Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Diesel-Doris

64 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna diskussioner om Scania

d557017

#16 » 23:50:01, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:Steg 2 me ramen e o blästra den, polaren har komplett utrustning,sen ska ja pensla in sågkedje olja mellan inner o ytteram så de ligger o myser,sen ska de lackas rött..o givetvisska inner ramen bankas tebax...fortsättning följer me ramen..nu ska ja kolla över motorn,tyvärr berkar den trycka in vatten i oljan,ev sjunkna foder...återstår o se..hon ska va snäll Doris mt husse..annrs får hon inte dejta Nisse(Henriks lastbil..)hehe


Angående vatten i oljan så kan du ju ha sån tur att det är samma fel som på min 142:a, nämligen att:
http://www.youtube.com/watch?v=_B1WMNeMgjg
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2



Henric Johansson

#17 » 07:03:04, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul Olle, nu är du igång. :thumme:

Imponerad av hur fin du fick ramen med en nålhammare. Har klurat mycket på hur jag ska få nisses ram i bra skick. Mitt utgångsskick är inte mycket värre än ditt om mitt minne inte sviker. Vore superskönt om jag slapp dela på inner/ytterram för att laga. Hur som blir det nästa eller nästnästa vinters problem, tänkte lyfta av flaket och renovera ramen då. Borde gå hyfsat enkelt då Nisse är utrustad med trevägstipp, bara lossa kulkopplingarna i flakbotten, lossa sprintarna o sen lyfta med en truck,travers eller grävmaskin.

Fler bilder på ramen önskas :shake_hands:

Ha de/HJ
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

AN

#18 » 10:08:02, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Använde du bara nålhammaren, för att få ramen ren?
Va det lättarbetat?
Jag har börjat lite på min 85a också, men jag använde en truckluftshammare. Det blev ju ganska kraftiga vibrationer, så rosten hoppade lös.
Men jag tror jag ska skaffa en nålhammare och prova. Nyper du i hop ramen med en kraftig tving, eller slår du ihop den? Va det tätt mellan flänsarna i ytterram och innerram, när de va nya?

Blir nog fin när den är färdig. Å gött ljud :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

olle67 (trådstartaren)

#19 » 19:33:23, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik,ja ska fota mer på ramen,tog fridag ikväll,blev lång dag på jobbet....Rost i ramen börja jag med nålhammaren,men övergick till mejsel hammaren o körde ut de värsta rosten,sen tog ja o körde me nålhammaren när de börja bli tajt innerst i ramen,tog o la undan flera nålar så ja bara körde med 4-5 nålar då kom ja åt ända in..blev mkt bra,märks att bilen gått saltfritt,mkt innerram kvar,, :grin: nästa steg blir o blästra mkt noga o sen dinitrola mellan inner o ytterram,sen ska de på en massa färg..Kommer köra på med chassit o ta hytt bland de sista då ja ev hittar bättre hytt..men den kommer va körbar så gott som hela tiden... :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
olle67
 

olle67 (trådstartaren)

#20 » 19:35:29, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska med kolla upp vattnet i oljan,kollat länken me 142....tackar..
olle67
 

olle67 (trådstartaren)

#21 » 12:12:51, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte hänt nåt me Doris,mer än att en gammal Scania mek tittat på motorn o som tur är så e de vatten pumpen som läcker ,inga läckage från foder, :thummar: tog lite mer kort till Henric på ramen,scania meken sa e va den bästa ramen han sett så länge han kan minnas,alla bromsrör mm e rostfria,dom brukar va avrostade,mkt trevlig,,,kolla in bromssköldarna,brukar va fragment kvar,dessa e felfria...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
lite färg på Doris så blir hon fin igen..litet reservdels lager hemma med, :mrgreen: (inte mina bilar,men kan ta delar vid behov,, :vissla: )
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mina bilar ja hade i åkeriet fick ja byta trycktankar på,denna har knappt ytrost,gör stor skillnad o köra på saltfria vägar....Hytten behöver lite kärlek, :mrgreen: men de mesta funkar.......OBS...EV e hon till SALU,,,Enbart för ja hittat en färdig 141 med krok...Dyr,men ja har dåligt med tid o köper gärna färdigt,,,ge ett bra bud,så får vi se....annars skruvar ja vidare i mån av tid. :grin: (hon står inte i vägen o e betald

1 person gillar det här inlägget.
olle67
 

Henric Johansson

#22 » 15:11:40, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser fint ut. Din ram är nog i bättre skick än min. Ser lite konstigt ut på bilden bakifrån, slutar dubbelramen framför dragbalken ? Min dragbalk sitter i dubbelramen , och där är det rostsprängt.....

På tal om trycktank så är en av nisses tankar lite anlöpt på ovansidan, vill nog inte veta hur det ser ut på insidan. Känns som fel ställe att svetsa på, får fundera på att byta.

Olle. Inte sälja. Vill se renovering!!!!!

HJ
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

olle67 (trådstartaren)

#23 » 18:18:46, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste inte sälja,men köpr ja den färdiga krokbilen,då kommer doris ju stå bara o de synd......har lagt ett bud på krok bilen....Scania 141 1978 18000mil o mkt fin,gått i övre norrland som kommun bil....mkt pengar,men mkt bil skatetfritt o billig försäkring,så de tjänar man på.
olle67
 

Henric Johansson

#24 » 19:23:22, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

18000 mil, då är inte motorn inkörd. Och dessutom gått utan saltbelagda vägar. Låter som en bra bil.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

olle67 (trådstartaren)

#25 » 19:30:04, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de en mkt trevlig bil,mn tyvärr tror han den e värd 150000,d tycker inte jag,Doris e räddad, :grin: får ta mig i kragen o riva ur vatten pumpen,har svestat jeep kaross hela dan...ett budge bygge för skogen..

1 person gillar det här inlägget.
olle67
 

Henric Johansson

#26 » 19:35:38, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risk för att 150000kr inte räcker, har den sovhytt så kan den bli ändå dyrare.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

olle67 (trådstartaren)

#27 » 19:41:14, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de sant,tyvärr va de daghytt på den,men han går ej under 150000,å ja har 140 mil o åka för o titta för kamera vet han inte va de är,o än mindre dator,haha......skumt me innerramen på min som slutar så kort bakåt,men de ska va så ser de ut som....inte kapad eller nåt...ska ner till Portugal snarast o kolla på en skrot va som finns,hittar ja inget då börjar ja riva i hytten...
olle67
 

dimorep

#28 » 20:41:32, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl ingenting att tveka på för en färdig bil (är väl en riktig Scania vi pratar om.. :mrgreen: ), OM den nu bara är i skick som sagts. Kommer ändå att kosta dig några kronor innan din nuvarande Doris är en driftsklar växlarbil också + all tid det kommer att gå åt innan du har den där.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

olle67 (trådstartaren)

#29 » 20:50:00, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo,de sant Dimo...bara kroken gav han 65000 för,sen tllkom montering...får väl ringa han igen,hehe synd bara om doris blir stående,bätte o sälja av till nån som har tid ,OM ja köper den i norr,annars blir doris kvar...
olle67
 

63an

#30 » 21:11:41, 06-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en tripp till Texas då får du tid att tänka på saken :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se