Hejsan Maskinister.
Nu har jag gett mig in på ett stort projekt, och allt är ert fel, bara så ni vet.....
Men vi tar det väl från början, allt har en början (förutom korven som har två). För några år sen snöade det kraftigt i småland, då min far jobbade i Kina hade jag två hus och en sommarstuga som skulle skötas. Då jag bor vid en relativt stor väg samt vill kunna nå mina uthus så var det mycket som skulle skottas. Jag var i behov av maskinell hjälp, snöslungor var dyra i förhållande till arbetet som de utför samt funkar dåligt i blötsnö så dom avskrevs ganska snabbt.
Jag behövde en traktor, en bensindriven MF eller Volvo gick att få tag i för ca 10 000, men saknade charm. Farsan föreslog en Viktor och då föll poletten ner, givetvis skulle jag ha en tufftuff. Detta var mitt namn på bondens traktor vid vår sommarstuga ( jag har faktiskt varit ung), och jag älskar än idag ljudet av en viktor på tomgång. I mitt undersökande av lämpliga objekt ramlade jag in här.
F¤N oxo, nu var det kört, här var det fullt med dårar som gillade dieselos och stånkande maskiner, jag hade hittat hem.
Nåväl traktorn jag köpte funkar hyfsat, de problem jag haft har lösts ganska enkelt, problemet är att nu hade jag fått blodad tand, jag vill ha mer dieselos.....
Eftersom jag är brandman sen många år erbjöds jag att ta C-körkort för några år sedan, brandkåren skulle sponsra delvis. Detta lät kul så så fick det bli. Tyvärr var det lite för kul att köra så jag tog även CE när jag ändå var varm i kläderna. Under tiden jag körde så kom jag ihåg de sportlov, jag var väl 8-10 år, som jag tillbringade i oljeschejkens bil. Lars Karlsson som han hette var barndomsvän med min far och levererade villaolja med en SCANIA 75:a med trailer till villor runt Nybro. Då min körskollärare (Göran ) var gammal i gemet så pratade vi mycket om veteranlastbilar under våra körlektioner. Man kan säga att fröt var sått....
Efter att ha funderat på vad vill jag egentligen vill ha kom jag fram till att en SCANIA 110,111,140 eller 141 i LBS utförande var det optimala. Har alltid gillat första generationen av moderna maskiner. DVS jag vill växla med en spak, men inte ha en massa datorer som kontrollerar.
Efter att ha letat på Blocket samt hållt koll på div nätauktioner så dök den upp lite oväntat. Det finns ett Forum på Veteranlastbilar.se där skrev en kille från Mora att han hade en 110:a LBS från 70 som han inte hade tid att göra iordning. Kontakt togs, bilder skickades, jag åkte upp till Mora och blev GLAD. Bilen motsvarade mina förväntningar. Trevligt med en säljare som inte försöker skönmåla varan utan säger som det är. När affären gjorts upp var det bara det lilla problemet att få ner bilen kvar. Detta löstes till slut av säljaren, han hyrde en krokbil och körde ner den, det kallar jag för service. Så nu står han här en strävsam dalmas som aldrig ger upp, NISSE.
Tyvärr mår inte nisse så bra, han är halt. DVS drivaxeln är av, framrutan är spräckt, inkontinens samt div lampor som inte lyser. Så det kommer att dyka upp många frågor framöver, hittintills har jag bara hunnit koppla om motorvärmaren till ett modernare eluttag samt pallra upp bakänden. Nu står undersökning av drivaxeln på tur......
Äntligen Hemma
Dieselos, grannen sa att hela Moshult (grannbyn) var insvept i dieselrök
Laguppställning
Hälsningar HJ