Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

scania 113h 6x6 militär. problem med bromsar och koppling

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

brolle87 (trådstartaren)

#1 » 00:11:47, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.

har köpt en militär scania 113h 6x6 1995. med 3000mil på mätaren.
Den har ett par problem: kopplingsservon fungerar inte alls, och det verkar som att vissa bromsar ligger på eftersom det går tungt som attan att köra fram å bakåt.
Men kör man iväg men en viss fart, och bromsar med fotbromsen, så märks det att den bromsar betydligt mycket mer. så fotbromsen känns normal.
Det händer inget om man trycker på knappen på växelspaken. ej heller om man trycker på knappen till höger på instrumentbrädan som ser ut som sex axlar och en L-symbol (antar att det är en lågväxel). och släpper man ut luft ur luftningsventilerna på lufttankarna, pyser det i alla utom en. så en tank är tom
brolle87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:40, 16-02-2015
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


stromberg66

#2 » 12:46:18, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller mest på med äldre 6x6 (tgb40) så kan inte hjälpa dig. men tycker du ska sälja 113 till mig :)
stromberg66
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:03, 29-11-2009
Ort: vingåker
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Jimmy Nilsson

#3 » 15:40:06, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en kärvande ventil till luften. Följ rören från den tank som inte får luft så hittar du den. Koppling,stolar och annat lull lull är det som får luft sist. Ang bromsarna ,, Har du kollat så parkeringsbromsen släpper som den ska? Spärrventilen intryckt?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Sportsman800EFi

#4 » 21:19:23, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt fyrkretsskyddsventilen, eller riv isär den och gör rent "kopparna" från ärg. Är nog den som spökar som det låter.

1 person gillar det här inlägget.
Sportsman800EFi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:34, 05-08-2010
Ort: Skinnskatteberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi EX215
Kubota KX 61-2, Kubota kx080-4
Scania R142H 6x2, Scania P92
Fiat 880 dt5, Volvo l70C, Manitou MT1637SLT
BM VHK 116
Scania T92
Manitou MT1637SLT
Volvo L70C

jörgen.ottosson

#5 » 05:58:42, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

felsök och fixa tryckluftsproblemet, så börjar troligen det övriga att fungera som det ska..... (knapparna på instrumentpanelen borde vara både inkoppling av framhjulsdriften samt några olika diffspärrar, knappen på växelspaken och kopplingsservot är alla beroende av tryckluft....)

Det jag inte förstår i din beskrivning är att du kan köra bilen .....när dessa system är utan luft brukar även P-bromsen ligga blokerad/ansatt och bilen ska då inte gå att köra. ( har "någon" släppt på bromsjustering eller nödlossat bromsarna mekaniskt, med skruven i bromsklockorna? för att kunna flytta/lasta/lossa bilen? kolla upp det innan du kör :laes_detta: annars kan du vara utan bromsar när resten börjat fungera. )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Scania bonden

#6 » 07:32:54, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp kolla det rent mekaniska, t.ex att sprintbulten inte rostat fast i bromshävarmen, och att alla hävarmar rör sej när man bromsar, och sätter an/släpper parkeringsbromsen. Inget ovanligt alls med bromsbekymmer på kronans bilar på den tiden jag va mek, å har du ingen luft i en tank så är det mycket troligt som nån skrev en kretsskyddsventil som bråkar.
Förlåt en näsvis fråga, men du har koll på vad du gör nåd du meckar bromsar va? Är inte så kul med en lastbil utan.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6180, 6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Torpöbo

#7 » 19:35:06, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade lite med min svärfar om dina problem i dag. Han har jobbat med Scania i hela sitt liv nästan. Tryckluftsystemet är uppbyggt i 4 kretsar, där krets ett fyller krets 2 osv. Mellan dessa sitter den en ventil som kallas skyddsventil. När en lastbil står kan denna ventilen kärva ihop och inte släppa vidare luft. På denna ventil finns det tydligen en skruv som man kunde vrida ett kvartsvarv fram och tillbaka på om ventilen kärvat fast, varvvid ventilen skulle hoppa igång. Kopplingsservon ligger på sista kretsen så om inte luften kommer vidare till denna så kommer inte servon fungera.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Tranås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case Poclain 888 Bandgrävare
Case IH 5150
McCormick MTX 150
Valmet 6300 med patu kran o EHC

brolle87 (trådstartaren)

#8 » 21:02:58, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det visade sig vara ett lock som är låst med en låsring som var borta i nån ventil och luften blåste ut där, så vi köpte en sådan komplett ventil så nu fungerar det.
Nån såndär luftspärr man måste trycka in finns ej på militärlastbilar verkar det som.

Det som inte funkar nu är knapparna till alla diffar utom fram och inkopplingen av axlarna. antar att man måste kolla några elmagneter i ramen som styr detta?
som det är nu, så driver den bara på bakersta axeln. och endast framdiffen spärras.
brolle87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:40, 16-02-2015
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#9 » 23:26:54, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

spärrventil finns även på militära lastbilar.....ingen skillnad
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

brolle87 (trådstartaren)

#10 » 18:47:27, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag menar den man måste trycka in för hand, annars går det inte släppa bromsarna. den finns ej på denna
brolle87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:40, 16-02-2015
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#11 » 19:26:11, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, sitter den inte strax under handgas/stopp reglaget?
(kan inte se någon "militär anledning" att strunta i spärrventilen, totalt livsfarligt om man startar bilen med p-bromsen i släppt läge, och bilen rullar i väg när lufttrycket blir högt nog....utan förare i hytten. :???: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

brolle87 (trådstartaren)

#12 » 20:23:06, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen kommer från danmark, så de kanske e andra regler där? Hursomhelst så finns det ingen
brolle87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:40, 16-02-2015
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 20:47:55, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett en uppgift att någon gång på 60- eller 70-talet, hade Volvo eller Scania 38 olika utföranden på tryckluftbromssystemet i samma lastbilsmodell pga olika myndighetskrav i olika exportländer.
Om nu bilen kommer från Danmark kan det säkert finnas andra skillnader också jämfört med det bromssystem man är van att se på svensksålda Scania av samma generation. Det vore kanske bra att få fram en dansk verkstadshandbok och/eller reservdelskatalog för att bekanta sig med eventuella märkliga lösningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jimmy Nilsson

#14 » 02:39:04, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har plockat in ett flertal Scanias från just danmark och det stämmer. Danskarna har aldrig haft krav på spärrventil så där sitter aldrig ngn. Man behöver inte sätta dit ngn heller när man svenskreggar de. Jag har alltid monterat en däremot då jag helt enkelt är van vid att ha den. Kostar ngn tia på skroten och tar 2 min att montera dit.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

jörgen.ottosson

#15 » 09:04:48, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jasså, bilen är från Danmark.....ja, då kan det skilja lite mot en svensksåld ..
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates