Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Dåliga bromsar på 143 -89

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna diskussioner om Scania

Patrik Carlsson

18:44:18, 20-08-2015

Var in idag och besiktigade och fick således en arbetsorder ;-)

"Färdbroms retardation, total bromskraft för låg" löd domen.
Beräknad retardationsförmåga: 4.0 m/s2.

Bromsverkan var jämn mellan sidorna, men den "tog" för dåligt runt om.

Vad gör man åt det?
Ruggar upp beläggen (hur mycket, med vad) eller lär man byta tro?
Lika med trummorna, kan de bli för blanka och hala?
/ Patrik



stefansmark

20:40:32, 20-08-2015

Om bilen har stått länge är det bara att lägga på ett lass och åka en stund.
Jag har haft samma problem med en kärra jag hade, skruvade inte en skruv och det gick rätt igenom på ombesiktningen.
Jag har hört talas om de som sätter i lite blästersand innanför bromsskölden för att sanden ska yra runt därinne och rugga beläggen. En annan metod är att spruta lite ättika på beläggen, det ska tydligen bli ett våldsamt bett i dem då.
Huruvida sanden eller ättikan fungerar vet inte jag, jag har alltid klarat mig med att bara köra en stund och möjligtvis borsta beläggen med stålborste.

Patrik Carlsson

00:32:40, 21-08-2015

Japp, den har stått några år.
Men har kört lite med den, men med ca 5 ton lass en vända.

Har bromsat på lite rejält några gånger, dock utan last.
När man tar i lite så sjunger det i någon/några trummor.
Får riva av och kika lite och prova stålborsten :-)
/ Patrik

stefansmark

17:40:35, 21-08-2015

jag skulle inte riva bromsarna, lasta fullt och kör runt en stund.
Om du inte har ojämnt och det bara saknas lite granna på den totala bromseffekten så kan det mycket väl gå till sig.
När bilen har stått har det rostat i trummorna.

En annan sak, visst har du smort upp bromsarrangemanget?
Jag har själv haft problem med för lite broms på en löpaxel en gång. Det var kallt ute och jag tog bilen ur snödrivan och for på besiktningen, förbannat, skruvade isär och kontrollerade. Allt var bra, felet var att allt fett runtom hävarmen där den ligger i röret var stelfruset
Nästa gång tinade jag upp bilen i garaget innan provning, felfri.

Patrik Carlsson

20:02:44, 21-08-2015

Japp, har fettat i alla nipplar.

River nog ändå och tittar lite, om det är mycket belägg kvar, lär nog behövas röras rent lite åxå :-)
Lär byta plats på två hjul också, för lite mönster på inre på löpaxeln.

Men kan ju köra lite med lass först :-)

Lär få hem strålkastarknappen bara så man kan få på halvljuset :-)
Den dog precis när besiktningen var klar, inget halvljus alls nu.
/ Patrik

1 person gillar det här inlägget.

Patrik Carlsson

14:34:29, 23-08-2015

Sådär, rev isär på löpaxeln på ena sidan. Lär byta plats på däcken, för lite mönster på inre.

Är ju inte helt fin yta i trumman. Men knappt någon slitkant att tala om.
Beläggen var ca 15-16 mm. Vet inte vad nya är.

Bilden längst ner har jag blött på med lite thinner så man ser skillnaderna lite bättre.

Bild
Bild
Bild
/ Patrik

stefansmark

20:09:27, 23-08-2015

Jag tycker inte att det ser dåligt ut på bilderna.
Koka en termos kaffe och åk ut och kör imorgon.

1 person gillar det här inlägget.

Patrik Carlsson

08:18:42, 24-08-2015

Rev isär bromsbackarna igår, passar på att göra rent och smörja upp lite.
Ena backen gick bra tungt, och rullen satt fast.
/ Patrik

1 person gillar det här inlägget.

Patrik Carlsson

06:03:27, 29-08-2015

Det knallar på, löpen och halva driven klar.
Blev lite mer skruva när jag skruvade tillbaka fjäderbromsen.
Efter halva vägen small det till och så var den ansatt.
Troligtvis så försvann det lite gängor...
Jag som smorde skruven och allt ;-)
/ Patrik