Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Fjäderbromscylinder

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

danbjo (trådstartaren)

#1 » 11:27:22, 30-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag ska byta fjäderbromscylinder på min Scania med trumbroms, det är både P- och färdbroms i samma klocka.
Något jag ska tänka på med typ justeringar osv?
danbjo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:56, 19-08-2020
Ort/område: Sollentuna
Sverige



osla

#2 » 14:26:16, 30-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se så det är samma storlek, kan vara 24/24 eller 24/30 till exempel, finns fler olika storlekar
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort/område: Piteå
Maskin: cat 910
mf590

danbjo (trådstartaren)

#3 » 11:09:14, 01-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej1!

Toppen! Tack. :)
danbjo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:56, 19-08-2020
Ort/område: Sollentuna
Sverige

akkamaan

#4 » 15:33:22, 01-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att cylindern är helt trycklöst när du skruvar bort den. Dessutom så ska du komprimera fjädern med skruven baktill på cylindern så att den inte ligger och spänner. Stor olycks- och skaderisk annars. Fjäder trycker 1 ton
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort/område: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

osla

#5 » 18:01:29, 01-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och för att det ska gå lättare att dra ihop fjädern så ska du ha fullt lufttryck i bilen och p-bromsen släppt, man får klossa bilen så den inte kan rulla. Men gör man så så är det större chans att man inte drar sönder gäng eller innandömet i cylindern så fjädern släpper från bulten, har själv varit med om att det gått sönder i en ny klocka då jag skulle dra ihop fjädern då jag var tvungen att lossa klammret som håller ihop klockan för att kunna vrida om klockan för att få luft anslutningarna på rätt ställe

3 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort/område: Piteå
Maskin: cat 910
mf590

osla

#6 » 23:05:03, 01-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så kan du lossa klockan så du ser att du får lös båda muttrarna samt där du vill dela det på hävarmen men inte lossa helt, fyll luft i bilen och släpp p-bromsen, skruva lös det sista och knacka lös klockan, sen lägger du i bromsen igen och låter fjädern gå isär igen, då har du inte en lös klocka med en fjäder som är ihopdragen. För klockorna kan vara så rostiga att bulten man drar ihop med börjar gå igenom höljet på klockan då man har tvingat ihop den.
Sen Är det bara lossa slangarna och lyfta fram den ur bilen
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort/område: Piteå
Maskin: cat 910
mf590

akkamaan

#7 » 02:46:08, 02-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Fjäderbroms cylindern borde se ut så här.
Vad du än gör,
SKRUVA INTE ISÄR KLÄMMAN SOM HÅLLER IHOP CYLINDERN. DET ÄR LIVSFARLIGT OM MAN INTE VET EXAKT HUR MAN SKA GÅ TILLVÄGA

Bra förslag av osla att klossa fordonet och frilägga P-bromsen med tryck, då kan du med lätthet skruv ihop skruven som ska hålla fjödern komprimerad.
OBS
Fjädern måste hållas komprimerad av skruven OM du ska ta isär klämman...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort/område: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

danbjo (trådstartaren)

#8 » 12:08:44, 11-12-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tack för alla bra inputs, uppskattat.
Fjädercylindarna är nu bytta, och bilen är godkänd på besiktningen :)

4 personer gillar det här inlägget.
danbjo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:56, 19-08-2020
Ort/område: Sollentuna
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL

Lantmannen