Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Hydraultryck på SCANIA 81 wireväxlare 1977 ?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

texas (trådstartaren)

#1 » 22:51:17, 09-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj är det någon som vet vilket hydraultryck det är på tex en tippbil SCANIA modell 80-81? Jag har en wireväxlare 1977 som är lite för klen skulle vilja veta vad för tryck som är normalt på en liknande bil så jag kan mäta upp trycket. Jag antar att det är samma tryck på en tippbil som wireväxlare ?
Senast redigerad av texas 16:38:54, 13-08-2010, redigerad totalt 2 gånger.
texas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:48, 16-06-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 81
Åkerman H3B
Valmet 805
Volvok BM SM 462
Scania 124 krokbil
Volvo BM 650
Atlas 1302
Åkerman H12B



jörgen.ottosson

#2 » 18:44:26, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag ska gissa så borde trycket vara någon stans runt 170bar.

Om man inte vet så kan man lite grovt gissa sig fram på följande sätt...

Ving/lamell - pump: som regel max 150 bar systemtryck

Kugghjulspump : max 180-200 bar sysstemtryck

kolvpump (axial/radial) : oftast över 200bar ( max kanske 250-280bar)

Detta eftersom de olika pumptyperna oftast blir ineffektiva (varmgång) eller havererar över dessa tryck.

( om man sedan har en teleskopisk tipptub (stegcylinder) så brukar den inte tåla hur mycket tryck som helst, då brukar max 170 bar vara lämpligt. )

Om Lastväxlaren känns klen, kontrolera så du inte har skräp i överströmmaren, innan du provar justera. Om inte justering fungerar så är pumpen troligen slut, inte helt ovanligt på en äldre bil.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#3 » 21:30:23, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer intressant att veta vad det är för påbyggnader än chassi i detta läge..
Trycket vid tipp bestäms av lasten..
Överströmmaren sitter gissningsvis i ventilpaketet

En modern krokväxlare har ca 300bar i maxtryck.. Kolvpumpar!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

texas (trådstartaren)

#4 » 23:07:10, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att det är viktigt med vilken påbyggnad det är. Det är en Hydraulex växlare, tippen funkar som den ska men kedjespelet krånglar.
Kan det vara så att tippkolvarna är över dimesionerade så att jag aldrig får samma höga tryck i systemet vid tippning?

Felet på kedjespelet yttrar sig så att när den belastas så tjuter det i ventilpaketet och slår i rören och spelet slutar att gå.
Vad jag förstår så ska en wireväxlare orka dra upp hela den tillåtna vikten? Jag får lasta 9t på bilen. Jag ska kolla om jag kan hitta någon typ beteckning på pumpen. Tackar så länge.
texas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:48, 16-06-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 81
Åkerman H3B
Valmet 805
Volvok BM SM 462
Scania 124 krokbil
Volvo BM 650
Atlas 1302
Åkerman H12B

jörgen.ottosson

#5 » 15:34:24, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas skrev:....
Felet på kedjespelet yttrar sig så att när den belastas så tjuter det i ventilpaketet och slår i rören och spelet slutar att gå.
...


Det låter som det är något fel i ventilpaketet ( brusten fjäder/skit i överströmmare?) eller för lite olja!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Thomas Almén

#6 » 16:04:44, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Komihåg att max.last på en lastväxlare, oavsett typ, innebär last+flak. Väger flaket t.ex 1.200 kg, så lastar du bara 7.800 kg. Har du kollat så att det finns tillräckligt med olja?.
Senast redigerad av Thomas Almén 16:05:41, 12-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

texas (trådstartaren)

#7 » 18:34:29, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja har jag koll på likså vikten. Men om bilen får ta 9 t så borde växlaren ta minst 10 t om den skall klara hela lastvikten. Den borde vara lite överdimensionerad. Som den är nu så klarar den 3-5 t inklusive flak. Olje nivån är det inget fel på, tippen funkar fint. kedjespelet är bara en hydraulmotor och det är samma oljemängd som går åt hela tiden. Men till en tipp så fylls kolvarna med olja och det minskar i tanken när tippen går upp.
Det jag vill veta om vikten är ,generellt för denna typ av lastväxlare skall den klara av att dra upp hela lastvikten? :driver:
texas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:48, 16-06-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 81
Åkerman H3B
Valmet 805
Volvok BM SM 462
Scania 124 krokbil
Volvo BM 650
Atlas 1302
Åkerman H12B

Thomas Almén

#8 » 19:33:38, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som grabb åkte jag en hel del med wireväxlare, (Sandberg & Jonssons L 36:or), och då drog dom ju upp flaket med tippen höjd. Det var Hydraulexväxlare på bilarna, så många andra fabrikat tror jag inte funnits i Sverige. Det jag menar är att oljemängden måste vara anpassad för att köra bägge delar samtidigt. Verkar mer som om du har nåt ventilfel nånstans, möjligen nån omställare som kärvar?.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

Fredrik_

#9 » 20:32:01, 12-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sliten hyd-motor
Kärvande/sliten växellåda/vinch d:o
Sliten pump
Dåliga choker-lasthållningsventiler
eller
Lite av varje tillsammans...

Låter ju lite som kavitation!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

texas (trådstartaren)

#10 » 16:32:58, 13-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulmotorn är inte sliten för den är ny, den gamla var trasig när jag köpte bilen. Men jag ska kolla ventilerna + överströmmaren och ev montera ett mätuttag. Ska mätuttaget monteras på ingående ledning till ventilpaketet?
texas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:48, 16-06-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 81
Åkerman H3B
Valmet 805
Volvok BM SM 462
Scania 124 krokbil
Volvo BM 650
Atlas 1302
Åkerman H12B

jörgen.ottosson

#11 » 22:01:36, 13-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vil mäta systemtrycket så mäter du på ingående ledning till ventilpaketet, mättuttaget ska sitta 90° mot flödestiktningen ( alltså på "mittenanslutningen" av en T-nippel)

Men det kan vara säkrast att mäta även på varje funktion om det sitter tryckbegränsare även på sliderna ( eller senare i kretsen )
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

David.Mattsson

#12 » 00:05:34, 11-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kör med en hydraulex på p93an hr mekat endel med den.

om du inte har löst det så kolla så stoppklacken som bryter flödet inte kärvar dvs den som stoppar flaket när den är längst fram.

du kan annars ringa mig till helgen 0708964440
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

texas (trådstartaren)

#13 » 18:17:37, 12-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppventilen funkar som den ska.
Tror att det är övertrycksventilen som är dålig.
texas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:48, 16-06-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB 81
Åkerman H3B
Valmet 805
Volvok BM SM 462
Scania 124 krokbil
Volvo BM 650
Atlas 1302
Åkerman H12B

Håkansson Johan

#14 » 18:40:23, 12-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kan inte va så enkelt att de är luft i hydraulmotorn?
Håkansson Johan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:36, 10-02-2010
Ort: N.Ö. Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c nc
Neuson 6003
Scania T93 växlare
Volvo BM 4500
Case 1455XL
Möre växlarvagn 12/14


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se