygga om bilens system, vet dom som dragit fram grova kablar till kofferten, kopplat winch på dom. Nackdel då dom måste göra om dragningen om du byter bil.

Grova kablar till bilens batteri, bilen igång då du kör winchen.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

MagnusS

#5 » 00:15:33, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte är helt ute och cyklar har din bil batteriet i kofferten, Hö bak. Borde gå att lösa med grova kablar med rejäla krokodilklämmor till bilens batteri.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Michael Meier

#6 » 06:46:55, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henric Johansson skrev:Det normala brukar vara kabel med klämmor till bilens ordinarie batteri....


PerJohansson skrev:Jag skulle nog låta bli att blanda in bilens elsystem i detta....


Regulatorn har liite problem att justera sei med sådana djupa uttag (med generatorn i drift =motorn igång.

Det finns en mängd regulatorer på marknaden som inte klarar av att justera sei så snabbt, och ändå inte leverera konstiga saker till bilens ordinarie elsystem.

Djupa uttag med "klämmor" är ALLTID en förhöjd risk för ögonskador och förstörda kallsonger + sanering av inredning, kanske inte ska användas som ordinarie metod av alla.

Det enklaste är att köpa ett nytt batteri med tillräckligt stort Ah-uttag, inhandla en ctek eller motsvarande märke/ och sätta batteriet på en kartongbit på ett mysigt ställe till nästa omgång.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se