Det lekker kontinuerlig luft fra ventilens underside (se rød pil på bilde, scroll ned).
Den begynner å lekke etter bremsen er løst ut etter oppstart.
Er det noen som har vært borti dette før / forslag til utbedring?
I følge delekatalogen ligger det en O-ring pos 22 på vedlagte skisse bak et deksel som er låst med en segerring.
Tenker jeg kan starte med å sjekke den.
Hei, har ikke skiftet eller åpnet noen rør.
Byttet O-ring og den sluttet å lekke der. Men da kom det lekk fra håndbremsventilen i stedet. (eller den ble hørbar etter den andre lekkasjen stoppet).
MVH
Kjetil
Men jag hade liknande fel på min Scania lb 81 från 1976 Jag köpte den defekt
och med bekränsade kunskaper om tryckluftsbromsar så gick ja systematiskt tillväga
därmed så börja jag med att montera isär spärrventilen rensa från rost ,sedan alla rör och ventiler givare mellan trycluftstankar
även färdbromsventil fick en översyn
Men felet kvarstog,, släpper parkeringen och då sjunker trycket snabbt en kort stund släpper parkeringsbromsen
Luften gick ut vid färdbromventilen ,placerad till vänster om växelllåda,
Det behövdes göras ren, fanns en hel del rostavlagringar
Men felet var Dubbel backventil placerad höger sida över bakaxeln ,den kärvade så luften rusa ut,, från parkeringskretsen till färdbromskretsen
Busenkelt litet fel .. tänker det är gynsamt att altid använda frostskyddsmedel , den är lite fet och smörjer bronssystemet inifrån!
När man har att göra med tryckluftbromsade lastbilar från 60-70-80-talet, så är det värt att tänka på att bromsföreskrifterna såg mycket olika ut i olika länder på den tiden. System och detaljutrustning kan vara helt olika t o m på samma bilmodell och årsmodell mellan olika nordiska länder! Så det är inte säkert att t ex alla norska erfarenheter går att tillämpa på en svensksåld bil eller vice versa.