Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania P82-1982 hydraulpump/traktorvagn

44 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna diskussioner om Scania

mimeck (trådstartaren)

#1 » 18:27:14, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att bygga om Scanian till traktorvagn.

Jag tänkte flytta pumpen och tanken så dom hamnar ovanpå ramen/framför kranen.

Pumpen ska drivas med kraftuttaget på traktorn.

--Vilket varvtal ska pumpen ha för att fungera optimalt?
--Vilket håll ska den rotera?

Drömmen vore ju om den gick att driva direkt från kraftuttaget men det är kanske mycket begärt.

Så jag antar att en växellåda eller nånn anordning med remmar behövs.
Det kanske finns färdiga växellådor att köpa. Antingen specialtillverkade för ändamålet eller kanske tex. en liten bilväxellåda som av en slump har visat sej fungera.

Det här är ett långtidsprojekt men nånn gång i framtiden skulle det vara kul att få tag på "radiostyrnings dosan" (fjärrkontrollen) till kranen. Inte viktigt just nu men om nånn har nått tipps så fram med det. Glömde bort att kolla vad ventilpaket mm. heter men om det blir aktuellt får jag kolla det. Kranen är en tico 877 i ganska uruselt skick.




Bild
Bild
Bild
Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Turbodiesel

#2 » 22:58:12, 10-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den modellen av pump bryr sig inte om rotationsriktningen, de brukar gå med ungefär samma varvtal som lastbilsmotorn så det fungerar rätt hyfsat med 1000rpm kraftuttag, även om du inte får ut maximala flödet.

Hittar du beteckningen på (sunfab) pumpen finns någon lista över flöde i downloads har jag för mig, bör vara instansat i bakre gaveln.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mimeck (trådstartaren)

#3 » 17:10:55, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lät ju lovande.

Menar du att sug och trycksidan förblir på samma ställe oavsett åt vilket håll den roterar? Vill ju inte att den pumpar oljan åt fel håll.

Jag kanske måste växla upp hastigheten en aning. Om jag traktorn på tomgång blir det nog för lågt varvtal på pumpen. 1000varv på kraftuttaget kräver ju utikring 2000varv på motorn. Blir lite jobbigt att lyssna på och ganska dyrt med bränsle.

Borde vara hyffsat lätt att fixa rätt varvtal med ett par remskivor och en rem.

Pumpen borde inte kräva många hästar.

Borde nästan räcka med 2 eller tre remmar eller vad tror ni.

Tack Turbodiesel. Nu kan jag fundera på det där och spana efter delar.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#4 » 17:48:11, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tryck & retur förblir på samma ställe oavsett rotationsriktning. Du kan lossa tryckslangen & vrida pumpen för hand för att testa om du vill.

Ska du ha den till i huvudsak inomgårds krankörning skulle jag gissa att flödet räcker utan uppväxling, varför inte prova så först? Du står ju ändå inte å kranar med lastbilens motor på fullvarv menar jag.

Jag är inte hundra på att pumpens axellagring klarar belastningen från remdrift, men det bör väl gå att hitta någon sprängskiss på utförandet & därmed utröna lämpligheten.


Skrapa fram beteckningen först, så vet vi vad den bör ge för flöde.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik_

#5 » 18:28:25, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast höjer man inte lastbilens varv mer än att den går stadigt även vid belastning, så runt 800 brukar fungera.
Blir ju lite långsammare bara.. Men ska hinna spaka också!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#6 » 18:43:18, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske testar att driva pumpen direkt från traktorn. Det är mest vid tippning som vill ha lite flöde och då går det ju bra att varva lite extra.

Blir nog ett stödlager på pumpen. Iallafall om det blir remmar. Troligen även vid direktdrift. Vid närmare eftertanke så ska det ju vara ett lager vid kraftuttagstappen. Då borde det inte behövas fler lager. Får kolla vad som finns i ladorna. Det kan finnas nånn drivaxel från bla. en skitspridare.

Tack allihopa.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#7 » 18:53:20, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Ja, tryck & retur förblir på samma ställe oavsett rotationsriktning.

Det låter nästan för bra för att vara sant. Menar du kanske att portarna är likadana och pumpen kan köras i bägge riktningarna? Vilken port som är sug och vilken som är tryck bestäms alltså av rotationsriktningen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#8 » 19:02:37, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en backventilstyrd dubbel axialkolvpump, alltså med fjäderbelastade backventiler för sug & tryck vid varje pumpkolv.

Radialkolvpumpar brukar ha samma ventillösning, och dessa bryr sig inte heller om rotationsriktningen (t,ex de klassiska John-Deere pumparna)

En nackdel är att de absolut inte går att köras som motorer, då krävs mekaniskt påverkade fördelare som styr oljans väg.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#9 » 20:47:00, 11-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Då blev jag lite klokare. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mimeck (trådstartaren)

#10 » 18:07:09, 13-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man skruva upp locket på baksidan av pumpen?
Det ser ut som att det sitter en sugsil där. Stämmer det? Ska den rengöras i sånna fall?

Tycker ni att jag ska sätta nånn typ av brytpinne eller liknande mellan pumpen och traktorn? Det sitter ingen på kraftöverförings axeln jag tänkte använda.


Bild
Bild

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#11 » 20:48:41, 13-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du kan skruva bort locket, med risken för läckage efteråt.

Ser silen mycket ren och fin ut kanske det är bättre att låta den vara? Din pump ser fin ut, men vissa rostar sönder i skarven mellan stål & aluminium & är mycket svåra att få täta.


Brytpinne kan du väl ha om du vill, men inte som ersättning för överströmmare/säkerhetsventil..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mimeck (trådstartaren)

#12 » 19:24:17, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att om pumpen pajjar och slår tvärnit så skulle man kunna ha en brytpinne. Blir kanske nånn fuskvariant. Ska ha en rörstump som kopplar ihop drivaxlarna till pumpen.
Om jag bultar den med tex. en M8 bult tvärs igenom axeln så blir det som en brytpinne där.

Lastbilens hydraulsystem är kvar så överströmmare/säkerhetsventil borde finnas där.


Pumpen ser fin ut och jag har aldrig märkt att den läckt när den satt på lastbilen. Det som ser ut som en sil i sughålet ser också fin ut så jag låter det vara så riskerar jag inte onödiga problem.

Tack för hjälpen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#13 » 19:38:49, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en sådan vagn som du bygge med sunfab pump, den pumpen körde jag på 540v kraftutaget strax över tomgång det var lagom hastighet med kranen, ingen brytpinne, det blir ju bara kaka på kaka vet du.

jag håller med turbo, prova med axel rakt på, utan stödlager, det kommer att funka skitbra.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

mimeck (trådstartaren)

#14 » 19:24:44, 19-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan jag vrida sunfab pumpen så att sug och tryck ledningarna hamnar på sidorna?

Nu sitter sugslangen neråt och trycket uppåt. Så satt den monterad på lastbilen.

Jag skulle vilja montera pumpen längre ner och det skulle kunna gå om jag kan vrida den ungefär ett kvarts varv.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#15 » 14:06:40, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja , vrid på bara
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se