Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania 142 8x2 styrväxel problem

29 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

FL6_91 (trådstartaren)

#16 » 17:13:14, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Du, det där såg obra ut.. Och dyrt..
Tror i alla fall att det är ett balansproblem/justering som har med hjälpcylindern att göra.
Styrsevon kommer inte åt ändlägena för att avlasta..så tror jag! Varför?..eller...

Gör ett test ( enkelt att skriva :- ) koppla bort pittmanarmen från styrstaget, starta motorn, vrid ratten till ändlägena, fulla utslag, då ska styrservon avlasta som du vet hur det normalt låter vid ändlägena, gör den det?
Går det att göra som jag tänker? Du förstår..

Ja provade lite så när ja montera nya snäckan men hade hytten uppe då så ja hade den på låg tomgång o de va då ja hörde att motorvarvet sjönk litr när ja hade fullt utslag , hade ja gasat då så är ja rädd att de hade slutat på samma vis :(
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige



kimmen

#17 » 17:36:28, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch, men kolla om det sitter en säkerhetsventil på pumpen om du kommer åt att se, bilar har det, men där slirar remmen först, du har väl kuggingrepp
Då kanske du slipper att allt exploderar om den fungerar
Men tyvärr är det inte där felet är som du råkat ut för
Utan varför är det övertryck i systemet
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

FL6_91 (trådstartaren)

#18 » 18:15:47, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte nödvändigtvis att trycket är
För högt , de är nog att de ger sej aldrig pumpa :/ men varför kan ja inte förstå :/
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

kimmen

#19 » 22:30:59, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du se om pitmanarmen når sina ändlägen på styrsnäckan vid fulla utslag när allt är på plats, den ska ju avlasta vid fullt utslag
Fattas det en bit blir det problem
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#20 » 22:42:13, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL6_91 skrev:Tror inte nödvändigtvis att trycket är
För högt , de är nog att de ger sej aldrig pumpa :/ men varför kan ja inte förstå :/


Trycket i ett sådant där system blir ju proportionellt mot den kraft som håller emot servokolvarna. Om det blir tvärstopp för kolvarna i styrapparaterna, så måste trycket stiga tills antingen något går sönder, eller pumpen inte kan ge mer pga inre läckage, slirande rem etc, eller tills tryckbegränsningsventilen öppnar.
Du måste läsa på om systemet och lära dig hur det är tänkt att fungera och vad som ska begränsa trycket. Det jag skrev som gällde Tgb 30/40 avser ju visserligen Scania, men en äldre konstruktion med enkel framaxel. Det är inte 100 % säkert att det är likadant gjort på 142:an.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

FL6_91 (trådstartaren)

#21 » 18:01:54, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag får forska på de där :D
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

FL6_91 (trådstartaren)

#22 » 21:49:11, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog ner snäcka nr 2 idag som sprack sist ja prova o då kollade jag pitmanarmens slaglängd o de är ganska långt ifrån att den bottnar åt både höger och vänster , men den ska väl inte bottna helt exakt när styr stopparna ute vid hjulena tar i ? Däremot funderar jag lite på om man kan sätta en ”chock-ventil” vid mätuttaget bredvid justerskruven som man ställer glappet nästa gång för å va safe att de inte händer igen innan man finner vad som orsakar detta . Tänkte en chock ventil där o så ett T-kors till botten i burken lr nåt kanske .
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

kimmen

#23 » 22:35:52, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ute på hal is, men nog ska pitmanarmen bottna vid ändläget, eller den måste komma till sitt ändläge så att snäckan kan avlasta, annars så jobbar snäckan tills den spricker eller inte orkar mer. Det är inte pumpen som avlastar vid fulla rattutslag
Ett prov kanske går att utföra om du vågar. Om pitmanarmen är frånkopplad, då ska du kunna vrida ratten fullt och snäckan avlastar åt båda hållen
Tänker jag fel? Jag skulle provat detta
Har du kollat att utslagsbegränsningarna ute vid hjulen är rätt justerade, snäckan kanske vill vrida hjulen lite till men det går inte, då spricker den i stället
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

kimmen

#24 » 22:49:15, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp, nu läste jag ditt inlägg igen, du skrev, "men den ska väl inte bottna helt exakt när styr stopparna ute vid hjulena tar i ?"
JO, för fasiken, snäckan ska avlasta, bottna före styr stopparna..Där har du nog felet...
Utslagsbegränsningarna är bara till för att hjulen inte ska ta i och förstöra något, inget med styrningen att göra..Har inget med avlastningen att göra
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

FL6_91 (trådstartaren)

#25 » 13:26:32, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle de kunna vara så enkelt att styrstagen är enormt dåligt justerade bara tro då isåfall :myzsko: för dom flesta stag ser i stort sett nya ut, alla utom tvärgående iallafall.
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

kimmen

#26 » 14:41:10, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL6_91 skrev:skulle de kunna vara så enkelt att styrstagen är enormt dåligt justerade bara tro då isåfall :myzsko: för dom flesta stag ser i stort sett nya ut, alla utom tvärgående iallafall.


Ja, svaret på den frågan får du om du har pitmanarmen frånkopplad från styrningen, och du vrider fulla utslag på ratten, då ska snäckan avlasta vid fulla utslag
Tar det stop i mellan fulla utslag på snäckan, ska den nog explodera i bitar, tror inte det finns några säkerhetsventiler för detta i din styrning.
( tror att man inte litar på en kula och en fjäder i hundra knyck med fullt lass :svettas: )
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

FL6_91 (trådstartaren)

#27 » 12:18:05, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått tag på en snäcka nu iAf ( inte lätt xD ) så får prova mej fram lite sen med stagena o justera o be till gud :)
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

FL6_91 (trådstartaren)

#28 » 21:16:25, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst ! . De va servopumpen som var boven . Den hade ingen inbyggd reducering . Står det 000bar på pumpens betecknings bricka så finns de ingen inbyggd reducering , då krävs en extern ventil på ex tryckledningen . Men står det 130 Bar på den så är de inbyggd ventil som de ska vara på 142 . Så ja bytte pump igen när ja sätte i den 3e snäckan o nu funkar de kanonbra :) ) man lär sej nåt rätt va de är :D

9 personer gillar det här inlägget.
FL6_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:51, 15-04-2014
Sverige

rospigg

#29 » 22:34:40, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är märkligt ändå att det finns såpass lite information om Scania, när Volvo även det är Svenskt, och där finns det information om det allra mesta.
Skönt att "felet" är funnet och inte minst - att du delar med dig av den dyrköpta visdomen! :thummar: :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Dillon Welding

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner