Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Ingen värme i hytten Scania 144

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

Jonas A (trådstartaren)

#1 » 08:27:50, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om vi inte har någon vinter i västsverige vore det skönt med lite värme i hytten.
Har bra temp på motorn och värmepaketet verkar bli varmt men jag får inte någon luft i hytten. Med fläkten på högsta läge kan man få så pass luft mot vindrutan så att man håller bort den värsta imman men inte mer.
Det är svårt att komma åt värmapaketet men tar man bort kåporna runt fläkten kan man se en liten del av det. Och vad jag kan se är det hyfsat rent och borde inte vara tätt, aluminiumen är dock väldigt skör och går sönder om man petar på den eller blåser med tryckluft.
Har försökt se hur spjällen skall fungera på insidan men blir inte riktigt klok på hur. Funderar på om något spjäll kan ha hängt sig och därför hindrar luftflödet.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har en sprängskiss på hur spjällen och reglagen är uppbyggt?
Alla tipps mottages tacksamt.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91



dimorep

#2 » 11:28:06, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir båda slangarna upp till värmepaketet varma, om inte så finns det ingen cirkulation i systemet (tex värmeventil som inte öppnar och/eller igensatt element)?

Inget som stör lufttillförselen till värmepaketet, tex igensatt kupefilter eller läckage innan elementet?

-Vänta nu, är det inte på 4-serien (ivf på de med mekaniskt styrda värmreglage) som det finns ett spjäll som leder in friskluft förbi värmeelementet som brukar kunna fastna / tjuvlufta?!? Vill minnas att jag varit ute för det på en P94:a som led av hyttvärmebrist.. :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jonas A (trådstartaren)

#3 » 12:03:14, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda slangarna blir varma, problemet är luften. Är ett mekaniskt styrt reglage med två vajrar som går runt ett hjul som i sin tur drar i olika stag för att öppna och stänga spjällen.
Sitter mycket riktigt ett elstyrt spjäll intill kupefiltret som måste ha med friskluft att göra på något vis men blir inte klok på funktionen.
Det finns ingen knapp eller reglage i hytten för att stänga friskluft vad jag förstår, möjligen att det spjället skulle aktiveras om man ställer vredet för att reglera luftflödet i läge 0. Men där finns inga elkablar vid vredet utan endast vajrarna.
Eller kan det möjligen vara fläktreglaget som ska reglera detta spjäll på ngt vis.

Det är ju en bulkbil som ofta går i en dammig miljö men tycker det borde synas i framkant på värmepaketet om det är tätt eller kan skiten sitta längre in kanske.
Verkar tyvärr som om man får riva isär hela instrumentbrädan för att komma åt värmepaketet innifrån.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Fredrik_

#4 » 14:56:56, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

AC-paketet sitter normalt före värmen!! (Ingen aning hur just Scania gör, men normal luftbehandling..)
Kyla/torka luften för att sedan värma till lagom temp.
Så kan vara där det är tätt.
Blir det bara cirkulationsluft brukar det blåsa bra, men imma igen då 'ventilationen' saknas.

Som sagt, inte märkesspecifikt beskrivet....
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HARA CAWAY

#5 » 17:01:08, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du öppnat in till fläkten och tagit ut kuppéfiltret så har du ett öppet hål in mot kupén när allt är som det ska.
Vid sidan är det en lucka som stänger när du kör recirkulation av luften i hytten.
Detta fel är det nog inte då du bör sett det hela redan.
Vad som annars brukar hända på Scania är att spjällen som man ändrar luften mellan vindruta och golv hänger sig i ett mellanläge mitt i mellan och då brukar det inte komma någon luft alls trots att fläkten går.
Då får du gå in under panelen som ovanför/framför handbromsen och kolla om spjällen hängt sig eller om wiren gått av eller hoppat ur.
Du vet att fläkten går sa du? Om värmaren ballar ur så kan de mest konstiga fel uppstå som att fläkten inte går men det räcker med att rycka ur styrdosan som sitter på vänster vägg vid sängen.

Jag skuvade i en ganska ny 164 för ett antal år sedan som hade samma problem.
Efter mycket hyvudbry så kom vi på att någon tomte i södertälje lyckats montera fläktmotorn spegelvänd så att
fläkten sög i stället för att blåsa,men det tog tid innan vi fattade det :ohnej:
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Jonas A (trådstartaren)

#6 » 17:50:32, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska luckan vara stängd vid återcirkulation menar du. Trodde det var tvärt om. Har tagit väck panelerna i hytten för att komma åt spjällen men vad jag kan se så funkar dom ok. Vajrarna är hela och stagen rör sig fram och tillbaka. Men något lurt är det för när jag var ute ned sista lasset nyss så kände jag helt plötsligt hur det började bli varmt om fötterna, sträckte ner handen och med fläkten på fullt kunde man faktiskt känna att det kom lite varmluft ur utblåset. Vred lite fram och tillbaka och då blev det sämre igen men inte så dåligt som tidigare. Får plocka ner panelerna och kolla stagen en gång till.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Antero

#7 » 16:52:11, 10-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med värmen?

På 4-sierien har ju enligt min mening inte värme systemet varit särskilt lyckat dvs.problem med imma.
Ett tips om man kör i dammig miljö är att ta ur orginala kupe pappersfiltret och skär ut pappersfiltret ur gummi ramen, köp luftfilter åt 3-sierien i stället, klipp det i två delar och montera in i gummi ramen så får man ett filter som luften kan passera även då det regnar till skillnad från pappersfiltret som alltid är igensatt.
Ja det filtrerar givetvis sämre men fläkten behöver luft för att hålla fönstren rena från imma fast det regnar och chauffören springer in och ut. Det har också en kylande effekt på själva fläkt motorn och hastighets motstånden som ofta brinner till följd av igensatt luftfilter
Spjäll systemet ger jag inte mycket för häller då det krånglar första gången brukar jag kroka ur stagen under instrument brädan och låsa dem med en skruv och ett buntband i sådant läge att det blåser i dörrarna och på vindrutan för att minimera problemet med imma
Antero
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:47, 10-01-2014
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo Mercedes Åkerman

Jonas A (trådstartaren)

#8 » 17:00:18, 10-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, har fått skaplig värme. Det är något knas med spjällen inne i hytten men har nu fått dom i ett läge där det blåser mest på vindrutan och lite på fötterna. Det får duga så länge. Problem med att få bort imman har jag dock kvar, kanske skulle testa med ditt tipps om filtren.
Staget till återcirkulationsspjället är trasigt, i vilket läge skall luckan stå i normala fall? Provat med både öppen och stängd men märker ingen skillnad.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Antero

#9 » 18:59:32, 10-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Det får duga så länge" Jo det är just det som är problemet så fort någon annan chaufför sätter sig i bilen så av någon konstig anledning skall det alltid skruvas och ställas om :huh:
Det där med om luften cirkulerar i hytten eller kommer utifrån kan du ju prova dig till genom att sätta in handen och känna där filtret skall sitta om det drar in ny luft eller inte
Orsaken till att jag demonterat vissa stag från den runda skivan under instrumentpanelen är för att låsa de spjäll som går till dörrarna och vindrutan så att de alltid är i öppet läge. Luft ombyte är ju det viktigaste för att motverka imma har man AC så kan man ju torka inkommande luft lite genom att ha på AC om det börjar kännas kalt så på med värmen bara
De perioder då det regnar kan man ju rycka ur filtret helt och hållet (för att öka luftflödet) men på med täckluckan tillbaka så du inte får in vatten
Antero
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:47, 10-01-2014
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo Mercedes Åkerman


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se