Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Frusna bromsar Scania 80

71 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

jörgen.ottosson

#16 » 18:35:29, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är röret ut från kompressorn, så det är snabbaste vägen in i systemet för spriten. (se till så du fyller spriten "från kompressorn"...det är inte kompressorn som ska "fyllas" med sprit utan systemet. ( det kan vara lufttryck kvar i kretsen även om mätarna i hytten visar "0" ....efter som den ledningen går till "våttanken" (troligen längst fram på höger sida på ramen) och det inte finns någon tryck mätning på den tanken, men det sitter kretsskyddsventiler till de övriga tankarna ("backventiler" ) .....så töm tankarna innan du lossar röret, och var försiktig och beredd på att det är tryck kvar. ( hörselskydd mm)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



jessejcb (trådstartaren)

#17 » 21:23:26, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då borde det väl gå att fylla högst upp på spiralen i kopplingen där. Ut mot luftsystemet. Ska tömma tankarna först :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

Scania bonden

#18 » 23:44:35, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, slå i en skvätt T- dojja där så ska du se att det funkar om en stund.
Förutsatt att det är is som är problemet.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

jessejcb (trådstartaren)

#19 » 14:54:26, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då ska vi se. Skvätte i sprit och lät maskin gå på tomgång en halvtimme typ. Tyvärr ingen skillnad :klia: funderar på om det kan vara nåt annat knas men att båda skulle fastna samtidigt känns ju lite skumt, gick lätt i höstas när jag körde hem den. Men det är klart, märkligare saker har ju hänt.
Skulle det gå att lossa slangarna direkt på bromsklockan för att utesluta det ena. Släpper dom borde ju problemet ligga i luftsystemet. Tänkte annars ta ur sprinten på klockans tryckarm men känns som det kan bli bekymmer att få tillbaka den i trummans hävarm.
Skulle kunna täcka in framändan med press och ställa en byggfläkt där men ska bli runt -10 grader så kanske är lönlöst.
Tack för alla idéer iallafall / Jens
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

OLA56

#20 » 15:16:41, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den gick fint i höstas, så är det nog en ispropp någonstans.
Kan du dränera lufttankarna??
Har lufttankarna inte dränerats som de ska, så följer vatten med ut i bromsledningarna. När man bromsar, trycker man ut luft (med vatten) till bromscylindrarna. När man släpper man ut luften (blir en del vatten blir kvar). Sedan har man problem på vintern.
Sköter man inte bromssystemet på sommaren - får man problem på vintern.
När jag var ung, så hade jag stora problem de första åren . sedan lärde jag mig: Dränera året runt, börja med sprit efter semestern.
Du har skaffat bilen nyss, då vet man inte riktigt hur tidigare ägare skött om bilen (dränerat tankar, sprit mm).

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

jessejcb (trådstartaren)

#21 » 15:48:42, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som du har rätt Ola, har dränerat tankar, täckte in halva lastbilen med pressar och ställde under en byggfläkt nyss. Kan ju inte bli sämre :grin: och hur den har skötts tidigare vill jag knappt tänka på med tanke på att frostskyddsbehållaren var trasig och lagad med eltejp. I botten!! Var givetvis tom :!: hoppas på lite medvind med sprit o fläkt. Är ju fredag imorgon :idee:

2 personer gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#22 » 17:24:19, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Värt ett försök!

3 personer gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

torbjorn_forsman

#23 » 18:46:08, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se bara upp så att inte presenningen sugs fast mot byggfläktens luftintag så det börjar gå varmt där. När jag har gjort liknande byggen så ställer jag gärna byggfläkten/kupévärmaren på en gammal pinnstol, så att ryggstödet hjälper till att hålla presenningen borta. Ofta blir det bättre värme om man kan lägga på något tjockare än bara en presenning - typ gamla filtar, trasmattor, wellpapp mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jessejcb (trådstartaren)

#24 » 21:41:24, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläkten står luftigt så hoppas det går fritt. Jo jag var inne på mattor men hade inget att avvara. Tordes inte ta dom i stugan :vissla: Har nån rulle isolering jag skulle kunna lägga över kanske. Får stå och gotta sig över natten så får vi se vad som händer.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#25 » 12:06:53, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag en liten fundering. Mitt värmetält verkar inte fungera inte ens med isolering över, gjorde då ett test att slå ur sprinten på hävarmen från trumman där den sitter i bromsklockan, mest för att se om det är en ispropp eller mekaniskt. Men hävarmen från trumman åkte tillbaka så bekymmer måste vara i luftsystemet.
Skulle jag kunna släppa på klockorna kompletta för att bara flytta bilen 20m? Står lite illa till för tillfället. Om nån förstår hur jag tänker :laes_detta:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

magirus

#26 » 12:24:28, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag skulle flytta Hemeken med fjäderbromsklockor slog jag ur sprinten mellan tryckstången o själva bromsarmen samt lättade på infästningsbultarna till själva klockan, allt för att slippa mickla med inställningen/fjäderspänningen. Den därna fjädern är int att leka med :svettas:
Det gick ypperligt och visserligen litt mye annan skruving, men de är iaf en enklare skruving.
magirus
 

jörgen.ottosson

#27 » 13:43:08, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du släppa på fjäderbromsen (mekaniskt) gör du det genom att skruva ut skruven som sitter inne i hålet bak på klockan (eventuellt sitter det ett plastlock över, mitt i centrum)

Att skruva loss hela bromsklockan eller att lossa tryckstången medför risk för att du blir skadad av fjäderkraften när det släpper.....lossar du skruven bak, så frilägger du bara fjäderkraften från tryckstången....men fjäderkraften är fortfarande "instängd" i klockan)

(röd ring, skruven som släpper fjäderbromsen)
Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jessejcb (trådstartaren)

#28 » 15:59:26, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hällde i en skvätt sprit till och hade maskin gick en halvtimme till satt o bromsade lite då och då men när jag slog av maskinen så pyser det ur hålet på baksidan av bromsklockan, där man då ska kunna släppa bromsen manuellt. Finns det nån förklaring till det månne :huh:
Kan det aldrig bli vår :grin:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jörgen.ottosson

#29 » 16:57:24, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pyser det när du har P-bromsen i frilagt läge? ......då är det invändigt läckage i klockornas fjäderbroms del (eller i alla fall den klocka där det pyser) en sådan klocka byter man ut. ( det sitter tätningar där inne nästan som en hydraulcylinder)

:klia: ....en kontroll fråga, är du säker på att det är P-bromsen som inte släpper, och att det bara är fram? det är bara färdbromsen som har egen krets till framaxeln...om bromsventilen för färdbromsen frusit/fastnat så att plungen för broms på framaxeln är aktiverad, då kan det vara färdbromsen som börjar bromsa fast bilen när luft trycket stiger då har det inte så stor betydelse om P-bromsen släpper eller ej, bilen står med full broms på en axel.

Jag frågar därför att du säger att det pyser, och det kan även läcka från färdbromsen ut där bak.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jessejcb (trådstartaren)

#30 » 20:15:23, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning om det är p-broms delen eller vanliga som fastnat, pysandet det har slutat och när man bromsar med färdbromsen så rör sig armarna på klockorna fram ca 5mm när man släpper bromsen ser det ut som dom åker tillbaka en liten bit för att direkt efter åka ut och bromsa igen :klia: men funkar klockorna samma fram o bak? Lufttryck för att få fjäderdelen att släppa och färdbromsen i främre delen av klockan? Tack för att du orkar engagera dig :thumme:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se