Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Taskigt tryck

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

escargot (trådstartaren)

#1 » 20:04:20, 26-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute å körde lastväxlare igår. Den funkar bra på alla sätt å vis men det är dålig tryckluftskapacitet trots att kompressorn är nästan ny (10 000 mil)
Det har vart så länge, men det är lite drygt ty man får ju vrånggasa om man ska tricksa med lite tryckluftsfunktioner. Det finns inget läckage som pyser, håller trycket när man stänger av. Sitter det nån backventil eller nåt annat skit som inte funkar som gör att det pyser baklänges ut nånstans vid kompressorn?Det är så illa att skulle man inte tomgasa så kom man inte ur fläcken, den får inte upp trycket på tomgång.

Några ideer? Är det värt att försöka börja felsöka själv....?
Lännen T214C , CAT920 , BM868
escargot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:57, 13-04-2004
Ort: Linde-Örebro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lännen 214 C skog



Fredrik_

#2 » 10:00:29, 27-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite generellt.. Osäker på ålder på din.
Finns massor med back- och fördelningsventiler i en lastbils tryckluftssystem..
Tryckreglering i samband med tork/frysskyddsutrustningen!? ('Huvudtrycket')
4-krets skyydsventil. ger luft till de 2 bromskretsarna först, handbroms, koppling mm sedan och sist till tillbehören som tex manöver på lastväxlarn.

Om du tömmer systemet helt(dränera tankarna..) så kan du följa laddningen på tryckmätarna och sedan kopplingens funktion och att spärrventilen till P-bromsen går att trycka in. Därefter kommer det luft till aggregatet som sagt.

Framgår inte i din beskrivning vad som krånglar..
Hoppas detta hjälper dig vidare lite!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#3 » 19:03:17, 27-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det trycket eller flödet som är det igentliga problemet?

Kommer den upp i rätt tryck (och avlastar) när det inte är någon luftförbrukning?
Och som Fredik var inne på, är det lika dant på alla luftkretsarna?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

martin80wera06

#4 » 13:50:30, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Vi har nästan samma problem på vår 142:a 85:a. Man är ute och kör och bromsar lite m.m och vips så tappar den mycket tryckkrets 2 och kopplingen blir stenhård och luftstolen sjunker ner. Manfår köra vidare och trycket kommer tillbaka och då åker stolen upp och kopplingen blir normal igen. Vad kan detta bero på? Vi har precis bytat 4 krets skyddsventilen.
martin80wera06
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:25, 01-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 142


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se