Sida 27 av 69

InläggPostat: 02:06:51, 06-03-2013
av Henric Johansson
Det sitter en massa konstiga och i mitt tycke idiotiska fjädrar och liknande på kolvens minussida. Dessutom sinterfilter på ingångarna, så det är massor av grejor som kan strula. Ska skifta slangarna i morgon för att se om det är pumpen som spökar, men har för mig att jag testade det i höstas :screwy: . Tror felet sitter i kolven då motståndet i pumpen ökar markant då jag byter pumpriktning, har kolven lös så hytten påverkar inte kolven alls.
nya tag snart , sen kommer rapport :wave:

InläggPostat: 02:19:36, 06-03-2013
av Berger
surkuse skrev:Har du kollat om cylindern till hytt-tippen har innbygd slangbrottsventil eller pilotstyrd backaventil?
Det är ju inte helt omöjligt att det sitter "idiotsäkring" på en sådan funktion och symptomen liknar de man får med en tilltäpt/fastrostad pilot/slangbrots -ventil :)

Det är nog en ventil som är tvångsstyrd för det går inte att trycka in kolvstången för hand utan den måste pumpas in. Det kommer ja ihåg från när ja skulle montera en kolv på min LB 110 med nerfälld hytt.Det kändes som det blev mottryck på 140in oxå. Kanske har med att det inte blev rätt med ventilen i kolven när pumpen e dålig.

Sv: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 13:19:25, 03-04-2013
av Henric Johansson
Nytt försök med hyttippen. Rev pumpen för att se om den verkade dålig.

Bild

Bild

Hittade tyvärr inga fel. Monterade tillbax pumpenoch allt är som vanligt.

Ska göra ett sista försök med kolven sen ger jag upp. DVS besöka Holmsjö lastbilsdemontering och hämta beg kolv / pump.

Känns som det är en övertryckare som inte öppnar i kolven, men beror det på kolven eller ger inte pumpen nog med tryck ???? :help:

Kranens stödben sitter iallafall på plats, min leverantör av oringar behövde bara tre försök på sig innan det blev rätt :snow: , har dock inte testat funktionen på dom än.

Funderar mycket på hur jag ska dra om avgassystemet, är trångt som tusan om jag ska få upp pipan bakom hytten, och så vill jag ha det. Får klura vidare på det problemet, kan jag inte tippa hytten så är det svårt att mäta.

Henric

Sv: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 03:20:32, 04-04-2013
av Berger
Kul att det går frammåt med Nisse! Hoppas stödbenen blev bra. Provade du att skifta slangarna på kolven?

InläggPostat: 15:40:24, 04-04-2013
av Henric Johansson
Japp. Skiftat slangar, luftat, ny olja. Händer ingenting.

Re: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 16:11:35, 04-04-2013
av Gustavors
Det är inte så att sätet för sänkningsventilen/kranen är skadat?

Känns det som du bygger upp tryck när du pumpar? eller är det bara "tommgång"?

Läste mer nu, verkar som du har en äkta "spök-pump" Very-very strange?


MVH
Håkan

Sv: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 19:39:16, 06-04-2013
av Henric Johansson
Ny dag, nya tag.
Skruvade loss hyttkolven igen, gick igenom alla delar, hittade rester av en packning.
Bild

Tyvärr funkade det inte ändån. Fortsatte felsökning och fann att olja inte kom in på minussidan, tog bort sinterfiltrerna.
Bild

Nu funkar det :hurra: . Begriper inte varför filtrerna strular men det skiter jag i, never repair a running maskin.

Bild

Äntligen dax för lite smegöra. Fixa flaket syns iallafall när man gör något.

Bild

Har fått väck det gammla på en lämm. Tyvärr small det till i ryggen igen :snow: . Inget stort problem, välkännd skada, men det sinkar tempot lite.
Bild

Slutligen en liten bildgåta.Bockad plåtbit, tjocklek 2 mm, längd en meter.
Bild

Vad är den till, dvs var ska den sitta ?

Nu är det kul att mecka igen, den förbenade hyttippen har sinkat både takt och humör.

På återhörande HJ :driver:

Sv: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 21:56:38, 06-04-2013
av jörgen.ottosson
Balk till hyttgolv ?

Kul att du äntligen hittade felet på hyttfällningen. :thumme:

InläggPostat: 22:01:23, 06-04-2013
av Henric Johansson
Det var tydligen för lätt. Japp balken helt uppmurken på högersidan. Tänkte svetsa upp golvet så snart jag fått lämmarna i ordning. Finns mer att svetsa i på hytten men golvet över hö hjul är varst.
Japp skönt att fått ordning på tippen, men tycker att felet är konstigt, har rengjort filtrerna flera ggr.......

Sv: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 22:40:36, 06-04-2013
av Mattias Petterson
Antar att lämlåsen är tunga att stänga med tanke på hur krokig flakbotten är :sad:

InläggPostat: 23:47:10, 06-04-2013
av Henric Johansson
Största problemet har varit främmre lämmens tyngd. Över tre m med plåtskodd insida. Plockar bort plåten nu när jag renoverar, blir lite mer hanterligt . Nisse behöver inte göra 40 Tim arbetsveckor längre så trä räcker.

Sv: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 10:49:10, 07-04-2013
av stefan h12
Det jobbet har jag också gjort med min L80 det är lite pill med alla nitar om det är från original,jag tog golv virke från ett rivningsobjekt spåntat golv 30mm sedan skruvade jag ihop lemmen med vangsbult.Jag har fått tag på aluminiums plåt som jag tänkte skruva fast på insida av lämmen.
Bild

Bild

Bild

Sv: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 22:08:49, 07-04-2013
av Henric Johansson
Har gjort vid vänstersidan tidigare, så allt matrial finns hemma. Kom en bit idag, tar tid att svetsa igen alla gammla hål, vill ha skruvarna mitt i brädorna.

Bild

Kapskivorna slut,får bli shoppingrunda i morrn, färg och kapskivor.

Forts följer / HJ :bira:

Sv: Mina äventyr med NISSE

InläggPostat: 14:18:27, 08-04-2013
av Berger
Riktigt kul att projektet rullar på igen. :grin:
Själv har jag fått på kranen på 140in för ung en vecka sen
SKÖNT.
Bild

Bild

InläggPostat: 21:08:54, 08-04-2013
av Henric Johansson
Ser trevligt ut berger, Är det en HIAB 650 ?

Nu är det bara resten kvar :thumme: